een veulen (tinker) kopen??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xlaurax

een veulen (tinker) kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 11:30

Ik sta zelf op het punt om een veulentje (een tinker) te kopen..
Het punt is alleen dat ik een beginner ben,
is dit een verstandige keuze??
Ik wil zoiezo een keer een eigen tinker...
Met zo'n veulen heb ik de tijd om een goede band op te bouwen...
Wat vinden jullie???

Poosje81

Re: een veulen (tinker) kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:18

3 jaar geleden heb ik hetzelfde gedaan. Ik heb toen een tinkerhengstveulen van 4 maanden gekocht. Ik had toen al wel wat ervaring opgedaan met jonge paarden.

als je een veulen koopt en die niet in de opfok wil doen, dan moet je wel proberen er voor te zorgen dat ie zo sociaal mogelijk opgroeit. die van mij stond de eerste winter gewoon in de groep en deelde een stal met een merrieveulen. Toen hij echt een hengst werd ging hij naar een ruinengroep. Ondertussen dekt hij ook, dus staat hij bij een aantal drachtige merries.

Ik heb momenteel een 6 maand oude dochter van mijn hengst staan, (staat te koop, dus als je nog wat zoekt?? is geen volle tinker, maar wel erg mooi bont)
die is ook zo sociaal mogelijk opgevoedt en veel in de hand geweest.
zodat de volgende eigenaar niet alles er nog in hoeft te krijgen. Zorg dus dat je een veulen koopt die een beetje opgevoed is door mensen en andere paarden.

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 13:26

Ik heb al een ander veulentje op het oog...
Het is een tinkerhengst en er staat een shetlander bij...
Er wordt al van alles mee gedaan, borstelen, wandelen, knuffelen, etc.
Het is de bedoeling om hem hengst te laten...
Ik vind het spannend om hem te kopen, maar het voelt goed...

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:00

Je zegt dat je een beginner bent, dan zou ik zeker geen hengst kopen. Hengsten zijn moeilijker dan merries en ruinen en zeker als je geen ervaring hebt ga je daar tegenaan lopen!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 19:53

Ik denk dat het domste wat je kan doen als beginner een hengst kopen, en deze ook hengst laten. Zeker een hengst heeft een goede gedisplineerde opvoeding nodig!! Geef je deze hem niet, kan het levengevaarlijk worden. (Wil niet zeggen dat hengsten levensgevaarlijk zijn, maar hengsten die niet opgevoed zijn!)
Wat ik jou zou aanraden is OF:
Een braaf merrieveulen of hengstveulen die je dan zo snel mogelijk ruint, te kopen. Hier zeer veel mee bezig te zijn, en waar nodig begeleiding vraagt.
OF: Een braaf oud beesie te kopen, zodat je wat ervaring op kan doen, en niet 3 jaar hoeft te wachten voordat je er eens wat mee kan (wat bij een veulen wel het geval is!).

Denk er zeer zeer zeer goed over na!

Succes ermee!

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 23:18

Hmmm, lijkt me gewoon zowieso geen goed idee als je weinig ervaring hebt om een veulen te kopen. Je kan beter eerst wat ervaring op doen met een ouder ervaren paard. Een veulen iets verkeerds aan leren is zo gebeurd, het afleren kost echter veel meer tijd. Bezint eer ge begint!!!

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 01:11

Ikzelf heb een tinker hengst veulen van 10 maanden gekocht en ik was ook een beginner, hij is opgegroeid in een groep met jonge Ruinen en een oudere pony, die hem dus ook gedeeltelijk heeft opgevoed.
toen Damian 16 maanden was heb ik hem laten ruinen.
ondanks dat dit mijn eerste paard is moet ik zeggen dat ik het zo slecht niet heb gedaan.
maar net zoals de rest zegt, denk goed waar je aan begint.
je kan voorlopig niet rijden enz enz.
maar als ik er wat van mag zeggen, meid als het goed voelt moet je er gewoon voor gaan, ik heb het ook gedaan en ik heb een super band met mijn Tinker ventje.
heel veel succes,
groetjes
Annick

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 09:53

Ik zou je ook helaas afraden om een veulen te kopen als je een beginner bent. Ik heb precies hetzelfde gedaan,een veulen gekocht,om vervolgens
zelf in te rijden. We hebben er elke dag mee gewandeld en gedaan. Maar toen kwam het inrijden,bijna niet te doen voor voor een beginner. Uiteindelijk was zij de baas over ons(hoeft bij jouw natuurlijk niet te gebeuren.)Ik heb haar verkocht en heb een lief,al ingereden paard gekocht,waar ik ongelooflijk plezier aan heb. Dus als je het mij vraagt(maar dat is mijn ervaring)zal ik als beginner een braaf ingereden paard kopen. En zeker geen henstveulen,als het dan toch een veulen moet zijn ,dan een merrieveulen en in een opfok laten ontwikkelen

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 12:04

Hoewel het uiteenlopende reacties zijn, is overal wat voor te zeggen....
Ik vind het geen bezwaar dat ik pas over twee / drie jaar kan beginnen met rijden, ik vind het wel fijn om eerst een goede band op te bouwen...
Veder heb ik een aantal mensen om mij heen die wel veel ervaring hebben, ook met inrijden, dus ik hoop daar goede begeleiding in te krijgen...
Verder hou ik het ruinen van de hengst ook nog achter de hand,
maar misschien is dat niet nodig...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 12:36

Ik zou ook zeker afraden om als 1e paard een veulen te kopen.
Want hard gezegd, kost een veulen de eerste 3 jaar een hoop geld en je hebt er niets aan.
Ja een hoop werk en veel zorgen.

Je betaalt 3 jaar lang de stallingskosten, hoefsmid (vaak nodig bij jonge, opgroeiende dieren) en de DA.
Met een beetje pech heb je al snel een hoge DA rekening en grof gezegd haalt lang niet ieder veulen de leeftijd om ingereden te worden.

Een band opbouwen klinkt ook een stuk leuker dan het is.
Als je namelijk je veulen een leuke jeugd met veel soort- en leeftijdsgenootjes gunt, zal een veulen met hen een band opbouwen en niet met jou.
Daar zit een veulen/jong dier helemaal niet op te wachten. Zijn maatjes zijn belangrijk voor hem, niet de eigenaar.
Hij kan beter met zijn soortgenootjes een machtstrijd aan gaan in de wei dan met jou. Want als mens verlies je dat toch en al helemaal als je niet veel ervaring hebt met jonge dieren.

Ik fok al jaren veulens en jonge dieren op en heb dus wel enige ervaring met de leuke kanten en de minder leuke kanten van jonge dieren.
Je moet behoorlijk stevig in je schoenen staan en vooral niet te lief en te gezellig met je veulen om willen gaan.
Als je kan genieten van een tijdje in de wei staan kijken hoe een groep dieren aan het spelen is en verder niets van een jong dier verlangt, kan een veulen leuk zijn om te kopen.
Als je een veulen wilt kopen om hem alles te leren en veel met hem bezig te zijn, kom je van een koude kermis terug.
Zeker als je weinig ervaring hebt met jonge dieren, zal dat verschrikkelijk tegen gaan vallen.
Je kan je ook geen fouten permiteren met een veulen want de opvoeding die hij van jou krijgt, bepaald wel de rest van zijn leven.
Als jij twijfelt over iets in de opvoeding, twijfelt jouw veulen niet en zal de baas zijn.
Als jij niet consequent bent, maakt hij daar gebruik van.

Als je een 3 jarige of ouder paard koopt, kan je daar veel beter een band mee opbouwen.
Dan heeft het dier de leeftijd dat je er mee aan het werk kan.
En op die leeftijd kan je veel meer over het karakter zeggen.
Stel je koopt een veulen, je betaalt 3 jaar lang het onderhoud, en na 3 jaar wil je er mee aan het werk en het klikt totaal niet...
Het karakter van een veulen ontwikkelt en verandert erg in de jaren dat hij opgroeit. En daar kan je weinig aan sturen.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 14:15

hey, het idee dat je een goed band op wil bouwen snap ik. Dat wilde ik ook met mijn paard. Ik heb haar ook als veulen gekocht, met het zelfde idee. Maar ik kan je wel zeggen: 2,5 jaar duurt heel lang hoor. Je kan je veulen alleen een beetje poetsen, misschien een eindje wandelen. Als hij in de opfok staat kan je je veulen er niet eens uit halen...
Je kan ook kijken naar een paardje van 2, die zijn al verder en heb je nog wel een jaartje de tijd om goede maatjes te worden.
En je moet je niet vergissen dat een veulen net zo veel kost als een volwassen paard: de hoefsmid, dierenarts en stalling kosten evenveel.
Ik heb er achteraf spijt van dat ik Stella als veulen heb gekocht: ik had beter een jaar door kunnen sparen en dan een ander paard kunnen kopen die al veel meer kende, maar dat is achteraf-gelul. (ik ben wel blij met haar hoor!)

Ik snap ook je spanning van het kopen, maar kijk uit dat je niet op een roze wolk blijft plakken. Een veulen kopen is gewoon best een risico. Je hebt het over een tinker, dus her risico van een veulen kopen die later OCC of OCD krijgt is minder groot, maar weet je zeker dat ie helemaal gezond is? Zijn de beenstanden wel goed enz?
Dat is nog een reden om een tweejarige te kopen: deze kan je klinsich laten keuren voor 125 euro en dan weet je zeker dat je een gezond paard hebt.

Het zou sneu zijn als je 3 jaar wacht op een paard die later niet te rijden zal zijn ivm met zwakke rug/ziektes of problemen met de benen enz.

Ik hoop voor dat, mocht je hem wel kopen, dat het allemaal goed komt!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 15:15

MarijheR en Teigertje008 OK dan! _/-o_

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 21:55

ik heb het ook gedaan, een jong tinkerhengstje gekocht..had al ervaring en waar hij staat is veel mensen met heel veel kennid.. dus dat zat wel goed.. alleen je hebt echt heel veel tijd nodig.. en moet erg concqwent zijn
en jah, als je denkt dta je het aan kan zal ik het doen.. marar ik ben anders als jou

Bonny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:24

Hoi hoi buurvrouw

Ik snap helemaal dat je enthousiast bent en ik zou het in jou situatie ook doen. Zoals je al weet ben ik met weiland bezig en ik ben er altijd voor je om te helpen ! Knipoog Samen komen we er zeker en krijg jij straks een Tinker die goed is ingereden is hoor ! Knipoog

Groetjes Bonny

sylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:50

hallo
ik heb ook net een veulentje gekocht hoewel ik al aardig wat ervaring heb met mijn oudere paardje die jammer genoeg is overleden en het shetland veulentje van mijn zusje! vind ik het best wel moeilijk !
het is natuurlijk niet mijn bedoeling om dit veulen verkeerde dingen aan te leeren en het te verpseten !
ik krijg ook aardig wat hulp maar het blijft tog mijn veulen!en dat geld ook voor jou! jij blijft tog vrantwoordelijk!
en vooral om dat je een beginer bent zou ik dit absoluut niet doen!!!

ik snap heel goed dat di heel leuk is maar een hengte veulen word ook een puber en gaat zijn streken krijgen en ik denk dt je aardig wat ervaring moet hebben om een hegte veulen van een jaar of 2 /3 aan te kunnen!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:00

...lastig hhhhhhe?! Want ze zijn zo leuk die jonkies!
..maar ik sluit me (helaas) aan bij o.a. MarijeR. Heb zelf ook een hengstveulen gekocht..ook als beginner..ook ik had/heb heel veel hulp. De eerste 2 jaar was hij van een vriendin en mij samen en zij heeft veel ervaring met paarden... Hij stond de eerste 2 jaar in een mini-opfok (met 2 shetjes en een ander hengstveulen)
Ik had dus een paard (na heel lang dromen) maar kon er niet veel mee doen...het is nu eenmaal voor een jong paard het allerbeste om met soort(leeftijds)genoten op te groeien! Van 'tutten' worden ze over het algemeen niet leuker!
Toen hij na ruim 2 jaar op stal kwam is ie geruind...toen bleek dat de benadering van mijn vriendin, niet paste bij hoe ik met paarden om wilde gaan...dat was heel lastig, want zij heeft veel meer ervaring dan ik..alleen imo erg ouderwets.
Nu is ie van mij alleen (en zijn mijn vriendin en ik nog steeds vriendinnen!) en heb ik hulp gezocht van professionals. Het gaat goed, er is (nog) niets verpest..maar ik merk wel dat, hoeveel geduld ik ook heb...het duurt erg lang voordat je uiteindelijk kan rijden! Ik ben nu vrij intensief bezig met grondwerk (onder begeleiding dus)...rijden zit er voorlopig nog niet in, want ik wil daar echt niet te vroeg aan beginnen...Verder is het praktisch gezien ook niet altijd even handig. hij staat bijvoorbeeld op stal, omdat hier in de streek paarden swinters niet op het land kunnen. Ik probeer hem zoveel mogelijk los te gooien in de bak...maar rijden en longeren gaat voor...dus soms sta ik heel lang te wachten voordat iedereen uitgereden/gelongeerd is, voordat ik mijn paardje nog even los kan gooien...
Kortom...( Haha! ) het is heel erg leuk...maar zeker niet de makkelijkste weg, je moet heel erg veel geduld hebben!Succes, met wat je ook besluit!