Hoe lang doorrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 18:30

Noor moet eind februari veulenen. Zit nu dus op ruim 7 maanden. Moet de 29e nog een Abop rijden (helaas) en daarna gaan we vooral alleen nog maar pretritjes maken om de conditie toch nog op peil te houden. Maar dan wordt het dus toeren door het bos, maar als ze dan niet meer wil gallopperen ed dan hoeft dat dus ook niet...

Twee jaar geleden heb ik haar tot een week voordat ze uitgerekend was nog gereden (twee weken ong tot het veulen kwam, denk ik), maar toen gingen we nog wel vrolijk in volle galop de andere paarden voorbij....ze had pit voor drie!!

Citaat:
En wanneer gingen jullie er weer op rijden na de bevalling?

Na een week ongeveer haalden we de merrie er een paar minuten bij weg en dat hebben we vervolgens uitgebouwd. Maar denk dat we het dit jaar anders aanpakken. Toen kenden we Noor ook nog niet zo goed en zij ons niet. Denk dat ik haar er dit keer na een paar dagen al even bij weg haal. Veulen op stal en mams op de spuitplaats, kijken hoe dat gaat. En dan na een week of 2 het zadel erop en 10 minuten/kwartiertje rijden (paar figuurtjes en zien hoe ze reageert) en dat langzaam opbouwen. Het is overigens ook afhankelijk van hoe de merrie reageert. Vorig jaar bijvoorbeeld met Pybelien was het een grote drukte, terwijl ze dit jaar het allemaal wel best vond en ergens zelfs wel leuk dat ze even zonder veulen zat en even met zichzelf bezig kon zijn.

MissChoutje

Berichten: 98
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Hoorn Nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:51

Mijn merrie is nu 5 maanden drachtig. Rijden wil ze niet meer en longeren gaat ook niet van harte maar dat lukt nog wel. Daarnaast staat ze iedere dag in de stapmolen en komt ze zo nu en dan los in de bak. Vanaf februari als ze dus 7 maanden drachtig is gaat ze naar een andere stal waar ze met andere merries in het land komt te staan. Is het dan erg dat ze daarnaast geen beweging meer krijgt, of is dat voor de bevalling wel beter als ik haar dan ook nog blijf longeren terwijl ze dat eigenlijk totaal niet leuk vind?

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:50

Mijn merrie is nu 7 maanden drachtig, ze wordt sloom en wat minder vrolijk af en toe. Mag ook,want er gebeurd natuurlijk nogal wat in die buik.

Stappen en galopperen doet ze super, als ze zin heeft buiten. en dat heeft ze regelmatig. Alleen de draf...ze waggelt nu met haar achterbenen, omdat haar buik in de weg gaat zitten, hebben jullie dat ook? En wat doe je nu?

Mim11
Berichten: 347
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 11:50

Ik ben 4 weken voordat ze moest veulenen gestopt met rijden, ze gaf 't zelf ook aan, ze werd minder looplustig, en snel moe. Na het veulenen ben ik na 2 weken begonnen met longeren, maar ze had echt energie voor 10! Ik dacht toen nog: volgend jaar beginnen we dus eerder, gek beest. Maar dat hoeft niet, de merrie heeft afgelopen maandag d'r veulen verloren... Ik was er echt kapot van, 'n ontstoken placenta. Veulentje was al helemaal heel zeg maar, en kaal behalve 'n heel klein stukje op d'r staart was donsje. Aafke (de merrie) is ook helemaal van de kaart, ze is heel onrustig. Vrijdag weer even 't bos in, stoom af laten blazen.

Maris_Zarcha
Berichten: 74
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Leerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:51

Je kan een paard zelfs nog tot 4 weken van te voren rijden.

blondie3866

Berichten: 131
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 20:11

zo'n dom kind dat ik ken (in de buurt)
reed 1 dag voor de bevalling nog

toen het veulen smorgens was geboren zat ze savonds alweer lekker met dr paard te galoperen !!
dat kan toch niet! kunnen mensen tegenwoordig niet meer nadenken ofzo

sandorra

Berichten: 4028
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 21:26

Tja wij hebben nu al 2 jaar geen veulen meer gehad op stal maar totaan de bevalling gewoon gekeken wat de merrie aankon. We hebben het veulen na 1 dag al effe bij de moeder weggehaald en op stal gezet. ging goed. Maar bij dag 2 dacht het veulen er toch anders over en sprong toen over een staldeur van ongeveer 1.50. weten niet hoe het is gegaan maar zagen in een keer een veuelen uit de stal naar ons toerennen. de Deur zat keurig dicht. Toen hebben we er voor gekozen om het veulen gewoon bij zij surrogaat moeder te laten en niet op stal te zetten en dat werkte erg goed. Natuurlijk wel rustig opbouwen en zorgen voor een surrogaat moeder. In dit geval was dat de merrie die het beste bevriend was met de moeder van het veulen. Daarbij hadden het veulen en de merrie al een paar dagen bij ingestaan, je wilt ze toch wel gewoon in de kudde laten lopen na een paar weken en nooit meer problemen gehad.

Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 14:36

Odessa is met 7 maanden fanatieker dan ze ooit is geweest! Ik merk wel dat stelling lastiger wordt, maar het is echt een crosspaard geworden en bij springen is ze fanatieker dan ooit. Ik bescherm haar wel een beetje tegen haarzelf door niet meer hoger dan een meter te springen. Ik kan wel merken dat ze stijver is en dat ze wat onhandiger wordt in haar bewegingen. Een struikelpartij is moeilijker te corrigeren als je een stukje zwaarder bent!

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 23:43

ik rij/waggel nog wat in de bak met mijn merrie die nu 9 maanden drachtig is. Ik stap er veel mee, dan weer een paar rondjes draf, en dan weer wat stap.
Ik baal wel dat er geen bos ofzo in de buurt is, anders had ik deze oefening lekker in het bos gedaan.
Stappen MOET ze echt wel nageeflijk, want dan blijf ze toch nog een beetje aan t werk.
Draven doen we met de neus op de grond, en na 1 rondje gallop is ze moe.. dus het is aangepast werk..!! Haha! Maar het is de moeite waard he?

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 00:47

mm ik vrees dat ik ook nog gewoon flink aan het rijden ben.. lowara is 7 maanden drachtig, maar we hebben nog elkeweek prive les. en vorige maand (met 6 maanden) heb ik nog een springconcours met haar gehad. (ok, 50 cm, maar het gaat om het idee Lachen ) ze kan het allemaal nog prima aan. volgende maand (met 8 maanden) doen we zelfs nog mee met een dressuur clinic. Zodra ik merk dat ze er moeite mee krijgt, doe ik natuurlijk gelijk een stapje (of 2) terug. Maar ze kan het allemaal nog prima aan. Alleen springen laat ik nu achterwege. en vanaf februari (9/10 maand drachtig) gaan we aan de rustige buitenritjes Lachen

Jokonootje

Berichten: 4854
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 19:32

Hesther is nu bijna 8 maand drachtig maar ik rij nog gewoon normaal hoor ... nu hebben wij de "pech" dat we haar nog aan het inrijden zijn dus ik wil eigenlijk de gangen nog wel korrekt hebben voor dat ze haar veulen krijgt zodat ik het daarna weer meteen kan oppakken... Ik rij dan ook nog gewoon mijn prive lessen 1 x in de week ...
Ze heeft nog enorm veel looplust en laat absoluut niet merken dat ze er al last van heeft... (ze is wel iets rustiger maar dat komt ook omdat ze nu met veel regelmaat aan het werk gezet word)

vorig jaar heeft er nog iemand op "gereden" 1 dag voor dat ze haar veulen kreeg...
Ik hoop dat ik sowieso nog tot eind januari door kan rijden maar ja het is even afwachten ik ga het niet pushen en zie wel wanneer ze geen zin meer heeft ...

Marijke80
Berichten: 192
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 16:47

Zolang het paard het aankan en leuk vindt is het zeker goed om door te rijden. Zo blijven ze goed in conditie en dit is alleen maar een voordeel bij de bevalling. Heb zelf jaren terug zelfs het volgende meegemaakt. Ik reed ook op een drachtig paard en de laatste maanden natuurlijk wel veel rustiger. Geen galop meer en minder draven. Toen ze uitgeteld was en de geboorte zich aankondigde(druppels aan de tepels) begon het spannende wachten. Maar na 3 dagen nog niets. Het advies werd gegeven om maar gewoon even met haar te gaan rijden(alleen stappen uiteraard) want dit kon de geboorte bevorderen. Dus ik 's avonds even met haar gestapt en midden in de nacht is na een voorspoedige bevalling Naomie geboren. Rijden kan dus helemaal geen kwaad, zolang je het maar met beleid doet en goed kijkt naar wat je paard zelf aangeeft.