Merrie melken ivm veel en rijke melk

Moderators: petraaken, Nicole288

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

cobiie

Merrie melken ivm veel en rijke melk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-05 23:19

Een beetje rare titel.

We hebben het idee dat ons veulen het iets te best heeft qua melk en daardoor licht aan de schijt raakt.

Aangezien ons vooraf al werd aangegeven om vanaf de geboorte iedere dag beetjes te melken en te bewaren in de vriezer, vroeg ik me af of dit effect zal hebben op het veulen of dat de merrie snel (nog)meer melk zal gaan produceren.

Ik moet misschien wel even vermelden dat van deze ponymerrie 3 jaar geleden haar eigen veulen verdronken was en zij toen een tuigpaardveulen heeft opgefokt. En afgelopen jaar heeft ze eerst 3 maanden voor haar eigen veulen gezorgd en daarna kreeg ze een 5 dagen oude showtimeveulen om op te fokken.

Is het mogelijk dat ze, doordat ze meerdere malen paardenveulens heeft grootgebracht, standaard meer melk nu aanmaakt dan noodzakelijk en die kleine daar nu iets te gretig gebruikt van maakt?

Ods
Hoofdmoderator
Moderator Markt, MZ

Re: Merrie melken ivm veel en rijke melk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 04:27

Geloof niet dat het iets uitmaakt horselover23, je veulen neemt wat hij nodig heeft en je merrie maakt daar haar melk aan op de afname Knipoog .

Is je merrie hengstig? Rond die periode willen veulens wel eens aan de dunne raken. Het kan ook zijn dat hij/zij ontwormt moet worden. Hou het goed in de gaten dat de dunne niet te lang aanhoud, die kleintjes drogen snel uit. Is die verder gewoon lekker tierig en wakker?

Ben je een Bokker of een Jokker....

janne19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 09:14

Wat voor eten krijgt de merrie? Niet teveel gras/brok?

lindavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:26

dat het veulen aan de dunne is heeft volgens mij verder niets met te veel melk te maken.
vorig jaar hebben wij onze merrie ook gemolken omdat een kindje op de boerderij waar ze staan huid exzeem had en paardenmelk hier heel goed voor is.
ons veulen raakte ook nog aan de dunne, j moet gewoon ff dan goed opletten dat het veulen niet uitdroogd als ze aan de dunne is.
ik weet het niet zeker hoor maar ik denk dit.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 20:02

Het is beter om het veulen tussen dag 7 tot 10 te ontwormen.
Er wordt gezegd dat deze veulendiarree met de hengstigheid te maken heeft,maar toevalligerwijze is de cyclus van de worm zo(welke weet ik ook niet) ,dat het veulen na een week dus diarree krijgt.

De merrie maakt inderdaad net zoveel melk aan ,als het veulen nodig heeft en als je gaat melken ,dan ben je dus de melkproduktie aan het opvoeren.
Dus niet melken,maar ontwormen!

Oh ja,vind je dat je veulen te erg achteruit gaat door de diarree,dan vraag de DA om een pasta om de diarree te stoppen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 20:05

Ik heb dit jaar eerder ontwormd (dag 5), merrie en veulen, en helemaal geen diaree gehad! Deze tip kreeg ik van een fokker in de VS.

:+: Mijn paardjes :+:
Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 20:15

Dat is misschien nog beter,ja!
Oh,ja,wel ontwormen met een middel met ivermectine en let op dat je niet de hele spuit erin duwt!! Clown Haha!

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 23:14

Uit de stam die wij hebben raken ook alle veulens aan de schijt gewoon door te vette melk.
We geven de merrie dan een paar dagen wat minder brok en dan is het weer goed.
Wat ook oorzaken voor de schijterij kunnen zijn is als je merrie hengstig is of als je veulen te veel water drinkt kan het ook zijn dat ze aan de schijt raken, zorg dus dat je de water bak hoog genoeg hebt hangen, zodat ze er niet bij kan.
Verder wel je veulen goed in de gaten houden dat ze niet uitdroogd.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-05 08:04

Mijn veulen was op dag 2 al licht aan de diarree, dus is de hengstigheid van de merrie niet echt aan de orde.

Het veulen kan niet bij de drinkbak en drinkt dus nog geen water.

De merrie krijgt naast ruwvoer een 3/4 kilo kruidenmuesli verdeeld over de dag.

De diarree is nu een paar dagen later weer gestopt. Ja

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie