Tinkerbell miss drachtig......[Update 2 mei]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PartoutZ

Tinkerbell miss drachtig......[Update 2 mei]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 15:31

We hebben een klein vermoeden dat Tinkerbell miss drachtig is. Er zijn alleen een aantal maar's dat we niet te vroeg willen juigen.

Even de punten waarom we het denken:
* Vorig jaar is de hengst van de stalhouder "per ongeluk" in de wei van de rest van de paarden gezet. Verzorgers vandaar op stal hebben hem wel op Tink gezien, maar dachten niet dat het gelukt was.
* Ineens een rare dikke buik.
* Dikke uiers.
* Normaal was ze spontaan hengstig als de hengst in de buurt kwam, nu slaat ze hem weg en wil ze niks van hem weten.

De maar's:
* Een dikke uier is wss ontstoken (geweest) en is daarom zo dik.
* Onze huidige stalhouder vind het zo op het eerste gezicht niet, maar bij shetlanders weet je het maar nooit. (heeft ervaring met drachtige paarden)

Wat denken jullie??
Laatst bijgewerkt door Djilna op 02-05-06 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek TS

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:38

Ik denk.. tijd voor een onderzoek van de dierenarts met kleine handjes

PartoutZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 15:41

Jaa, dat heb ik ook al geroepen

Probleem is dat mijn vader dit moet gaan betalen en die er niet blij mee is.
Maar goed, volgende week moet de VA toch komen voor enten. Kan dat gelijk ook gebeuren

pretty

Re: Tinkerbell miss drachtig......

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:46

dat opvoelen kost allemaal de wereld niet,en al zeker niet als de DA toch moet komen,weet je het gelijk

Wel leuk zo..zonder toestemming een hengst in een weide met merries kegelen..

Rinoa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:51

Stiekem wel leuk als het waar is
Wat vor hengst is er op geweest? Ik krijg ineens allemaal visioenen van een grote KWPNer op die kleine Tinkerbell

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:53

Opvoelen kost bijna niks idd.. zou het idd maar eens laten doen, dan hoef je ook niet meer te gissen

Daihyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:57

MarianneR schreef:
Stiekem wel leuk als het waar is
Wat vor hengst is er op geweest? Ik krijg ineens allemaal visioenen van een grote KWPNer op die kleine Tinkerbell

Een niet-goedgekeurde shethengst.
Geen drama's met grote hengst kleine merrie dus

Ik persoonlijk denk van wel.
Maar ja, zoveel verstand heb ik er ook niet van.

PartoutZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 16:01

Dit is de hengst:
Afbeelding

Afbeelding

En dit is Tinkerbell:
Afbeelding

pretty

Re: Tinkerbell miss drachtig......

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:03

ahjee wat een mooie merrie heb je daar!
zonde van een niet-gekeurde hengst als er een veulentje inzit,ze is echt prachtig!

PartoutZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 16:13

Dankje
Stiekem vind ik dat ook
Hoewel ze zelf ook geen papieren heeft, maar we waren wel van plan haar in te schrijven bij het NMPRS

Ik heb Supertje gevraagd wat er uit deze combi kan komen rollen.
We hebben kans op:

Als de hengst het bruin-gen draagt;

50% Vos

25% Zwart

25% Bruin

Als de hengst het bruin-gen niet draagt; (wat wss-er is)

50% Vos

50% Zwart

Als Tinkerbell Homozygoot-bont is dan hebben we 100% kans op bont, wat wss zo is.
Als ze niet Homozygoot-bont is dan hebben we kans op 50% bont.

Supertje heeft al ingezet op een Vosbont Hengstje

Nassie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:41

Nadat het hengstje er "perongeluk" bij is geweest, is Tinkerbell gewoon nog hengstig geweest, dus ik dacht eigenlijk dat het niet gelukt was.

Ze is dit jaar nog niet hengstig geweest.. Ik heb haar nog laten schouwen met het hengstje maar ze trapte en beet goed van haar af..

Zelf hoop ik stiekem wel dat er een veulentje in zit dat zou wel heel erg leuk zijn

Isaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:42

ki hoop dat er een veulen in zit, beide paardjes zien er leuk uit

Kikka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:44

Ik gok op een vosmerrie

Het zou stiekem wel leuk zijn

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:47

De hengst zal zowiezo geen bruingen dragen als ie vos is

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:00

ja wel, vos kan bruin dragen.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:01

youngster schreef:

Dat kan dus heel goed wel
Bruin (agouti) is namelijk een gen wat alleen toont op zwart, het dringt het zwart terug naar de punten (staart, manen, benen). Het werkt dus alleen in op zwart pigment, en een vos heeft geen zwart pigment, dus kan het ook niet tonen.
Dat wil niet zeggen dat het niet aanwezig is, vos kan dus agouti verbergen.
Maar aangezien er erg weinig bruine shetten zijn is de kans dat hij agouti draagt klein.

Opvoelen door de DA zei ik ook al. Vorig jaar heb ik de DA gebeld toen de hengst erbij had gelopen, deze zei dat ze onmogelijk drachtig kon zijn als ze hengstig bleef worden. Was ze toen niet hengstig geworden dan hadden we haar hengstig laten spuiten.
Deze DA zei ook dat opvoelen bij een shet onmogelijk was overigens, maar ik heb inmiddels al vernomen dat dit wel gewoon kan.

Tinkerbell is normaal het jaar rond hengstig, ook in de winter dus. Nu heeft ze zich de laatste maanden niet hengstig getoont, en dat toont ze normaal heel erg. Wordt ook spontaan hengstig als er een hengst in de buurt is, direct door de benen en piesen en is dan ook direct gewillig. Nu slaat ze hem dus ineens af.

Nadeel van dit hengstje is overigens wel dat hij erg klein is, onder de 80 cm....

Nassie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:05

Binnenkort komt VA en dan laat ik haar ook meteen opvoelen

adnariM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:09

Nou ben benieuwd!

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:26

Supertje schreef:
youngster schreef:

Dat kan dus heel goed wel
Bruin (agouti) is namelijk een gen wat alleen toont op zwart, het dringt het zwart terug naar de punten (staart, manen, benen). Het werkt dus alleen in op zwart pigment, en een vos heeft geen zwart pigment, dus kan het ook niet tonen.
Dat wil niet zeggen dat het niet aanwezig is, vos kan dus agouti verbergen.
Maar aangezien er erg weinig bruine shetten zijn is de kans dat hij agouti draagt klein.

Opvoelen door de DA zei ik ook al. Vorig jaar heb ik de DA gebeld toen de hengst erbij had gelopen, deze zei dat ze onmogelijk drachtig kon zijn als ze hengstig bleef worden. Was ze toen niet hengstig geworden dan hadden we haar hengstig laten spuiten.
Deze DA zei ook dat opvoelen bij een shet onmogelijk was overigens, maar ik heb inmiddels al vernomen dat dit wel gewoon kan.

Tinkerbell is normaal het jaar rond hengstig, ook in de winter dus. Nu heeft ze zich de laatste maanden niet hengstig getoont, en dat toont ze normaal heel erg. Wordt ook spontaan hengstig als er een hengst in de buurt is, direct door de benen en piesen en is dan ook direct gewillig. Nu slaat ze hem dus ineens af.

Nadeel van dit hengstje is overigens wel dat hij erg klein is, onder de 80 cm....

Jaaajaa ik geloof dat ik het snap. Maar uit een vos x vos kan nooit geen bruine komen toch? Hoe verklaar je dat dan?
Sorry voor het eventuele offtopic gaan.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:38

youngster schreef:
Jaaajaa ik geloof dat ik het snap. Maar uit een vos x vos kan nooit geen bruine komen toch? Hoe verklaar je dat dan?
Sorry voor het eventuele offtopic gaan.

Klopt. Vos x vos geeft altijd vos. Vos is namelijk recessief.
Een paard heeft 2 basiskleuren, zwart en vos, daarop zijn alle andere kleuren opgebouwd. Bruin is dus geen basiskleur, maar een 'extra' gen bij zwart, een bruin paard is dus als basis zwart.
Vos en zwart worden op dezelfde locus (plaats) in het DNA bepaald, het z.g.n. expressie-gen. E staat voor zwart, e voor vos.
Een paard heeft voor ieder gen 2 allelen, 1 van de vader en 1 van de moeder, deze vormen samen een paar. Meestal is 1 van deze allelen dominant over de andere, en is alleen de eigenschap van het dominante allel te zien. Het gen wat niet te zien is is recessief. Zo'n recessief gen is dus alleen te zien als een paard 2 van die recessieve allelen heeft, anders wordt het overschaduwt door het andere gen.
Vos is dus recessief, en dus heeft een vos altijd 2x e, genotype dus ee.
Van deze allelen wordt er 1 doorgegeven aan de nakomeling, en een vos kan dus alleen e doorgeven. Dus krijgt een nakomeling van 2 vossen altijd ee en is ook vos
Maar die nakomeling kan op zijn beurt wel weer agouti dragen en niet tonen. Zo kan het ook dat er uit een vos en een zwarte een bruine nakomeling komt.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:48

Ahhh oke ik snap het Thanks voor het uitleggen!

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:44

Overigens nog even over die dikke uiers, Tink heeft altijd flinke uiers, al vanaf dat we haar kochten (november 2004), ze heeft dus waarschijnlijk al eerder een veulen gehad, en dat maakt het lastiger in te schatten.
Ook heeft ze altijd zucht (vochtophoping) voor de uiers wat nooit weg is gegaan, maar nu veel erger is. Haar ene uier is dikker dan de andere, maar heeft ook een grote echt keiharde schijf/bult erin zitten. Echt hard, en het lijkt haar geen pijn te doen als je eraan zit. Het harde ding is zo groot dat hij net in mijn hand past en is langwerpig.
Er in knijpen vond ze niet leuk, maar dat vond ze bij de andere uier ook niet
Haar spenen zijn wel opgezet en staan nu meer naar buiten.

Dat harde ding lijkt me ook iets voor de DA om naar te kijken als die komt, maar iemand enig idee wat dat kan zijn?

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 05:53

ik heb ook altijd geleerd uit vos keer vos komt vos, alleen kwam er hier vorig jaar een isabel uit. in principe natuurlijk een te lichte vos, maar wel maf.

ik heb ook vaker gehoord dat vee artsten shetlanders niet kunnen opvoelen, maar of ik heb geen shetlanders, of de man is geen echte vee arts, maar bij ons zijn er toch vaker wat pony's opgevoeld

PartoutZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 11:34

Shetlanders opvoelen kan wel, maar het is een heel stuk moeilijker om iets met zekerheid te zeggen en daarbij moet het met kleine handjes gebeuren

Als eruit vos x vos een isabel komt, dan draagt 1 van de 2 of allebei (dat weet ik even niet) een verdunnings gen. Maar ik denk dat Supertje dat wel helemaal kan uitleggen

PartoutZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 11:41

_Nikki_ schreef:
Ik gok op een vosmerrie

Het zou stiekem wel leuk zijn

Ik ga voor een vosbonte merrie

Als er wat in zit en als het een merrie word, dan heeft Amanda al toegezegd dat ze het veulen adopteert