red-bag delivery wie kan me er meer over vertellen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Horse Pleasure

red-bag delivery wie kan me er meer over vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 17:39

Vannacht heeft mijn welsh pony haar veulen gekregen met een red-bag delivery.
werkelijk dood eng maar voor zover we het nu kunnen zien is alles goed gekomen.
ze hebben vandaag lekker van de zon genoten, de kleine spruit heeft door de wei gevlogen, drinkt als een alcoholist en poept als een eh veulen wat moet poepen.

Maar ik heb toch wel wat vragen over die red-bag delivery en ik hoop dat jullie me er iets meer over kunnen vertellen.
wie heeft het ook al eens meegemaakt en hoe is dat gegaan.
moet ik op langere termijn problemen verwachten?
gebeurd dit nu elke keer of was dit gewoon pech hebben?
wat is de reden ervan?

nou ja ik wil er gewoon alles van weten zoveel als maar kan.

ik heb er nog aardig de bibbers van als ik zo lees dat ze voor hetzelfde geld had kunnen stikken.

MarijeR

Re: red-bag delivery wie kan me er meer over vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 17:50

Vorig jaar had 1 van mijn merries ook een red bag delivery.
Omdat ze bleef liggen, weer opstaan, rollen en persen zonder dat er wat kwam, ben ik gaan voelen wat er mis was.
Aangezien er ook nog geen vruchtwater was gekomen en ik ook geen pootjes of gladde blaas voelde maar iets fluweel-achtigs wist ik dat het een red bag was.
Gelukkig kreeg ik de placenta al in de merrie open en kon ik meteen 2 pootjes en een hoofdje in de juiste positie voelen.
Met 1 wee het veulen eruit getrokken en het veulentje was prima in orde.

Er schijnt een iets grotere kans op herhaling te zijn. Vandaar dat ik bij deze merrie extra voorzichtig ben en ook erg vroeg begin met waken/birth alarm om.
Ik wil niet het risico nemen dat zij alleen veulent.

Een goede link (in het Engels): http://www.minihorseworld.com/Library/p ... redbag.asp

chantal321

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 08:34

Van harte gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst!
Hopen dat alles goed blijft gaan.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 11:44

Ten eerste gefeliciteerd met je veulen OK dan! ! Fijn dat alles goed gaat met het kleinen ding.

Maar ehh... kan iemand me misschien vertellen wat een "red-bag delivery" is Verward ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 14:57

Daar ben ik ook wel benieuwd naar Lachen De term zegt me wel vaag iets, maar wat het precies is?

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 15:12

Hm, ik heb er wel eens iets over gelezen geloof ik.
Ik meen dat het zo is dat niet eerst een witte blaas (vlies dat om het veulen heen zit) , maar de placenta naar buiten omt.
Dan is het zaak dat het veulen ook snel komt, want de placenta die het veulen van zuurstof voorziet, doet dat dan niet meer.....
Zo iets was het geloof ik.
Maar ik kan me vergissen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 15:26

Een red-bag delivery is dat de placenta / moederkoek ook al losgelaten heeft voordat het veulen eruit is. Dat betekend dat het veulen geen zuurstof meer krijgt via de moeder en dat er vreselijke haast is geboden bij het ter wereld helpen van de kleine anders stikt het.

Gelukkig is de jouwe gezond. geniet ervan!!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 15:30

De vermoedens zijn dat de red bag en het vervroegd loslaten van de placenta gebeurd doordat er bacterien via de vagina in de baarmoederhals komen. Een merrie die eenmaal een red bag heeft gehad hoeft dat het jaar daarop niet weer te krijgen. Er zijn proeven gedaan dat antibioticagift gedurende de laatste twee maanden van de dracht de kans op een red bag kunnen verminderen.

Als je een red bag ziet, is het idd noodzakelijk snel de placenta te openen, anders stikt het veulen.

Wat meer info vind je hier:

http://www.ramblinroseranch.com/red%20bag.htm

*edit: zie dat Marije hetzelfde artikel heeft geplaatst. Maar ik laat hem toch staan.

Is trouwens de DA al geweest voor Talasha?

Horse Pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 17:43

Ik heb vanmorgen met mijn eigen DA contact gehad en alles doorgesproken. Hij dacht dat alleen het achterste stuk naar buiten was gekomen, het gedeelte wat normaal binnen in kapot gaat zodat je de pootjes blaas dus ziet komen en het water hoort breken.
Ik vond het overigens al zo gek dat ik dat niet hat opgemerkt maar dat was er dus geheel niet haha.
maar goed.
hij vertelde me dat normaal in die placenta een soort sterretje zit wat dus kapot gaat en dan zie je de pootjesblaas. waarschijnlijk is het of gewoon heel erg dik en taai geweest of is de bevalling verschrikkelijk snel op gang gekomen en doorgezet.

Hij zij ook dat zowel talasha als silver er niets aan over hebben gehouden, anders zouden de dingen niet zo voorspoedig gaan als nu.
talasha is zoals altijd, mooi schoon ook vanachter en zilver doet alles wat een veulen behoord te doen.

ook zei hij dat het niet gezegt is dat het de volgende keer weer gebeurd en dat ik me dus absoluut nergens zorgen over hoef te maken.

nou dat doen we dan ook maar niet maar voor de volgende keer zal ik dubbel opletten en ja mocht het nog eens gebeuren dat weet je er nu tenminste iets van af en kan je gelijk handelen he.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 17:48

Ik heb de foto's die je had geplaatst aan hem laten zien? Want dat zag er toch echt uit als een red bag. Maar als de DA zegt dat het goed is, dan is het dat ook.

Horse Pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 17:55

nee heb de foto niet laten zien, heb telefonisch contact gehad. we houden moeder en dochter goed in de gaten, mocht er toch iets vaags zijn dan kunnen we hem altijd nog laten komen, nu is er gewoon alsoluut niets te zien wat fout is dus dan vind ik het ook niet nodig hoor. vond het overigens wel een beetje vreemd dat die DA s'nachts niet wilde komen, als ik het niet vertrouwde moest ik maar weer terug bellen? hij was dan namelijk in de buurt voor een hond, nou dan had hij toch wel ff kunnen komen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 17:57

Ik zou dan toch serieus overwegen om een ander DA te kiezen. Nog niet zo erg lang geleden had een merrie van een kennis een red bag delivery, DA heeft laaggevlogen en was er met 10 Minuten (als je je aan de snelheden houdt doe je er een kwartier a 20 minuten over).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 18:05

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 18:54

jeetje wat bizar. Ik had hier nog nooit eerder van gehoord, weer wat geleerd!!