bad ,bad news, turns to better news :) !

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

besita

bad ,bad news, turns to better news :) !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 08:49

Gisteren om 23.00 uur is de bevalling bij "de witte " begonnen,er kwam een mooie witte blaas daarna 1 pootje ,tweede pootje .het duurde wel even voor de merrie hard perste vond ik ,ze stond op ging beter liggen ,daar kwam het neusje te voorschijn heb helpen trekken want het leek nogal moeizaam tegaan .Toen het hoofdje eruit was heb ik de zak gescheurd maar ik zag helaas dat er geen reactie kwam van het veulen,heb hem er verder uitgetrokken en beginnen wrijven -veearts was al onderweg-maar halaas ik kreeg de ademhaling niet op gang ,het hartje bonsde wel lichtjes .Maar toen gebeurde er nog iets verschrikkelijks ,er kwam nog een veulen uit die zak ging open en deze leefde wel nog .ondertussen was de veearts ook al gearriveerd en hebben zij nog geprobeerd het andere veulen op gang te brengen .ik heb het in de jeep gelegd en er nog onmiddelijk mee naar de kliniek gereden hier net 1 km vandaan .Helaas daar aangekomen was het hartje ook blijven staan .EEn heel mooi schimmel merrietje met 4 witte sokken en een kolletje en best groot was niet meer .Ben dan terug naar huis gereden waar de andere er wel goed uitzag,levendig ,ze waren hem biest aan het geven via de papfles ;Moeder was heel erg moe ,bleef alleen maar liggen -nageboortes waren er al af - veulen ook nog effe laten liggen zodat ie wat kon bijkomen.Het is een zwart schimmelhengstje ,kleiner als zijn zusje .Toen werd het eens tijd om hem te helpen staan .Helaas dat lukte niet om uiteindelijk de volgende klap op je hoofd te krijgen :het heeft waarschijnlijk verkeerd met de beentjes gelegen en kan zijn beentjes door te kortepeesjes niet strekken ;Hij kan niet strekken en dus ook niet rechtstaan!!.Volgens de veearts kan het goed komen met verband om de 2 voorbeentjes ,maar hij kan niet staan en dus moet het om de twee uur fles krijgen ,om de 2 uur op zijn andere kant liggen en vooral letten dat de merrie er niet gaat opstaan (het is ook maar haar eerste veulen en weet ocharme niet wat haar overkomt.
Ik heb besloten om ze beide op te laden en ben ermee naar de kliniek te gaan .Maar hun vonden het welheel erg ze denken niet dat het goed komt .Waarschijnlijk is de is de knie ook vergroeid en za het dus kunnen staan ;deze morgen worden er foto's van die knietjes genomen en dan weet ik meer .
Ik heb de hele nacht gejankt en die bevalling in mijn hoofd opnieuw en opnieuw laten afspelen ,als ik een ervaren fokker had geweest had ik mss het merrietje nog kunnen redden of niet ,ik weet het niet .
De merrie is 3x gescand geweets en nooit zijn er 2 vruchtjes te zien geweest ,ik kan de veearts wel wurgen!!
Ik heb 11 maanden hier naar uitgekeken en ik houdt waarschijnlijk niets over . De vooruitzichten voor het hengstje zijn heel erg somber en waarschijnlijk moet ik straks de besslissing nemen om het te laten inslapen.
Als ik de moed heb ga ik er straks heen en wil nog een fototje van hem nemen ,als herinnering .Sorry de tranen rollen op mijn toetesen bord .
Neen ,bij mij wordt er niet meer gedekt ,gedaan met de kleine fokkerij .30 juni is mijn andere merrie uitgeteld-dat veulen lag verleden jaar al in stuit- en ik weet gewoon niet hoe ik er aan moet beginnen
sorry

parouscha

Re: bad ,bad news

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:02

wat verschrikkelijk!
Dit ligt niet aan jou echt niet, of het is gewoon pech geweest, het kan inprenciepe iedereen gebeuren!
Maar zó'n veearts!!!, wat een L*L.
Dit had hij moeten zien....
ik wens je ontzettend veel sterkte en hou me even op de hoogte

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:02

Oh Libke wat moeilijk en erg!
Ik wens je heel veel sterkte!
Ga jezelf geen verwijten maken, je kunt er niks aan doen, je hebt gedaan wat je kon, en ervaring in helpen met de bevalling kun je niet leren, alleen maar meemaken. Wel heel triest dat je dit moet meemaken.
Succes Meis.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:07

Tjeetje Libke wat een drama!
Maar neem het jezelf niet kwalijk, je bent goed voor je merrie geweest, hebt laten scannen en gevochten voor het veulen!
Zelfs de meest ervaren fokker kan dit niet voorkomen, en waarschijnlijk ook niet oplossen.
Laten we duimen voor het hengstje!
Heel veel sterkte en we denken aan je!!!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:11

Jeetje wat een verhaal. Krijg er kippenvel van. Je hebt echt niks verkeerd gedaan.. Dit is een geval van domme pech, hoe stom het misschien ook klinkt.
Heel veel sterkte..

besita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 09:13

mijn man is net al geweest en het ziet er niet goed uit met die beentjes .hij heeft dus de hele nacht aan het infuus gelegen met de medicatie om de spieren en pezen te ontspannen zodat de peesjes kunnen uitzetten en uiteindelijk zou kunnen staan ,maar het lijkt niet aan te slaan ,z kunnen dit hooguit 2-3 keer geven ;Waarschijnlijk is dus de knie misgroeid ;Ik baal en huil want hij drinkt dus ontzettend goed zijn flesje en wil ook altijd proberen om recht te staan

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:17

He verdorie Libke! Ik vind het echt heel erg voor je en voor de veulens en voor de merrie... Ik leef echt met je mee.

Het was dus een tweelingdracht? Had je hier al iets aan gemerkt?

Zwaarte van de dracht?
Via DA?

Veel sterkte.

Jan

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:18

Wat verschrikkelijk Libke!
Ik leef echt met je mee...
Verwijt jezelf ajb niets, je hebt alles gedaan wat je kon. Dit is gewoon brute pech.

sanne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:18

wat een zielig verhaal ik begrijp het dat je er de hele nacht hebt zitten huilen ik wens je daarom veel sterkte toe
en ik ga voor je hopen dat het hengst veulentje het redt ik weet bijna hier niks op te zeggen ik vind het zo zielig voor jou en het moeder veulen
sterkte

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:20

Ach gut Wat een verschrikkelijk verhaal... Zit met kippenvel te lezen...
Heel veel sterkte gewenst...

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:21

wat erg seg... Verdrietig lijkt me verschrikkelijk om over het leven van zo'n jong beestje te beslissen...
in elk geval heel veel sterkte!!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:29

Wat erg zeg... Verdrietig Is echt heel naar om zoiets mee te maken...
Heel veel sterkte Ach gut

fresco

Mijn god, wat een verhaal, dat is echt heel erg als fokker....
Kan me helemaal voorstellen, dat je er klaar mee bent!
Wat een dropl*l die DA zeg, voor het zelfde geld ben je je merrie ook nog kwijt door zo'n geintje.....kl**tzak!
Ik wens je evengoed sterkte hiermee!

Gitta

Jeetje snap dat je ontzettend aangeslagen bent maar neem het jezelf nou niet kwalijk je hebt alles gedaan wat je kon dit had met meer ervaring niet anders geweest weet er voor nu niet veel aan toe te voegen alleen heel veel sterkte !!!!!!

biek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:32

Hee Libke, ik had verleden jaar zo'n veulentje met te kort buigpeesjes aan de voorbenen. ( ook verkeerd gelegen ) Onze veearts heeft hem gespoten met oxytetracyline en dan heb je 24 uur de tijd dat de pezen slap worden. Na een week hebben we het nog een keer gedaan voor het andere been. Via een infuus in zijn ader. Hij loopt nu dus in de hengstenkoppel. Vraag een aan je veearts wat hij het veulen nu gegeven heeft. Je kan het altijd proberen toch? Succes!!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 09:34

Jan_VT schreef:
He verdorie Libke! Ik vind het echt heel erg voor je en voor de veulens en voor de merrie... Ik leef echt met je mee.

Het was dus een tweelingdracht? Had je hier al iets aan gemerkt?

Zwaarte van de dracht?
Via DA?

Veel sterkte.

Jan

jan ,ze is drie maal gescand en nooit een tweeling opgemerkt
De merrie heb ik begin januari gstopt met werken omdat ik vond dat ze het moeilijk had . Ze verzwaarde vooral in het twee-derde van de dracht ,ik vond haar de laatste maand niet echt verzwaren .zo zag ze er een paar dagen geleden nog uit :
Afbeelding

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:36

Godallemachtig Libke, wat een verhaal! Afschuwelijk om op deze wijze waarschijnlijk twee veulens kwijt te raken ... De film zal nog wel even door blijven spelen in je hoofd (spreek helaas uit ervaring: ben dit jaar zelf een veulen verloren in een red bag delivery), maar ga jezelf geen verwijten maken! Je hebt gedaan wat je moest en kon doen! Hoe is het met je merrie? Kan zij het een beetje bolwerken?

Heel veel sterkte ermee!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 09:36

biek schreef:
Hee Libke, ik had verleden jaar zo'n veulentje met te kort buigpeesjes aan de voorbenen. ( ook verkeerd gelegen ) Onze veearts heeft hem gespoten met oxytetracyline en dan heb je 24 uur de tijd dat de pezen slap worden. Na een week hebben we het nog een keer gedaan voor het andere been. Via een infuus in zijn ader. Hij loopt nu dus in de hengstenkoppel. Vraag een aan je veearts wat hij het veulen nu gegeven heeft. Je kan het altijd proberen toch? Succes!!

Dat heeft ie gisteren ook gehad en vannacht aan infuus ,maar ze denken dat de carpus(knieeen?) misgroeit zijn;Kon de jouwe staan of niet,

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:36

Ach wat ontzettend klote zeg... wat ontzettend stom dat zo'n VA over een tweelingdracht heenkijkt Boos!

Als een VA het niet ziet denk ik niet dat jij degene ben die jezelf verwijten moet maken. Heel veel sterkte vandaag!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:37

Vreselijk Libke, ik voel met je mee, ben in februari ook lang van slag geweest. Je kijkt er zo naar uit en het zijn altijd net die bijzondere dekkingen die dan mis gaan.
Het heeft niets met geroutineerd fokker zijn te maken, buiten dat de veearts de 2-lingdracht op de scan had moeten zien, maar je hebt alles gedaan om ze te redden. Het hengstje zal waarschijnlijk nooit dat paard worden wat je hoopte als hij al in leven blijft, hopelijk wordt het wel een lief gezond veulentje.
Dat is ook belangrijkvoor merrie die kan gelukkig niet tellen.
Heel veel sterkte en ik duim voor je dat het hengstveulentje in leven blijft.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:38

De merrie was nou ook niet belachelijk zwaar als ik het zo op de foto zie ... met in het achterhoofd dat er op de scan tot drie keer toe maar 1 veulen te zien was had ik ook nooit gedacht aan een tweeling!

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:41

Ow Libke, wat verschrikkelijk!

Je mag jezelf absoluut niets verwijten, dit kan iedereen overkomen. Het enige dat we zelf kunnen doen om dit te voorkomen is laten scannen, en dit heb je ook gedaan, dus... Vreemd dat die dierenarts dat niet gezien heeft!! Onbegrijpelijk..

Duimen voor je hengstje en veel knuffels aan je merrie.

Sterkte voor jou en je man.

biek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:43

Er staat op Medisch bij "veulen loopt op zijn kogels" een artikel van mij. Ons veulen liep wel maar op zijn kogels dus de hoefjes naar achteren geplaatst.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:54

Wat vreselijk Libke, ik leef met je mee. Ik hoop dat zijn botten niet vergroeid zijn, maar zoals ik het hier lees, vrees ik het ergste. Dit is gewoon een vreselijke nachtmerrie en je moet jezelf echt niet de schuld gaan geven! Dit had iedereen kunnen overkomen. Die van mij is tenslotte maar 2x gescand....

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 10:15

Jeetje libke wat vreselijk dit is dan ook echt een nachtmerrie zeg. Zeker omdat erbij het scannen niets van te zien cq gezegd is.
he bah ik vind het echt ... heb eigenlijk geen woorden meer en ben er stil van.

heel veel sterkte