Welke camera???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

frenia

Welke camera???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 22:34

Ik heb een vraagje, wou het eerst in het DBT plaatsen, maar denk dat ik zo meer mensen bereik...

We hebben al een camera voor in mijn drachtige merrie haar stal. Iets van Trust: camera en schermpje. De camera heeft ook nachtvisie, maar helaas zie je er geen steek mee als je het licht uitdoet.

Ik ben ook niet van plan het licht heelder nachten aan te laten (vind ik ook niet verantwoord ivm de merrie) dus ik wil graag een nieuwe camera met nachtzicht en infrarood (weet niet hoe het precies zit, maar dus zodat je een duidelijk beeld hebt als het donker is in de stal.)
Er hoeft geen scherm bij te zitten, als de camera dan wel werkt op bv pc, labtop of tv...(en bij voorkeur ook op dvdwriter maar dat hoeft niet)

Wie kan mij een camera aanraden (welk merk, welk type,...) en met welke prijs moet ik rekening houden???

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 22:37

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:58

Interessant topic. Houdt ik ook even in de gaten!

Anoniem

Re: Welke camera???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:30

@ Frenia,
Vraagje: waarom vind je het niet verantwoord om het licht de hele nacht aan te laten?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:37

Moet het draadloos zijn?

De camera op die site zal veel te weinig bereik hebben met IR. Zeker niet meer dan die van trust.

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:52

wij laten gewoon snachts het licht aan hoor, als je daar een paar weken voor de geboorte mee begint, zal het je merrie waarschijnlijk niets boeien, en bij ons is het bijkomend voordeel dat als je 's nachts een keer gaat kijken, ze dat vaak niet eens doorhebben....

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 11:21

Ik wil het licht niet aanlaten omdat ik persoonlijk vind dat dat niet natuurlijk is. Zo verstoor je namelijk de dag en nachtcyclus en dat wil ik niet. Bovendien vertikt Tinkerbell het dan om te bevallen

Het hoeft niet draadloos te zijn. Onze Trust is ook niet draadloos We hebben ook gewoon elektriciteit in de stal, dus dat is helemaal geen probleem. Alleen liefst niet zo dat de camera per draad verbonden moet zijn met het beeldscherm (eender of dat nu tv of pc of... is), want dat wordt wat problematisch.

De stal is trouwens zo'n 4 op 5m en de camera kan (in principe) overal worden opgehangen erboven, maar ik opteer meestal voor vooraan de stal. Dus dan moet de IR in het donker zo'n 5 m ver kunnen reiken en in de breedte 4m.

De plaats waar ik naar de beelden wil kijken is dan zo'n 10m van de camera vandaan en een verdiep hoger. (snappen jullie het nog )

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 11:22

De camera op de site, was trouwens alleen een voorbeeld van wat ik evonden had...ik heb echt geen idee waarop ik moet letten en hoeveel geld ik zal moeten uitgeven

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:36

Er zit nogal een flink prijsverschil tussen camera's met kabel of draadloos naar een ontvanger.
Zeker met nachtzicht camera's.
Als je echt het nachtzicht wilt gebruiken (met eventueel een klein nachtlampje), zou ik eerder kijken naar een camera met minimaal 12 IR leds en een bereik van 10m.
5m klinkt op papier leuk maar in de praktijk valt dat echt tegen.
Zeker omdat het nachtzicht erg gecentreerd is en je dus een groot deel van de stal niet ziet.

In een aantal stallen gebruik ik dit type camera's: http://securitycam.nl/catalog/product_i ... cts_id=406
Met voldoende licht is hij in kleur, bij weinig licht gaat hij automatisch over op nachtzicht (z/w).
Met een klein nachtlampje erbij is het beeld goed te doen.
Hij is er ook met alleen z/w beeld: http://securitycam.nl/catalog/product_i ... ucts_id=69

Beter beeldkwaliteit krijg je door camera's met meer tv-lijnen (480 ipv 350) maar om de merrie alleen zelf in de gaten te houden is 350 tv-lijnen ook voldoende.

Als je het draadloos wilt (wel met stroom maar geen kabel naar de tv) kom je in een andere prijsklasse voor vergelijkbare kwaliteit. Dan moet je toch echt denken aan prijzen vanaf 400 euro
Voor dat prijsverschil is het waarschijnlijk aantrekkelijker om een kabel naar boven te trekken

Belangrijk bij een camera is ook de lenshoek. Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk van de stal zien dus een lens van f4.0mm of kleiner geeft dan de grootste kijkhoek.
Kleiner dan f3.5mm / f3.0mm geeft wel iets fisheye effect.
Voor mijn grootste stal (5,5x4m) gebruik ik 2 camera's om de hele stal in beeld te krijgen zonder vervorming.
Als je de vervorming niet erg vindt, kan het ook met 1 camera.
Voordeel van 2 camera's is dat je ook vanuit 2 hoeken de IR verlichting hebt.

Ik heb bij mijn merries altijd een klein nachtlampje aan in de stal (25watt). Geeft nét iets beter beeld en ik hoef 's nachts ook geen groot licht aan te doen als ik ze een keer controleer.
Een aantal van mijn merries geeft er ook niets om als ik het grote licht in de stal de hele nacht aan laat. Bij vreemde merries doe ik dat niet, zij zijn wat rustiger als er alleen een klein lampje brandt.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 13:05

Zo! Bedankt voor de grondige uitleg!!!
Ik dacht idd dat 5m wel genoeg zou zijn, blijkt dus van niet! En wat betreft al het andere: daar had ik al helemaal geen idee van!!

Vind de prijs nog goed meevallen, kleur hoeft in principe niet, is nu ook niet zo, maar is natuurlijk mooi meegenomen.
Denk dat ik dan idd wel voor camera mét draad ga gaan en wat ga knoeien om die dan te leggen, want het prijsverschil is echt belachelijk groot!

Het systeem met nachtlampje vind ik een erg goed idee!!! Denk ook niet dat Tinkerbell daar extreem veel op tegen zal hebben: ga ik zeker uitproberen!!! Voordeel is dan idd ook dat ik niet in het pikkedonker moet een kijkje gaan nemen

Nu ga ik straks eens die websites bekijken

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:20

Als je 's avonds online bent, kan ik wel even een merrie in een stal zetten waar zo'n camera hangt. Kan je het beeld op de cam zien.
In huis is het beeld nog iets lichter dan op de cam.
Stuur maar een pb als je het wilt testen

In mijn grote veulenbox heb ik nu andere camera's hangen, met ander IR licht en beter beeldkwaliteit maar dat is o.a. omdat deze camera's via internet veel bekeken worden.
Maar dat is voor gebruik op een tv niet nodig.

Rox04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:44

He, ik ben ook al een tijdje op zoek naar een camera om onze dragende merrie als het zover is dat ze moet veulen in de gaten te kunnen houden. Alleen zoek ik er eentje met een groot bereik want de stal ligt ongeveer 60 meter bij ons huis vandaan en er staat ook nog een schuur tussen. Weet iemand waar je zo'n camera kunt vinden? Er staan er heel veel op marktplaats alleen is het bereik daar niet zo groot van.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 11:39

@sophie: gezien het feit dat ikzelf er geen verstand van heb, kan ik jou helaas niet helpen

Ik had ook nog een vraagje:
heb dus gisteren het beeld van (zelfde soort als)deze camera gezien bij Marije en was daar heel heel heel erg tevree over
(heb het trouwens even nagekeken en onze trust heeft 8IR ledjes maar dat is dus geen aanrader!!! voor sophie: als je het licht aanlaat wel, hij heeft een draadloos bereik van iets meer dan 100m, kost ongeveer €150 incl schermpje, weet wel niet exact welk model, zal ik nog eens nakijken)

nu heb ik nog wat zitten rondneuzen op internet en daar vond ik dit:
http://www.hissink.nl/nl/dept_32.html
en dan heb ik het voornamelijk over de bovenste camera.
Maar:
watbetekent nu CCTV?
en dit is volgens mij wel goed:
Resolutie: 420 lijnen
IR led: 24 stuks
IR bereik: +/- 20m
maar wat betreft de lenshoek?
Hetzelfde geldt trouwens voor de tweede camera op die bladzijde (aleen is die zw)...

Nu vraag ik me af of zo'n soort camera dus ook kan dienen? En waar koop je zo'n adapter en beugel (die niet bijgeleverd zijn) en hoeveel kost zoiets???
En ik heb er dus ook totaal geen idee van hoe je zo'n spul dan moet aansluiten op tv of pc maar daar vraag ik hier dan in de buurt wel een handige harry voor

Poeh de wereld der camerabewaking is gewoon veel te moeilijk voor mij

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:20

CCTV = Closed Circuit TeleVision.
Dus een beveiligingscamera of camera's.

De camera die je op de site van Hissink noemt kan ook.
Jammer dat ze er niet bij hebben staan welk merk opname-element erin zit.
Wel zou ik er een andere lens in doen, 6mm is teveel voor in een stal, dan heb je de achterste muur wel heel erg beeldvullend
Voor de prijs van de beugel en adapter zou ik hen even mailen, sommige camera's hebben speciale type beugel/adapter nodig.

Hissink heeft ook goed spul en ze geven ook graad advies over camera's e.d.
Heb er zelf ook wel eens een camera besteld.

@sophie83, 60m draadloos bereik is vaak nog wel te doen met een eenvoudig draadloos systeem maar als er nog een schuur tussen zit vrees ik dat de ontvangst wel erg minimaal gaat worden.
Er zijn wel mogelijkheden met sterke signalen maar daar ben ik niet zo in thuis omdat ik de goedkope systemen niet goed vond (ging al storen als de buren de magnetron aan hadden) en de betere systemen in verhouding veel te duur vond als je het vergelijkt met bekabeling.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 11:48

Hissink raadde me deze camera aan:

De CAMZWBUL7 van euro 199.00 heeft een 3,6 mm lens en voldoende led's.
De bevestigingsbeugel zit erbij en de kabel is 30 meter lang waar tevens de voeding doorheen loopt.
U kunt de camera aansluiten op een scart-aansluiting van een TV.

Kenmerken

onderdompelbare IR DSP Z/W camera voor gebruik binnen- en buitenshuis en tot op 30m diepte
dankzij het automatische CDS systeem kunt u het toestel ook 's nachts gebruiken
IR verlichting wordt automatisch ingeschakeld wanneer het omgevingslicht te zwak is
IR verlichting wordt automatisch uitgeschakeld wanneer het omgevingslicht normale waarden bereikt
accessories: 30m RG58U kabel, montagebeugel, voeding met coaxkabel

Specificaties

opneemelement: ultragevoelige Sony Exview HAD CCD sensor 1/3"
scanningsysteem: CCIR
effectieve pixels: 500(H) x 582(V)
resolutie: 420 tv-lijnen
min. verlichting: 0.01 Lux (IR off) ; 0 Lux (IR on)
golflengte: 400-580nm IR
aantal LEDs: 30
effectief bereik: 20m
IR functie on: CDS systeem activeert de LEDs wanneer omgevingslicht < 10 Lux
IR LEDs: golflengte 840nm, hoek 40°, vermogen 200mW
synchronisatiesysteem: intern
interlace: 2:1 interlace
video-uitgangssignaal: 1.0Vpp, 75 ohm, composiet
video S/R verhouding: > 52dB (AGC off)
witbalans: ja
auto elektronische iris (AES): 1/50 - 1/100000sec.
tegenlichtcompensatie: ja
gammacorrectie: 0.45
ingebouwde lens: board lens 3.6mm / F2.0
werkomgeving: temperatuur : -10°C tot +50°C, vochtigheid : < 90%RH
opslagomgeving: temperatuur : -20°C tot +70°C, vochtigheid : < 70%RH
voeding: DC voeding via coaxkabel
verbruik: 3W
afmetingen: 110 x Ø37mm
gewicht: 2.4kg
voeding via coaxkabel:
voeding camera: constante DC stroombron via coaxkabel
max. kabellengte: 300m RG-59U kabel