oudere merrie laten spoelen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hrappur

oudere merrie laten spoelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 21:30

ik vraag dit voor een kennis.
ze wil haar 18 jarige ijslander merrie laten dekken.
deze merrie heeft nooit een veulen gehad, zouden jullie haar laten spoelen?
( spoelen inverband met eventuele met kiesten ?)
hebben jullie hier mee ervaring ?

heel erg bedankt

lucas03

Re: oudere merrie laten spoelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:49

eerst zou ik een slijm onderzoek laten doen, kun je daarna nog altijd laten spoelen als het nodig is. Waarom gaan rommelen als het niet hoeft?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:55

Een merrie van 18 jaar en voor het eerst een veulen? Ik zou eerst eens goed gaan nadenken of je dat risico nog wilt lopen!!

Verder zou theoretisch gezien spoelen dan helemaal niet nodig zijn. Spoelen spoelt geen cystes weg hoor. Deze blijven voor altijd zitten. Je spoelt alleen bacterien die aanwezig zijn weg en ik twijfel of die er wel in zullen zitten. Het kan wel, maar zo'n baarmoeder is nog zo klein en op z'n plaats dat ik me af vraag of je met preventief spoelen niet meer kwaad dan goed gaat doen ivm purios (bb) worden van de baarmoeder.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 08:56

ik zou me ook 2 keer achter mijn oren krabben, en de veearts weet alles over spoelen, lijkt me in dit geval ook niet nuttig.

hrappur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 09:02

de ijslander fokker die wij kennen heeft aan geraden te spoelen... er zijn wel meer paarden die op hun 18de een veulen krijgen ( zeker bij ijslanders niet iest van om op te kijken.)

als vast bedankt voor de info.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:19

een eerste veulen is wat anders. mijn merrie is 20 en drachtig maar het is haar 8e veulen. ik snap niet waar het spoelen goed voor zou zijn, de merrie zal wss niet vuil zijn want ze heeft nooit een veulen gehad, cystes halen ze op een andere manier weg. een slijmonderzoek lijkt me wel nuttig.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:24

Preventief spoelen lijkt me niet echt zinvol. Een evt. merrie-onderzoek idd wel. Dan kijkt de da of de baarmoeder in orde is (of ze niet bevuild is bijvoorbeeld), of er cystes zijn en ook kan er wat weefsel op kweek worden gezet om te kijken voor evt. schimmels en gisten.

Mijn merrie is ook 20 en drachtig, maar dit wordt haar vierde veulen. 18 is wel wat aan de oude kant voor een eerste ... waarmee niet gezegd is dat het niet KAN.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:25

Bijna alles kan, maar het risico wordt groter.
Ik zit ook te twijfelen om mijn shetlander dit jaar te dekken. Ze is nu 7 dus ik heb zoiets van als ik later ooit nog een veulentje wil moet ze nu haast ook eens een veulentje krijgen. Als ik haar dit jaar of volgend jaar niet dek laat ik haar denk ik nooit dekken, er zijn eigenlijk ook shetten zat.

hrappur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 13:46

ons lijkt het gewoon leuk om een veulentje van deze merrie te hebben aangezien haar leuke karakter.... we zouden er anders nog een ander paard bij kopen maar dit is toch wel van je eigen merrie... dus ik snap me kennis ook wel ! dus jullie vinden gewoon wel even een dieren arts laten komen om te kijken hoe of wat ?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 18:04

Ik snap je kennis ook, maar daar heeft het niks mee van doen. Die merrie heeft nog nooit een veulen gehad. Dus die weet heg nog steg op dit gebied, daarnaast heb je bij elke merrie die op leeftijd is al een groter risico op gevaren e.d. En die is bij een merrie die nog nooit een veulen heeft gehad vele malen groter. Ik zou er gewoon een leuk veulentje bij kopen, en niet dat risico lopen. Ze is nu 18, ze is 19 als ze bevalt . Voor een eerste veulen is dat te erg risicovol.
Van spoelen bij zo'n merrie zie ik het nut écht niet in. swapje kan geen kwaad, maar ook daarvan verwacht ik een negatieve uitslag.

Anke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:37

Het wordt idd niet vaak gedaan om een 18-jarige merrie nog voor het eerst een veulen te laten krijgen..., vraag je DA advies en kijk wat hij ervan vindt!