dood geboren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waterdance

dood geboren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 09:09

Bij ons heeft zich een drama voltrokken. Mijn merrie was de 26e april aan de telling alles ging goed ze zag er super uit. Alles gedaan volgens het boekje merriebrok, netjes ontwormt en nog even geent. Op 12 april opeens geel druppeltje aan het uier. Ik vond het vroeg en hoopte dat het de volgende dag weg zou zijn. Maar nee de volgende dag echt aan het kegelen. Nou dan moet t maar het was al over de 320 dagen dus levensvatbaar, ik had nog een poosje met mijn hand op de buik gevoelt en kreeg een harde trap. Dus alles was goed pffff. We zijn er gelijk bij gaan slapen maar die nacht gebeurde er niks de volgende dag ging de melk druppelen dus nu maar afwachten. s Avonds om 10 uur begon ze te zweten om kwart voor 12 brak het water. Maar we vonden het niet vlotten. Er kwam volgens ons niet snel genoeg een pootjes blaas. Dichts bijzijnde dierenarts gebeld die zei nee t ging goed we moesten t nog maar uurtje aan kijken. Ik vroeg 'ja maar als ik t nog even aan kijk en dan weer bel binnen hoeveel tijd kun je dan hier zijn? Vond ie niet relevant. Nou daar sta je dan, de merrie ging rollen, rolde zich twee x vast zo etrg dat we haar los moesten trekken. Weer gebeld 'nee was allemaal normaal! Dit klopte niet ik wist t, ik voelde t. In paniek nog geprobeerd de boer te wekken wat niet lukte. Daar kwam de pootjesblaas maar geen pootjes. Gelukkig was een vriendin er die meerdere bevallingen met schapen had gedaan zij ging naar binnen om te voelen en het voorhoofd kwam eerst terug geduwd en neusje naar voren gehaald de pootje lagen naar achteren en ook er bij gehaald.
Gauw neusje vrij gemaakt en verder geholpen. De achter pootjes wilden ook niet komen. Weer met de weeen meegtrokken toen stond de merrie op en daar lag hij...... mond op mond beademing hart massage het mocht niet helpen. Daar lag mijn droom alles er op en er aan. Een donker bruine hengst mooier kon ik m niet tekenen. Maar..........hij zal nooit naast zijn moeder door het weiland galoperen. De merrie helemaal overstuur we hebben hem die nacht nog bij haar gelaten zodat ze afscheid kon nemen. Ik heb de dierenarts nog gesproken hij vond dat hij correct had gehandeld. Zijn naam is ****** heeft pas nog een verhaal geschreven voor de Bit over stress bij drachtige merries. Gelukkig is de merrie helemaal in orde het had ook nog veel slechter kunnen aflopen. Maar het zal nog wel een tijdje duren voor ik hier overheen ben.
Laatst bijgewerkt door Justy op 23-04-06 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

marliisJJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:11

Wat een verhaal zeg sterkte.

PaysBas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:12

Zit jouw DA bij de Vallei dierenartsenpraktijk?

Waterdance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 09:13

Ja dat klopt van de Vallei

tonie

Re: dood geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:18

pfff nou strekte hoor, en je volgende keer niet af laten schepen gewoon een ander bellen, ik weet niet of je kinderen hebt, maar als je kind ziek is en je gevoel zegt dat er iets niet in orde is, zal je zien als je de dokter belt, dat ze er ook nogal nonchelant over doen, nou ik dacht dit gaat echt niet goed, en rij voortaan gelijk door naar het ziekenhuis als de huisarts geen actie onderneemt, en heb daarmee mijn kleine zoontje net kunnen redden.

dus als je gevoel zegt het gaat niet goed, dan is dat ook zo...

niet dat je daar nou nog wat aan hebt, maar leren kan altijd.....

heel veel sterkte in ieder geval......

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:20

Jeetje wat verschrikkelijk!! Super veel sterkte hiermee!
Ik vind trouwens wel dat de dierenarts in deze fout gehandeld is. Je hoort toch altijd het zekere voor het onzekere te nemen, zeker als het om een leven gaat.

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:20

Echt onzettend jammer ....sterkte!!!

Mij is altijd verteld dat nadat het vruchtwater er uit is, binnen 10 minuten de pootjes blaas er moet zijn.....als dat niet het geval bel ik gelijk een dierenarts....en die KOMT dan ook......

Eeen bevalling ( uitdrijvingsfase) is meestal niet echt lang bij een paard. Mijn ouwe merrie had vorig jaar 10 min nodig nadat het water was gebroken om het veulen er uit te werken. Dat was naar mijn idee vlot zat....

maroes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:28

Wat vreselijk voor je zeg!
Echt een nachtmerrie. Ik vind dat de DA verkeerd gehandeld heeft,hij had moeten komen. Dit kon misschien het verschil betekenen van leven of dood.

Waterdance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 09:29

De dierarts zei dat t wel 2 uur kon duren voor de pootjes blaas komt pure onzin. Wij hebben een kwartier nadat het water gebroken was gebelt. Hij wou niet komen en daarna moet je zelf handelen als het fout gaat. Dan gaat het zo snel. Wij hebben meerdere malen gebelt

Miepp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:30

jeejtje wat een verhaal
sterkte ermee, en wat een L*L van een dierenarts dan zeg

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:33

och wat erg....

ik vind dat de DA zeker had moeten komen!

erg zonde zeg,ik ga verder mee met wat er al geschreven is.
als jouw gevoel zegt dat er iets mis is ,hoort de DA gewoon te komen.

sterkte voor de merrie en voor jou

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:33

_Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:37

Allereerst sterkte met het verlies van het veulen. Volgens mijn dierenarts moet nadat de waterblaas gekomen is binnen 10 minuten de potenblaas komen zoniet dan is er iets mis en moet je gelijk de dierenarts laten komen.

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:39

Jeetje wat een naar verhaal...... En idd verwacht je wel dat een dierenarts je serieus neemt, en ook komt...... Hoe gaat het nu met je merrie? Heeft ze al voldoende afscheid genomen? Heel veel sterkte!!! En verwen je merrie maar lekker......

Katoo71

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:41

zo zie je maar , dat je niet altijd van een dierenarts op aan kunt !

Ik heb er twee in de buurt en hoop dat ik ze niet nodig hebt..

Veel sterkte !

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:44

Heel veel sterkte! Wat vreselijk om mee te maken. Vooral omdat je het voelde leven, hij was dan wel te vroeg maar toch levensvatbaar.
Wat een nachtmerrie, heel veel sterkte voor allemaal!

Waterdance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 09:45

Wij hebben de direct de moederloze veulen centrale gebeld we kregen een reactie maar die mensen deden hun veulen naar de opfok ze hadden slechte ervaringen bij vorige keren

Stephany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 10:07

Ach wat erg zeg...heel veel sterkte ....vreselijk dat jou dit (en de merrie) is overkomen terwijl het ook anders had af kunnen lopen...

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:16

Heel veel sterkte.. erg sneu

Helaas, ik heb ook bevallingen meegemaakt waarbij de VA niet wilde komen

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:18

Als het is gegaan zoals je ook zegt dat het is gegaan, dan zou ik deze dierenarts een proces aan z'n broek hangen.

Sterkte met je verlies.

vrijalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:38

Ah wat ontzettend jammer is dat nou...
Zoiets is voor elk baasje (en merrie) het ergste wat je kan gebeuren.. Heel veel sterkte!

Horsesandme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:43

occhh wat erg..
En lekker dan dat de DA niet wilde komen.

Naja veel sterkte en gelukkig is het met de merrie voor de rest wel allemaal goed

DeSa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:49

Heel veel sterkte!
Dat die da er zo nonchalant over doet zeg

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:57

Solide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 12:02

Verschrikkelijk zeg en dat door eigenlijk ook nog een fout van een DA die te lui is om te komen kijken.
Heel veel sterkte met dit verlies.

Gelukkig maakt de merrie het nog goed