Merriebrok, hoeveel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Orchid

Merriebrok, hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 20:09

Hoeveel merriebrok zou ik Orchid in haar laatste drie maanden van de dracht moeten gaan voeren?
Omdat ze begin Augustus is uitgerekend is er volop gras, we hebben erg veel gras, en dan is er dus maar 1 paard, dus alles voor Orchid
Soms bevelen voederfabrikanten wel 4-5 kilo aan, maar ik neem aan dat dat wel iets minder kan als ze dag en nacht in het gras staat?
Ze weegt ong. 400-450 kilo, en ik ga toch niet meer met haar doen dan een beetje wandelen dan, wat en hoeveel moet ik dan ong. voeren?
Ze krijgt nu ong driekwart tot een hele schep muesli per dag, en dan een zonder haver Plus wat wortels veel hooi en een totaal supplement.
Die wei is een weide met veel soorten kruiden en grassen
En wat voerden/voeren jullie de laatste 3 maanden van de dracht?

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:58

Mijn merrie was in juli uitgerekend en stond toen ook 24/7 buiten. Helaas vond ze het te zwaar om met die dikke buik buiten te staan, dus die stond zelf bijna hele dagen op stal de laatste maanden . (inloopstal op de wei)
Ik voerde wel merriebrok vanaf 8 maanden, begonnen met 2 kilo en met 9,5 maand opgevoerd naar 3 kilo per dag.

Daarnaast voerde ik ook veel hooi bij.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 00:02

die van jou staat dus dag en nacht in de wei, met niet al te veel beweging. het veulen gaat na negen maanden groeien met 300 gram per dag, dus dan hebben ze ongeveer wel 2 nodig, vooral omdat die van jou lekker veel eiwitten uit het gras kan halen...
Beetje afkijken hoeveel je merrie nodig hebt... aan voldoende gras hebben ze meestal wel voldoende en daarna wat merriebrok bijvoeren tot 2,5 of 3 kilo per dag...

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:01

Oh wat voeren jullie allemaal veel merriebrok zeg!!

Die van mij moet nu nog 4 maanden en ik ben vorige maand vast wat begonnen, met 0.25 kg per dag. Dat word dadelijk opgevoerd naar ongeveer 0.5 tot 1 kg per dag. En dan op het oog. Na de geboorte zal ze het harden nodig hebben denk ik zo...

Orchid

Re: Merriebrok, hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 13:04

Bedankt
Ik laat haar dan denk ik ook kiezen of ze op stal wil of buiten.
Mja rijden zit er dan echt niet meer in vermoed ik, aangezien ze de singel nu al iets vervelender begint te vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:21

Ik vind 2,5 tot 3 kilo brok per dag ook veel te veel.
Jovarna zit nu op een half kilo per dag en ik voer dat langzaam op tot ze de laatste 3 maanden op 1 kilo zit. Verder krijgt ze onbeperkt hooi en heeft ze een liksteen voor de extra mineralen.

Wat het aansingelen betreft: dat is wellicht een mooie aanleiding om 'es niet strak aan te singelen. Gewoon losjes, weet je ook meteen of je wel of geen stabiele zit hebt .

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:24

Ik rijd gewoon zonder zadel... Ook erg goed voor je zit en je hinderd je merrie niet met het zadel..

Ik denk trouwens wel dat het van je paard af hangt wat je haar moet voeren aan merriebrok. Mijn merrie kan niet te "zwaar" voer hebben en staat verder op ponybrok met zonnebloemolie als energieleverancier.

Een andere merrie krijgt normaal misschien al 5 kg sportbrok op een dag en zal ook meer merriebrok nodig hebben...

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:26

Ik geef nu helemaal geen merriebrok, ze is 7 maand ver nu, pas vanaf maand 9 a 10 krijgt ze een 2 kilo per dag ongeveer.
Na de geboorte hebben ze wel meer nodig, als het veulen wat ouder wordt. Mijn merrie liep ook 24/7 buiten op goed gras, maar had toen toch echt wat extra nodig. Zeker als het veulen 4-5 maand is heeft de merrie best veel nodig vond ik. Ik voerde toen op het zicht bij en ze kreeg toen toch bijna een volle emmer per dag denk ik
Het veulen is aan 6 maand gespeend en toen ben ik met de merriebrok gestopt.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 16:21

Ik singel al niet zo strak aan en stap dan op vanaf een stoeltje
En ik rijd ook wel eens zonder zadel..
Maar met is toch even beter anders kan ik niet draven, met die grote passen van d'r blijf ik zonder zadel niet zitten, en op buitenrit wil ze ook wel graag even wat sneller
Ik ga denk ik niet meer dan 2 kilo voeren tijdens de dracht, daarna zien we wat ze nodig heeft.
Ook gewoon een liksteentje erbij, het is best rijk gras.
Anders geef ik in de zomer ook vrij weinig, een handje brok per dag en een liksteen.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:32

Die van mij is begin april uitgerekend.
Ze krijgt nu 2 kilo per dag en kuilvoer. (en liksteen en soms wortels) K rij haar inmiddels niet meer. (had het wel graag gewild, maar de bak is al 3 weken niet begaanbaar en mevrouw is anti-buitenritproof) Ze vindt het zelf overigens helemaal niet erg. Zodra ik met een zadel de stal binnenkwam deed ze direct haar over plat. En dan heb ik het nog niet over het aansingelen.

Ik denk dat we haar over een maandje (als ze nog 1 maand te gaan heeft) ongeveer 3 kilo per dag geven. En dan even aankijken hoe ze eruit ziet na het veulenen. Eerder kreeg ze ook altijd 2kg brok, maar dan reed ik haar wel bijna elke dag. Nu krijgt ze dus dezelfde hoeveelheid maar hoeft niet meer intensief aan het werk.

Ze staat trouwens over het algemeen het grootste gedeelte van de dag buiten.

Fleda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:39

Oeh, ben ik dan echt zo erg?

Fleur krijgt geen merriebrok, gewoon onderhoudsbrok, voer ik op tot 2 kilo per dag, en dan ook 1 kilo per dag gewoon paarden 5 granen mix. Nu, 7 maanden drachtig krijgt ze 1 kilo Bix en 1/5 graan per dag. Hetzelfde als ze al kreeg toen ze niet drachtig was. Wel veel hooi. Ook werkt ze nog gewpon

Vorige dracht is hiermee helemaal goed gegaan, en heeft ze na de bevalling ook gewoon 2 kilo per dag gehad en veel hooi. De eerste maand op de wei had ze gewoon gras, en kreeg ze toen ze nog naar binnen ging een halfje bix als ze naar buiten en naar binnen ging. Toen ze in juni Full-time het land op ging heeft ze helemaal niets gehad extra. Tot eind augustus, het gras was op en kregen ze hooi bij. Heb niet het idee dat ze te weinig kreeg. Ze gaf slagroom als melk, en haar veulen, nu 1 jaar en 8 maanden is ze 1.40m en mams is ook maar 1.48.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:34

Mijn merrie krijgt merriebrok vanaf ongeveer 2 maanden voor de geboorte. Ik kijk het aan hoe ze eruit ziet, maar meer dan 2 kilo per dag heb ik eigenlijk nog nooit gegeven, maar dat hangt dus van je paard af. Ik probeer haar in goed gras te houden en in het voorjaar krijgt ze dan nauwelijks brok bij. Vooral niet meer als het veulen wat ouder wordt, die gaan dan zelf ook gras eten ipv heel veel melk drinken.

Faline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:15

Ja die van mij moeten er ook bijna maar eens aan.
Al zou je bijna niet zeggen dat ze het nodig hebben... Ja ze zijn een beetje rond vanweg het veulen, maar ook is er een duidelijk vetlaagje te ontdekken bij beide... (Nou heb ik ze met opzet van het begin af aan al langzaam aan steeds meer gevoerd, heb ze met de dracht liever iets te dik dan te dun )
Krijgen nu onbeperkt hooi/kuil, 2 keer per dag (bruin)brood en vaak nog allerlei groente restjes als tussendoortje. Verder qua krachtvoer basis sportbrok (laag eiwit gehalte) + kruidenmix. (ook laag eiwit gehalte)
Verder mag Feline niet te veel eiwit hebben, dus daar moet ik iets mee oppassen wat merriebrok betreft.
Nog ff afwachten wat ze nodig hebben dus.
Vooral niet teveel in 1 keer, rustig opbouwen en kijken hoe je merrie erop reageert zou ik zeggen. En kijken naar wat ze nu verder krijgt en hoe ze er uit ziet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:28

Je hoeft een paard niet meer te voeren tijdens de hele dracht, het kost alleen de laatste paar maanden wat meer energie, prima op te vangen met een merriebrok, ook voor de vitaminen. Te dun is niet goed, maar te dik ook zeker niet! Als je over eiwit inzit is dat wat in merriebrok zit verwaarloosbaar met wat ze teveel binnenkrijgen bij onbeperkt kuil, brood en tussendoortjes.

Faline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 00:23

Nee, maar je moet toch ergens beginnen met opbouwen he
En echt moddervet zijn ze niet, laten we het er op houden dat ze er gezond uit zien. Dat compenseert straks wel weer wanneer ze het zwaarder krijgen.
Het hooi/kuil (het Kuil is eigenlijk hooi maar dan in plastic verpakt, dus dan schijn je het kuil te moeten noemen.. ) is getest, is ook een laag eiwit gehalte. En hooi moet ze zeker de hele dag door hebben vanwege het op peil houden van haar maagzuur gehalte, waar ze dus last van krijgt bij te veel eiwit. Daarom voor haar veel hooi maar niet met te veel energie/voedingswaarde. Ook brood krijgt zij minder (in totaal 1 heel volkoren brood op een dag, volgens VA wel verantwoord) dan de rest van de paarden vanwege het eiwit, in de plaats daarvoor krijgt zij meer krachtvoer.
En het is vooral Goldy die teveel verwend wordt.. Tja dat krijg je als je aanstichter bent van de paardengekte van de familie...
(En de clown van de stal )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:25

Ik bouw niet op want ik voer ook niet meer.

Faline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:27

In verhouding niet misschien, maar ik neem aan dat je qua hoeveelheden uiteindelijk wel meer voert?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:35

Nou nee, eigenlijk niet. Ze krijgt nu ook genoeg. Mijn merrie krijgt nu een kilo basisbrok en een kilo meusli. Straks een kilo merriebrok ipv basis. Ze krijgt nu overdag hooi in de wei en ze gaat tegen het eind van de dracht overdag het gras in ipv hooi. Het is zelfs zo dat je merrie op het laatst helemaal niet zo veel kan eten omdat het veulen veel plek inneemt in de buik. Kwalitatief beter eten geven dus. Maar pas de laatste 2 a 3 maanden gaat de dracht meer energie vragen. Sommige merries zullen dan wel meer krachtvoer nodig hebben hoor, zeker als ze wat in te halen hebben, maar je hoeft ze niet vol te proppen omdat ze drachtig zijn.

Faline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:39

Nou ja volproppen wil het niet noemen
Maar ik geef ze wel genoeg ja. De vorige keer hebben we Goldy ook niet veel extra's gegeven, eigenlijk een beetje zoals bij jou. Toen is ze vooral na de bevalling heel erg ingekakt. Dat wil ik nu voorkomen als t even kan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:00

Mijn merrie is 20, heeft een slecht gebit maar is nog nooit ingekakt na een veulen. Dat hoeft in principe niet. De laatste maand is zwaar en de eerste maand drinkt het veulen nog erg veel bij de moeder en eet zelf nog niks. Dan krijgt mijn merrie dus nog merriebrok en goed voorjaarsgras. Daarna nog steeds in het gras maar geen brok meer. Ik ben in januari nog niet aan het voeren voor een veulen wat in mei uitgerekend is. Maar in april wel.
Als je bang bent dat je merrie straks in conditie terugvalt zou ik geen brood of tussendoortjes voeren, dat snap ik niet zo goed.

Faline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:12

Die tussendoortjes krijgt ze altijd al, maar het is echt niet zo dat ze de hele dag volgepropt wordt. (Beetje groenteafval? Verder geen paardensnoepjes oid voor t geval dat niet helemaal duidelijk was.)
En oud brood is hier standaard bij t voer. (We hebben o.a een ruin van 1.80 die met geen mogelijkheid een beetje in een fatsoenlijke conditie te krijgen was. Sinds hij aan t brood is ziet ie er super uit! )
Verder was het dieet van Goldy de vorige keer ook hooi/gras en krachtvoer, toen slobber en merriebrok. Ook na de bevalling blijven voeren. Toch kakte ze in. Heb destijds nog een topic op bokt geopend (4 jaar terug ofzo) toen kreeg ik het commentaar dat ze veeeeel te weinig kreeg.
Maar ze ziet er nu super uit. Ze is niet moddervet, maar in een goeie conditie. Goldy is trouwens eind maart uitgerekend, duurt dus niet zo lang meer. Ik heb haar nog niet aan de merriebrok, maar daar stap ik op over (ipv sportbrok) eind januari, wanneer ik ook iets rustiger aan ga doen met rijden. En die andere is met alles een maandje later.

melody83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:03

Die van mij krijgt nu sportbrok, liksteen en vitamine/mineraal korrels van subli en krijgt van mij straks ook nog een vitaminespuit.
Dus die van mij krijgt geen merriebrok, misschien nog wat muesli.
Want anders groeit die van mij nog dicht straks ;
En natuurlijk kuil en hooi

IndianSummer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:59

Die van mij krijgt nu wel merriebrok. Ze is nu 8,5 maand drachtig.
Ze krijgt per dag 2 kg. merriebrok. Ook krijgt ze ongeveer 2 plakken hooi(plak is ongeveer 1/1,5kg). Elke dag krijgt ze wortels en een paar handjes Fiber Blend.

Olly_Beau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:06

Orchid schreef:
Bedankt
Ik laat haar dan denk ik ook kiezen of ze op stal wil of buiten.
Mja rijden zit er dan echt niet meer in vermoed ik, aangezien ze de singel nu al iets vervelender begint te vinden...

ga je dan niet zonder zadel stappen???

Ik voerde mijn merrie (1m65 kwpn) 4 kilo brok.. alleen ze bleek allergisch te zijn voor merrie brok, heb het voer opgemaakt en daarna heeft ze weer sportbrok gekregen....

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 21:27

Ik ga de laatste 3 maand misschien heel af en toe wat zonder zadel stappen, maar het meest gewoon ernaast wandelen