Hallo allemaal bedankt voor de lieve woorden, helaas is er geen uitleg waarom ze is overleden. Het enige wat de veearts kan bedenken is een acute hartstilstand. Ze zag er zo gezond uit, vanmorgen liep ze en dronk ze nog gewoon en ineens zakt ze in elkaar. Degene die er bij was heeft uit alle macht over haar lijfje lopen wrijven maar dat mocht niet meer baten
. Tegen de tijd dat de veearts er was (hooguit 15 min) was ze overleden Hij heeft haar helemaal nagekeken haar mondje voor evt blaren en om te kijken hoe haar tandvlees eruitzag, haar naveltje is nagekeken op evt onsteking en hij heeft gekeken of ze misschien niet uitgedroogd was. Maar niets van dit alles.
Ik heb de veulencentrale gebeld en daar hadden ze één moederloos shet veulen, maar die mensen vonden het te ver weg.
De merrie heeft nog 2 uur bij het veulen gewaakt en het gelikt, echt vreselijk om aan te zien. (maar we wilde haar de tijd even om afscheid te nemen). Ook de andere paarden op het land hebben afscheid genomen ze kwamen om beurten kijken, heel voorzichtig even met hun neus erbij en daarna rustig weg gegaan. Daarna hebben we samen met de kinderen een gat gegraven en bloemen geplukt en haar begraven. De merrie hebben we even meegenomen naar stal om haar achterkant te wassen en om haar uiers te spoelen. Maar ze wilde maar terug, dus hebben we haar terug gebracht maar ze blijft zoeken en roepen naar het veulen en blijft staan op de plek waar ze is overleden.
Ik weet eigenlijk niet hoe ik dit met de merrie aan moet pakken, ik denk dat ik er beste aan doe om haar gewoon daar te laten staan en haar het zelf moet laten verwerken. Als ik haar op stal zet word ze nerveus en wil terug naar het land.
Dag lieve Jiba we hebben je maar zo kort gekend en toch was je ons meisje.