Wat is de max leeftijd om een merrie te laten dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

peachie

Wat is de max leeftijd om een merrie te laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 15:06

Ik vroeg me af wat de max,verantwoorde leeftijd is om een merrie te laten dekken, en of dit enkel afhing van de conditie van de merrie...

Mac

Re: Wat is de max leeftijd om een merrie te laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 16:19

Ligt eraan of ze al eerder veulens heeft gehad. Zo wel, dan kunnen merries tot in de twintig nog veulens krijgen. Eigenlijk gewoon totdat het niet meer "pakt". Tenzij de merrie uiteraard andere lichamelijke problemen heeft, maar dat geldt uiteraard voor alle leeftijden.

Als de merrie al wat ouder is (wat is ouder?) en ze heeft al een aantal jaar geen veulens meer gehad, dan zal het waarschijnlijk moeilijk zijn haar nog drachtig te krijgen. Maar ook dat hoeft niet het geval te zijn.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 17:00

Mijn merrie heb ik op haar 13e (weer) drachtig proberen te krijgen, is ook gelukt en is nu ruim 9 maanden drachtig Lachen.

Hiervoor heeft ze ook veulens gehad, maar ik heb haar nu 3 jaar, de eigenaren voor mij hebben haar anderhalf jaar gehad en bij hun heeft ze ook geen veulen gehad. Maar daarvoor wel, ik weet alleen niet wanneer precies en hoeveel, maar dát ze ze heeft gehad is duidelijk te zien aan haar uier Knipoog.

Het lukte vorig jaar "pas" de 3e keer, vandaar dat ze ook wat later in het seizoen pas bevalt.

Maar het is idd ook zeker per paard verschillend!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 17:10

Nou als een paard bij mij 16 á 17 jaar is krijgen ze geen veulens meer .

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 17:18

mijn paard was 16 toen ik ze liet dekken, ze had wel al 4 veulens gehad, maar het laatste toen ze 8 was, dus al lang geleden...
Ze raakte van de eerste keer drachtig, maar dat vruchtje had zich niet ingenesteld dus weer geprobeerd en weer direct vol en toen bleef het goed.
Het resultaat kun je zien in de link in m'n onderschrift Lachen

Ik vind dat je naar je merrie en haar conditie moet kijken,
heb wel wat getwijfeld hoor, maar de mijne ziet er nog super uit en ik heb haar eerst grondig laten onderzoeken (zowel longen en hart enzo laten nakijken als bloedonderzoek als een scan van haar baarmoeder) en toen de DA zei dat ze in prima conditie was heb ik de keuze gemaakt om haar te dekken.
Ook tijdens de dracht heb ik haar gezondheid goed in het oog gehouden en nog 2x bloed laten onderzoeken om te zien of ze geen vitaminetekort ofzo had.
Nu krijgt ze weer zo'n volledig onderzoek en als dat positief is laat ik haar weer dekken.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 10:58

Wij hebben er een merrie bij lopen van 18 en die pakt nog goed...
Is dan ook een fokmerrie, die willen vaak goed...
We hebben nog een van 19 die de laatste jaren minder pakt en die nog een keer geprobeerd word...
Verder hebben we alleen jongere merries nog...

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:47

Mijn pony is 17 nu, en is hopelijk nu drachtig van haar eerste veulen.
Ze is overgens wel in topconditie.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:02

Mijn paard is nu 19 en we zijn op dit moment bezig om haar te insemineren met het sperma van Riverman.
Ze heeft tot nu toe 8 veulens gehad, deze wordt hopelijk de 9e!