Wanneer weer dekken, veulenhengstigheid of 2e?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WenK

Wanneer weer dekken, veulenhengstigheid of 2e?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 16:16

Lisje staat nu bij de hengst op stal om te bevallen. In de ideale situatie was ze thuis gebleven om te bevallen en zou ze voor de 2e hengstigheid naar de hengst gaan om weer gedekt te worden. Door omstandigheden is dit niet mogelijk.

Dit is de eerste en de enige keer dat ik met een veulen aan de voet wil dekken. De reden dat ik haar nu meteen weer laat dekken is dat de dekking vorig jaar al geregeld en betaald is. Dit wil ik niet nog een jaar open laten staan.

Ik merk dat zowel Lisje als ik ons ondanks de goede zorgen niet helemaal op ons plek voelen op een dergelijk grote pensionstal. Lisje staat normaal gesproken 24/7 buiten, waar ik alle vrijheid heb, alles is altijd vrij en ik kan doen wat en wanneer ik wil. Bovenal staat ze dan nog geen 5 minuten van huis af en is dit 25 minuten met de auto. Op deze pensionstal zijn natuurlijk altijd mensen aanwezig, daarbij staat ze (ondanks dat er alles aan gedaan word om haar veel naar buiten te laten) redelijk veel op stal. Ik merk ook dat ze een echte drang naar buiten heeft, ze duwt je bijna omver om de stal uit te komen, zodra je aankomt staat ze voor de deur te drammen. Dit ben ik niet van haar gewend.

Nu zit ik dus te twijfelen wanneer ik haar moet laten dekken. Ik heb deze vraag ook op TP en het DBT gesteld en daar kwamen de volgende opties uit:

* veulenhengstigheid, dan wel op laten voelen of scannen om te kijken of ze "schoon" is, zo niet dan overslaan.

* hengstig spuiten op de 19e dag na de bevalling

* wachten tot de 2e hengstigheid, ongeveer 20 dagen na de veulenhengstigheid.

Lisje is makkelijk drachtig te krijgen, het gaat me er om dat ik haar het liefst snel naar huis wil hebben, maar haar niet te kort wil doen.

De voors en tegens van veulenhengstigheid:

- een eerder veulen met het risico op slecht weer
+ vroeg thuis
+ makkelijker drachtig
- grotere kans op verwerpen
- veel DA bemoeienis, door scannen/opvoelen

Voors en tegens hengstig spuiten:

-ik ben geen fan van hengstig spuiten, te veel gedoe aan haar lijf, ze heeft al een hekel aan spuiten
+ niet te vroeg een veulen, maar ook niet later dan nu
+ vroeg thuis

Voors en tegens 2e hengstigheid

- moeilijk te bepalen wanneer dat is, ook al is met de hengstenhouder afgesproken dat er geschouwd kan worden vanaf het moment dat ik dat wil.
- duurt erg lang voor ze weer thuis is
+ veulen zelfde tijd of evt iets later dan nu
+ merrie krijgt de tijd om bij te komen en tijd alleen met dit veulen.

Wat zijn de adviezen en waarom?

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:25

- nadeel als ze tijdens VH gedekt wordt en het pakt niet (en je scant pas thuis op drachtigheid) dan moet je alsnog opnieuw naar de hengst dus in trailer etc.

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 16:28

Chev, dat nadeel heb ik ook als ik in de 2e hengstigheid dek, dat is bij allemaal hetzelfde, ze word pas thuis gescanned.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:31

ohw ja

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:31

Ik zou straks eerst maar eens kijken hoe de merrie er na de bevalling bij staat.
Zelf houd ik altijd aan dat ik de merrie alleen in de veulenhengstigheid dek als de nageboorte er binnen 1/1,5 uur spontaan afgekomen is en als de merrie pas na 10 dagen hengstig is.
Ik heb er hier al een aantal gehad die binnen een 5 dagen tot een week hengstig stonden (zelfs met het slechte weer...) en dan dek ik ze niet. Heeft weinig zin als de baarmoeder nog niet voldoende hersteld is.

De veulenhengstigheid geeft altijd een eisprong, dat is het voordeel van die hengstigheid. Als ze eerder geen last heeft gehad van hengstig worden met een eitje dat slecht wil rijpen, zou ik haar gewoon pas daarna dekken.

Als jouw merrie altijd 24/7 buiten staat, zou ik juist de veulenhengstigheid overslaan, mei is dan een fijnere maand voor een veulen imo...

Als het maar 25 minuten van huis is, kan de hengstenhouder dan niet aan huis komen dekken?
Dan kan je eventueel de DA thuis laten scannen hoe ver ze in de hengstigheid is.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:37

Ik ben op zich niet zo'n voorstander van in veulenhengstigheid te laten dekken, maar toch doe ik het dit jaar ook bij Tinkerbell:

wat ík negatief vind:
- weinig tijd met dit veulen "alleen"
- veulen al jong een tijd weg = tijd die je mist om het dingen te leren
- risico op verwerpen is hoger
- ...

Dit jaar kies ik er toch voor, omdat:
- ik volgend jaar een vroeger veulen wil, ook omdat Angel al gedekt is, zo komen beide veulens dichter op elkaar ter wereld
- ik stage doe op Hippolacta op het moment dat Tink en Chenoa daar staan, dus ik het contact met de kleine niet moet missen... (weliswaar zalt minder zijn dan thuis, maar toch meer dan wanneer ik er niet elke dag zou zijn )

Ik zou, in jouw geval, ook overwegen in veulenhengstigheid te laten dekken!! als je ej daar echt niet goed voelt en ze weiniog buiten kan, vind ik dat een situatie die zo snel mogelijk oplossing vergt...
verder sluit ik me qua voorwaarden aan bij wat marije R zegt (Tinkerbell wordt altijd laat hengstig, dus met 10 dagen en meer, verder is ze 11 jaar en nageboorte was er binnen het halfuur af, ook geen viezigheid meer te zien, vulva is mooi gesloten,...)

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 16:48

De hengstenhouder dekt niet aan huis. Daarbij staat Lisje nu al bij de hengst, dus dat zou onnodig reizen zijn.

Ik weet dat het geen garanties geeft, maar bij de vorige bevalling waren er geen problemen. De nageboorte was er binnen no-time spontaan en in zijn geheel af. Ze heeft toen alles zelf gedaan en er zijn geen complicaties geweest, alles is van een leien dakje gegaan. De dekking van afgelopen jaar ging ook in 1 keer goed, ze is 8 dagen hengstig geweest en alle dagen gedekt. Ze was in 1 keer probleemloos drachtig.

Wanneer Lisje hengstig word weet ik niet, ze toont dat alleen bij een hengst in de buurt. Dat zouden we moeten bepalen door schouwen...

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:02

Nuala is vorig jaar in de 2 hengstigheid gedekt, dus na de veulenhengstigheid. Die kan je heel makkelijk uitrekenen, omdat je weet wanneer de veulenhengstigheid is.

Ik zou niet in de VH dekken maar dat is meer een persoonlijk iets.
Maar het risico van verwerpen is idd ook groter.

En ik denk dat het ook erg fijn is als je Lisje en veulen de eerste tijd wel lekker op de wei hebt. Ook voor jou.

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:55

Bij ons op stal worden de merries (als ze al weer gedekt worden) altijd met de veulenhengstigheid gedekt/geinsemineerd.
Nog nooit problemen mee gehad.
Mag ik vragen door wie je haar laat dekken?

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 20:55

Lisje word door Silas gedekt dit jaar.

Esme, Lisje staat nu niet "thuis" he, maar al bij Silas. Dekken in de 2e hengstigheid betekend dat ze (zo heb ik vandaag overlegd) overdag samen met veulie in een graspaddock mag en 's nachts op stal. Daarna (na de dekking van Silas) komt ze thuis en mag ze lekker 24/7 op het land.

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 13:17

Dan zou ik niet wachten tot de 2e hengstigheid als je haar daar laat. Waarom doe je dat eigenlijk? Ik zou Lisje gewoon naar huis brengen en die 3/4 weken later weer brengen.

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 14:44

Omdat ze thuis niet kon bevallen en ze een hekel aan reizen heeft en ik dat dus wilde minimaliseren. Daarbij wil ik niet met een heel klein veulie reizen.

Ik denk overigens dat ik wel tot de 2e hengstigheid wacht, vind ik eerlijker naar Lisje toe. Ook al heb ik het daar wel moeilijk mee. Maar wat is nu 2 maanden op een paardenleven toch?