Verdikking bij navel??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Y_DG

Verdikking bij navel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 22:27

Hey bokkers... Er is mij vandaag iets opgevallen en ik weet niet of dat normaal is of niet Haha!
Ik was haar aan het poetsen en bij de navel zag ik een verdikking...Ik mocht eraan komen en het was redelijk zacht dacht ik...
Dus ik vroeg mij dus af of dat normaal was...Weten jullie of dat normaal is? Ik weet niet of ik mij zorgen moet maken ofzo maar als het morgen is ga ik zeker hierop in gaan. Maar kunnen jullie me zeggen wat het is of weten jullie het ook niet Lachen ?

Meavey

Re: Verdikking bij navel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 22:35

Weet niet om wat voor paard het gaat en hoe oud?
Ik denk meteen aan navelbreuk.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 22:41

Meavey schreef:
Weet niet om wat voor paard het gaat en hoe oud?
Ik denk meteen aan navelbreuk.

ze is 11 jaar
Als het een navelbreuk zou zijn, is dat schadelijk voor het veulen en/of de merrie?

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 00:04

Tache had dat ook. Dat wordt nog groter precies een platte schijf. Ik kan toch niet meer op de naam komen zeker Clown .
Zou normaal zijn bij drachtige merries (vocht dacht ik).

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 00:07

Je hoeft je geen zorgen te maken hoor, dat is vrij normaal bij drachtige merries. Het is gewoon zucht, Rilexta had het op een gegeven moment totaan de voorbenen en later alleen nog rond de uiers en navel. Als je er met je duim in drukt zal je opvallen dat het deukje er even in blijft staan.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 00:12

Ik heb van iemand gehoord dat haar niet-drachtige merrie het ook wel eens heeft. Zij heeft er een da naar laten kijken en het is gewoon vocht. Mijn drachtige merrie heeft het ook gehad en dat is met een week of wat vanzelf weggetrokken.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 00:14

Allemaal bedankt mensen!! Ik maakte me erggggggg ongerust toen ik die reactie las van de navelbreuk!! Maar ik heb nu terug hoop Haha! en dat alles wel goed komt...Het is idd vocht mss nu ik erbij nadenk want het was zacht en ik kon het indrukken... Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 20:35

De verdikking was vandaag wat meer aan haar navel. En toen ik er op drukte bleef er een deukje in staan Knipoog Haha! was eigenlijk wel grappig Vork Maar dat zal binnekort wel weggaan Knipoog *hoop ik Tong uitsteken * We zullen wel zien Haha! Cool

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:35

uhm... hebben vrouwen dat ook niet als ze zwanger zijn? Clown
of ben ik nu écht blond aan het worden Bloos

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:42

Behoort zoiets ook tot die verdikking/vocht te zien op de fotos bij onderstaande links?? Noor heeft het sinds gister (dat ze begon met kegelen) en vandaag nog steeds...Ziet er echt heel vreemd uit, want nu lijkt dr buik aan de ene kant weer redelijk strakjes (voor zover dat kan voor een paard wat net bevallen is) en aan de andere kant lijkt ze nog hoogdrachtig, door die verdikking.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=6GVNG8YX
http://www.mijnalbum.nl/Foto=6YZTUNMR
http://www.mijnalbum.nl/Foto=KTCB7SAR
http://www.mijnalbum.nl/Foto=L6HC7HEX
http://home.quicknet.nl/qn/prive/polran ... Benz13.jpg

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 23:29

Zoiets in de aard ongeveer is het maar niet zo hard. Het is juist naast haar navel een 10-15cm lang...Is het bij jou ook zo dat je erin duwt dat er een deukje in blijft staan een tijdje? Bij mij namelijk wel..

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 11:59

mmh dat weet ik eigenlijk niet, ik zal vandaag een kijken of ik dat even kan uitproberen...Maar echt heel zacht is het niet, tenminste was het eergister niet, maarja toen lag er ook nog een veulen bovenop....maar ik zal eens gaan kijken!

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 13:03

Quirinake schreef:
Zoiets in de aard ongeveer is het maar niet zo hard. Het is juist naast haar navel een 10-15cm lang...Is het bij jou ook zo dat je erin duwt dat er een deukje in blijft staan een tijdje? Bij mij namelijk wel..

Ik heb je al gepbt, geen zorgen maken hoor! Nergens voor nodig. Lachen

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 14:20

Ik heb er gister oa de DA voor gebelt, niets aan de hand, is heel normaal en trekt straks gewoon weer weg! Mijn bijna 10 maanden drachtige merrie heeft het sinds een paar dagen ook.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 21:40

Mijn drachtige merrie heeft het al een hele poos. Het is nu zelfs een heel plakkaat onder haar buik met een extra bobbel om haar navel. Er blijven ook deukjes in staan. Vocht. De ene merrie krijgt enorm dikke benen van het vocht, de ander krijgt dat op (onder) haar buik.

Afbeelding
Met even een voorbeeld van mijn slechte tekenkunst.
Je ziet dus de dikke navel en boven die lijn zit het plakkaat met vocht.
Een enorm ding van die lengte, en zeker 10 cm aan elke kant van het midden van haar buik.
Ik was ook bang voor navelbreuk of scheur van de buikwand, maar volgens de DA, die gevoeld heeft, was dat niet gebeurd.
Opluchting!!!

dewilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 21:55

Dewi heeft het ook gehad een paar dagen en toen was het weg ik heb me er ook zorgen over gemaakt maar iedereen zei tegen mij dat het vast niks ergs was en voor dat ik het wist was het weer weg.

als je goed kijkt zie je het....
Afbeelding
Afbeelding

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 22:12

dus als je het zo bekijkt hebben er best veel merries last van? Hoe zou dat dan eigenlijk komen dat daar een vochtophoping zit? Ik ben totaal niet meer ongerust en ik voel me terug in orde Haha! Ik was echt in paniek maar dat is gelukkig over Vork

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 23:17

Geen idee waardoor dat komt.
Mijn DA zei dat het misschien ook kon komen doordat ze met haar voetje onder haar buik ligt tijdens het liggen in de stal, omdat die buik zo dik is geworden. Dat geeft druk, waardoor vochtophoping kan ontstaan.

Andere merries krijgen hele dikke benen. Ik had het er nog met de staleigenaar over en die had wel eens drachtige merries gezien waarvan de achterbenen zo dik waren dat de kogel niet meer zichtbaar was en dat het gewoon 1 lang recht been was geworden door vocht.

Onze merries hebben dat dus feitelijk op hun buik.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 23:11

IngLio schreef:
Geen idee waardoor dat komt.
Mijn DA zei dat het misschien ook kon komen doordat ze met haar voetje onder haar buik ligt tijdens het liggen in de stal, omdat die buik zo dik is geworden. Dat geeft druk, waardoor vochtophoping kan ontstaan.

Andere merries krijgen hele dikke benen. Ik had het er nog met de staleigenaar over en die had wel eens drachtige merries gezien waarvan de achterbenen zo dik waren dat de kogel niet meer zichtbaar was en dat het gewoon 1 lang recht been was geworden door vocht.

Onze merries hebben dat dus feitelijk op hun buik.

Ow okééj dat is een goeie verklaring Ja Vandaag was de zwelling minder, maar ze was wel langer Tong uitsteken dus de dikte neemt af...En de lengte vergroot, dus zal het binnenkort wel verdwijnen Haha!

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 09:18

Onze merrie (uitgerekend 7 april) heeft nu vocht rond de navel EN dikke benen....Is allemaal heel normaal

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 17:35

Wat mijn DA ook zei was dat beweging ook een goede manier is om eventueel overtollig vocht af te voeren. Goed voor de dik wordende benen ook.

Bij Lio is het nu echt een mega plakkaat onder haar buik. Haar navel is net een ei en achter haar voorbenen zag ik vandaag dat het vocht heel slap is. Je kan het bijna heel en weer schudden. De rest is nog stug en er blijven nog deukjes in staan. Maarja wat wil je als je 2.43m in omvang bent!
Haar achterbenen worden nu ook wat dikker rondom de kogel, dus ze komt iig 2x per dag buiten.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 22:53

Bij Quirina is de zwelling aan de navel bijna helemaal verdwenen nu...Maar nu heeft ze rechts achteraan precies een stalbeen Tong uitsteken Maar met beweging te geven is dat zo weg... Dus het vocht weet z'n plaatsen wel te kiezen Haha!