Avenue naar veulenveiling-selectiedag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IngLio

Avenue naar veulenveiling-selectiedag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 00:17

Morgen ochtend is het zover!
We gaan met Avenue naar de selectiedag voor de veulenveiling van Nijkerk.
Vrijdag gaan we waarschijnlijk ook naar de selectiedag voor de veulenveiling van Dronten, maar dat hangt van morgen af.

Waarom vragen jullie je af?
Ja dat is niet mijn beslissing, omdat *zoals velen van jullie al weten* Avenue niet van mij is en de eigenaar nieuwsgierig is naar de mogelijkheden.

Avenue wordt voorgesteld bij hengstenhouder Lauw van Vliet in IJsselstein. Als Niagara x Andiamo Z x Orthos maakt ze volgens Lauw van Vliet nog best wel eens kans om door te gaan naar de definitieve veiling.

Als ze daadwerkelijk geveild wordt, zal ik haar ontzettend missen! Ze is echt een beetje (heel erg) mijn moppie en vriendin geworden, maar ja ik wist het van te voren toen ik Lio drachtig kocht. Zo was de deal. Toch zal ik echt wel snikken, maar ik hoop heel erg dat ze nog heel lang blijft na het afspenen!

Vanavond hebben we ze allebei helemaal netjes gewassen en ingevlochten, staarten gepluisd en oren en snoet geknipt.
Had een hele goeie hulp, want alleen was me dat allemaal niet gelukt.
Hier de foto's van ingevlochten Avenue en mama Lio:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat ik morgen een fotograaf kan ritselen, omdat het nog niet zeker is of we met z'n 2en of 3en gaan. Ik moet met ze door de ring rennen waarschijnlijk, omdat ze het beste op mij reageren. Ik ben benieuwd. Heb een beetje geoefend met allebei, maar daar is het wel heel anders als op je eigen erf.

Meer verslag morgen t/m vrijdag!

Groetjes, Inge

Y_DG

Re: Avenue naar veulenveiling-selectiedag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 00:42

ow ik vind het erg voor je Inge dat ze geveild zou worden Je hebt nu al bijna vier maanden bij haar kunnen zijn en een band geschept ... Ik hoop dat het leuk word morgen voor je en dat Avenue zich niet als een donder gedraagt Ik hoop dat er een fotoverslag komt! Succes

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 08:03

ach, wat jammer !
nou, iig maar hopen dat ze het goed doet, e als ze geveild wordt op een goed plekkie terrecht komt.
sucses, en we willen foto's !

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 08:30

Ik bekijk het anders :het zou leuk zijn als ze inderdaad geselecteerd is ook voor jouw Inge misschien komt ze wel héél goed terecht en hoor je er later nog veel van in de sport ...
Ze zien er wel toppie uit hoor ,héél mooi gevlochten vooral .
Ik heb verleden week naar een veulenkampioeschap geweest met Frodo maar die heeft met zijn 3 weken nog helemaal geen manen ,wat heb ik moeten toveren om daar knotjes in te krijgen

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 08:35

En anders bied je toch gewoon mee op de veiling?

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 08:43

Ziet er zeker netjes uit, vond ze het gefrutsel leuk? Toch maar heel veel succes gewenst, ik zie uit naar je verslag!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:04

Succes hoor, 't zijn mooie knotjes geworden
Ik heb gisteren ook een veulentje moeten invlechten voor een keuring. Deze had alleen iets minder haar, was echt lastig
Ben ook benieuwd naar je verslag

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:39

Oe, dus ik kan Avenue misschien wel helemaal niet meer bekijken? Het staat haar wel supersjiek die knotjes Meer foto's Haar manen zijn ook echt al grijs he! Wat gaat dat toch snel!
Als ze wordt doorgelaten naar de veiling weet je iig dat ze bij ambitieuze mensen terecht komt, dus misschien kom je Avenue later nog wel tegen. Dat zou natuurlijk helemaal leuk zijn! Ik ben in ieder geval heel benieuwd hoe het gaat vandaag!

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:50

hee hoelaat en precies wanneer en precies waar in nijkerk is de veulenveiling? Ik woon in nijkerkerveen en het lijkt me geweldig om te komen kijken
groetjes nathalie

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:57

Jemig, wat is die toch snel grijs geworden! Wel jammer dat ze geveild wordt aan de ene kant, snap heel goed dat het voor jou moeilijk gaat zijn als ze straks weg moet ...
Maar goed, zoals anderen hier ook al zeggen, je weet dan wel iig zeker dat ze bij ambitieuze mensen terecht komt en op een goede plek .

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:46

Jeetje, wat "vergrijst" ze snel zeg...

Heb je pb over vrijdag gestuurd, is mss wel leuk

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:43

Nou, ze ziet er keurig uit hoor. Wel jammer dat ze mischien geveild wordt, maar ze komt heus wel goed terecht. Bij de vorige stal ben ik ook meegeweest naar een veulenveiling en dat veulen is toch bij zulke leuke mensen terecht gekomen. Die hebben nu nog steeds contact.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:44

Heel veel succes op de selectiedag. Ze zal vast goed terecht komen, maar leuk is anders.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:49

hoe is het geweest ?

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:19

Wat jammer dat ze misschien weg gaat Het is zo'n leukerd! Maar niets aan te doen he.. Ze ziet er trouwens goed uit voor zover ik kan zien, het wordt echt een schimmeltje

Veel succes morgen!

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 07:18

Sterkte vandaag! Ik hoop voor de eigenaar dat het goed uitpakt en voor jou dat het minder goed uitpakt!

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 07:34

En...En...En...

Inge, je moet wel een verslag geven!

Ben benieuwd hoe het gegaan is!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 08:05

Hai hai ben ik weer. Had geen internet tot mijn beschikking gister, sorry!
Maar, bedankt voor al jullie leuke berichten!

Zal dan gelijk maar het verlossende woord geven waar jullie op wachten?
Nou hier komt ie.....
Trommelgeroffel, hahaha

Avenue is NIET door naar de echte veiling in september.
De jury vond haar niet luxe genoeg en haar gangen, voor zover ze haar draf liet zien, vonden ze niet "snel" genoeg. Haar beenactie hadden sneller moeten zijn, voor zover ik dat kan uitleggen, maar ik begrijp het ongeveer.

Ja aan de ene kant is het erg jammer, want het is toch een beetje "speciaal" als jouw veulen doormag naar de echte veiling, omdat ie dan toch wel bij de "betere" veulens hoort.
Aan de andere kant ben ik heel blij dat ze blijft. Ze gaat in eigen opfok straks, in een wei wat verderop in de straat en dan kan ik haar nog eens lekker knuffelen en poetsen in de wei. We hebben ook al een vriendje voor haar gevonden.

Moet zeggen dat het allemaal best hectisch was. Het plenste bij ons , dus ik ben 's morgens nog gauw langs huis gereden voor een deken voor Lio, welke ik achteraf niet heb gebruikt omdat het zo klam was. Toen was ik om 08:10 op stal en de staleigenaar had Lio en Avenue gelukkig al op stal gezet. Erg vies waren ze niet, maar Avenue had bij Lio 3 knotjes uit elkaar gehaald, maar de vlechtjes waren nog goed. Toen de witte tape er omheen en ze gedroegen zich voorbeeldig. Om 08:45 ingeladen. Lio loopt als een zonnetje de trailer op, maar Avenue vond het wel spannend. Die trok zich nog een keer los en ging achteruit de trailer af. Weer erop gezet en vertrokken richting IJsselstein, 20 minuten over de snelweg ongeveer... FILE grrrrrr maar duurde gelukkig niet lang.

Aangekomen bij Lauw van Vliet was het eerste veulen net in de ring geweest. Het was in de buitenbak en het stortregende. De bak was blubber, jak. Wij waren nr 9. Er waren 10 van de 16 veulens op komen dagen. We hebben eerst nog wat rondgekeken bij de andere veulens en een beetje de gang van zaken bekeken. Zweep geregeld en toen ben ik de trailer in gegaan. De dames stonden zo braaf daarbinnen! Lio was gefatsoeneerd, want ze had uiteraard gepoept en erin gestaan. Avenue nog wat gladgestreken en toen de trailer uit met z'n drietjes.... Lio achteruit en Avenue konden we in de trailer omdraaien om er vooruit uit te gaan.
Wat een makkelijke meiden zijn het toch!

Avenue nam nog even een teug melk en toen opstellen in de bak.
Spannend! De juryleden bekeken haar papier en lazen de vaders op en de predikatenlijn bij de moeders. Lio is helaas geen ster en dat werd ook vermeld (moet dat nou!???haha)

Twee rondjes door de bak gerend met Lio. Avenue's eigenaar ging achter Avenue aan. Lio drukte mij bijna fijn tegen de bakrand (van staal!) en Avenue galoppeerde eigenlijk alleen maar. Maar ze vond de bak zo vies, dat ze echt een trutje was met haar voetjes: IEIE het is nat en het spetterd! Dus ze liet zichzelf niet goed zien.

Dat ze niet luxe genoeg werd gevonden door de jury, had als oorzaak nr 1 dat Lio geen ster is. Vervolgens is ze springgefokt, maar kijken ze toch met dressuurogen ernaar vind ik. Ze verwachten toch beenstrekkers enzo, of naja daar leek het op.

Van de 10 veulens is er 1 door naar de veiling. En je raadt het nooit... Een GRIBALDI

Nog even bij de hengsten gekeken die op stal stonden, Unaniem over zijn neus geaaid, net als Undercover. Ze zijn zo anders als ze op stal staan... bijna een stel mietjes... hahaha. Echt een wereld van verschil met een show of onder het zadel met een wedstrijd.

Toch wat teleurgesteld naar huis en weer even op stal gezet. Het regende nog zo. Nu hebben ze, vooral Lio, oma krullen in hun manen
Wel was het een goede ervaring voor Avenue; op de trailer, op een vreemd terrein, vreemde mensen, veel mensen, andere merries en veulens... Ze stonden samen lekker te hinniken in de trailer

Zelfs nog bekenden tegen gekomen. Iemand die ook bij de keuring van het andere paard van de staleigenaar was en Lio mooi bloed vind hebben, kwam kijken en de staileigenaar van een stal in De Meern waar Merilyn staat met Rojantha en Forsitio was er ook met een veulen, een vosje. Verder nog een paar wedstrijdgezichten uit de omgeving.

Heb helaas geen foto's kunnen maken van Avenue in de ring. Dat ging wat lastig terwijl ik naast Lio rende en de staleigenaar met Avenue bezig was. Zijn vrouw was helaas niet mee en ik denk dat mijn camera ook wel een paraplu had kunnen gebruiken dan. Had m wel bij me...
Wel nog foto's van weer thuis...

Daarna zijn we nog (zonder Avenue natuurlijk) naar van Uytert gereden in Heerewaarde. Daar was de selectie om 12u. Ook daar de hengsten bekeken. Democraat, Tango, United en volgens mij Balourado stonden op stal. Kan zijn dat ik er een mis hoor oeps.

Veel mooie veulens. Met name een 3 weken oude Gribaldi en een al vrij grote Tuschinski spraken mij aan. Hiervan wel veel foto's op mijn computer thuis. Er zijn er daar geloof ik 2 definitief door en nog een heel stel voor voorlopig geselecteerd op de foto gezet voor de catalogus. En wat een complex heeft van Uytert zeg. Pff alleen die binnenbak al. Dat is geen binnenbak, dat is een rijhal. Zo licht en ruim. En de stal ook goed licht, schoon! en goed verzorgd... echt super gewoon. De hengsten staan rustig in zeer ruime en lichte stallen. Aan alles is gedacht gewoon. Daarna nog de grand tour gekregen door de vrachtwagen van van Uytert... wat een ding zeg... huge... Echt indrukwekkend om te zien.

Dus aan de ene kant blij dat Avenue blijft (voorlopig) en aan de andere kant teleurgesteld dat ze zich niet goed liet zien en jammer dat zo naar het papier kijken. We waren de enige schimmel

Ja als Avenue ooit verkocht wordt, hoop ik ook dat ze bij ambitieuze mensen terecht komt die ook echt met haar aan het werk gaan in de sport en haar blijven respecteren. Dat zou ik heel erg leuk voor haar vinden. Dat roep ik ook al langer.

Foto's van veulens bij van Uytert komen vanavond (laat).
Laatst bijgewerkt door IngLio op 28-07-05 08:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:13

Aan de ene kant jammer idd. Ik vind het ook jammer dat ze zo naar het papier kijken, maar ja...
Het is nu natuurlijk wel heel fijn dat ze lekker bij jou in de buurt blijft . Wat gebeurd er met haar na de opfok? Blijft ze dan alsnog van de eigenaren van nu?

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:14

Aan de ene kant jammer maar voor jou wel fijn
Het is altijd apart op die veillingen.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 08:20

@Tinne
Als Avenue er nog is al 3 jarige, zal ze waarschijnlijk dan verkocht worden. Helaas kan hij niet ieder paard houden. Hij heeft nog een 3 jarige merrie (drachtig) en een jaarling hengst lopen van zichzelf.

Ik ga zo lang mogelijk van haar genieten en als ze verkocht wordt, hoop ik dat de nieuwe eigenaren het goed/leuk vinden dat ik zo af en toe bij haar kom kijken.

Het liefst zou ik haar zelf alsnog kopen, maar ja dat kan ik niet betalen en onderhouden. Misschien over drie jaar wel, maar dan is de aankoop duurder... we'll see!

@Parouscha
Ja stel als ze door was gegaan naar de veiling, dan hadden we echt wel gekeken wie er biedt en als het ons niet had aangestaan, kun je er voor kiezen om niet "te gunnen" of natuurlijk zelf tegen te bieden met een hoger bod. Op papier is ze nog van mij dus de staleigenaar zou dan kunnen bieden.

Voor morgen hadden we Avenue ook opgegeven voor de selectiedag voor Dronten, maar daar schijnen ze nog strenger en kritischer te zijn, dus we hebben besloten om dat af te bellen. Nog een keer al die moeite waarvan je het antwoord al weet... Dus ik ga zo eens afbellen.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:14

hee ik zou het gewoon proberen als ik jou was, je verliest er toch niks mee? Ach joh, misschien is daar de bak ook wel beter en loopt ze dan beter, je hebt verders toch niks te verliezen of wel??

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 10:32

Ja dat zou schelen, een betere bak! Maar helaas....
De selectiedag voor Dronten is ook bij Lauw van Vliet. Zijn buitenbak is zo slecht eigenlijk dat ookal is het nu 2 dagen droog, hij morgen nog blubber is.
In de binnenhal van Van Uytert zou ze wel beter gelopen hebben... maar dan nog zou ze het niet gehaald hebben waarschijnlijk.

De jury van Dronten is strenger als die van Nijkerk.
Wie niet waagt wie niet wint gaat hier wel op, maar feit is dat de moeder van Avenue, Lio, geen ster is... En wat springbloed betreft, zien ze liever een Voltaire, Libero H of dusdanig bloed. Dat is "luxer". Tsja en ze kijken toch erg veel naar papier... De eigenaar ziet het ook niet zitten...

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 17:03

Mooie tape om de vlechtjes heen.
Hier waren ze weer thuis en hadden al even op stal gestaan ivm de regen. Avenue heeft dus al een vieze buik van het liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vanavond laat zal ik nog wel wat foto's van de andere veulens selecteren. Het zijn er namelijk een beetje veel, oeps!

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 21:32

leuke fotos van een mooie avenue! Het is wel jammer dat ze niet door mag gaan maar denk aan de positieve kant. Je mag haar nog een tijdje bij jou hebbe