Verschil in draagtijd 1 en dezelfde merrie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Verschil in draagtijd 1 en dezelfde merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 13:15

Nou ja, de vraag is denk ik duidelijk vanuit de titel: wie heeft er ervaring met grote verschillen in draagtijd bij 1 en dezelfde merrie? Mijn merrie gaat nl. wel erg hard nu en ik heb haar altijd ingeschat als een laatdrager. Eerste veulen was 2 1/2 week te laat (toen was ze nog niet van mij), tweede veulen kwam op 358 dagen en vorig jaar kwam het op 329 dagen, maar dat is niet goed gegaan. Ik dacht dus dat het veulen eigenlijk nog niet "af" was, maar misschien was het dat toch wel ... Nou ben ik toch nieuwsgierig geworden. Wie heeft er ervaring met zulke verschillen in draagtijd?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Verschil in draagtijd 1 en dezelfde merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:33

Merrie die wij gehad hebben heeft 7 veulens gehad. De eerste weet ik niet, de laatste 6 zijn bij ons geboren. Daarvan zijn er 3 op 335 dagen geboren, eentje op 334 en eentje op 336 dagen. Deze 5 zijn dus keurig op dezelfde draagtijd geweest. Nummer 6, de laatste, kwam op 312 dagen. Was klein, maar sterk en gezond! Wel een duidelijk te vroeg geboren veulen, maar met 2(!) goede melkbars had hij die schade zo ingehaald. (Hij snoepte ook nog bij de andere merrie mee. )

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:46

Macy zit bijna altijd tussen de 320-325 dagen met de dracht.
In 2004 besloot ze dat 342 dagen ook wel kon...
Daarna ging ze weer verder met de korte draagtijden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:49

mijn merrie heeft vorig jaar met 314 dagen dracht een dood veulen in wei geboren laten worden,en haar 1ste veulen was 3 weken te laat.

maar het veulen van 314dgn was wel helemaal af en erg groot,waarschijnlijk is de placenta losgelaten en daardoor en vroeggeboorte.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 14:48

mirgino schreef:
maar het veulen van 314dgn was wel helemaal af en erg groot,waarschijnlijk is de placenta losgelaten en daardoor en vroeggeboorte.

Ik kan me je verhaal nog herinneren mirgino! Bij mij is precies hetzelfde gebeurd, maar dan dus op 329 dagen. In mijn geval valt het nog te betwijfelen of het een gewone geboorte is geweest die fout is gelopen of een hele late verwerping. Vandaar dat deze vraag in me opkwam.

Wel grappig om te lezen van Neon en Marije dat die twee "afwijkende" draagtijden hebben meegemaakt bij hun merrie, maar allebei de andere kant op (1 veel vroeger en 1 veel later)