November veulentje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

November veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 20:49

Mijn shetlander hengst heeft vorige winter even een shet merrietje gedekt (niet op de planning staand)... maar nu komt het beestje toch binnenkort ter wereld ben erg benieuwd en de foto's volgen snel, want het moet toch een deze weken komen
maar zijn er nog mensen die tips hebben om dit lieve schatje een lekker warme en dragelijke winter te geven...?
Laatst bijgewerkt door Heike op 17-11-05 03:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verplaatst

Marigold

Berichten: 12579
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 21:05

zou merrie en veulen persoonlijk overdag op het land en s'nachts en bij erge vorst op stal houden,
vooral de eerste tijd.
wel leuk zeg dan heb jij nog een veulentje (is het bij jullie een beetje lente;) )

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 21:21

Zorg voor een droge windvrije plek zodat ze altijd kunnen schuilen. Zoveel mogelijk toegang tot arm hooi of voederstro, daarmee kunnen ze zichzelf warm eten. Veulen heeft bewegingsruimte nodig om zich te kunnen ontwikkelen. Als het even kan niet op stal.

Let goed op of het veulen met een goede wintervacht geboren is. Anders kan het zijn dat je een dekentje nodig hebt.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 00:04

Ooit een veulen met deken gezien?!!
Het veulen samen met mama een wind en toch vrije plek geven en die dikke vacht komt heel snel hoor! Gewoon de natuur zijn gang laten gaan, die kan dat nog het best!!

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 00:09

Bij onze buren is twee weken geleden ook een shetje geboren. Deze staat 's nachts op stal en overdag gewoon in de koppel in de wei.

En ja, ik heb weleens een veulen met een deken gezien. Dit veulen was goed ziek en was wsl. blij met de deken die kreatief met klitteband in elkaar was gezet.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 02:49

2 jaar geleden werd er bij ons een veulen geboren in november.
Ik heb open stallen, dus binnen is het net zo warm/koud als buiten.
Nattigheid is meer funest dan de kou, vooral de eerste dagen.
geen dekens gebruiken, tenzij een DA je dat advies geeft.
De natuur regelt zichzelf, mijn veulen werd met een dikke wintervacht geboren. We hebben er wel voor gezorgt dat hij na de geboorte snel droog gewreven werd ivm snel afkoelen ... en voor de rest met regen binnen gehouden tot de leeftijd van een week of 3 en toen gewoon naar buiten overdag en s'nachts op stal (dit meer om de merrie omdat die onder een deken stond)

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Re: November veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 09:32

Mijn veulen is op 28 oktober geboren..wel iets eerder dan de jouwe maar die had na 1 dag al een giga wintervacht en nu is het echt een beertje.

We hebben ze in een uitloopstal staan, ze kunnen zelf bepalen of ze naar binnen of buiten willen en dat werkt heel goed.

PocoMisss
Berichten: 384
Geregistreerd: 07-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 12:19

Mijn veulen is nu drie dagen oud.. (ook een ongelukje) Ze staat nu omdat het zo guur is binnen.. is met een wintervacht geboren en wil haar morgen naar buiten doen. Paar uurtjes want ze liggen nog heel veel en dan is het toch een koude bedoening.

TheSam

Berichten: 9892
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Maasland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:40

Wat een late veulentjes... wel leuk hoor! We wachten met spanning op foto's (als het geboren is dan he? )

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 19:35

In Amerika zie je het tamelijk vaak, een veulen met deken.
Een laat veulen zal overigens ook met een dikkere vacht geboren worden.

StalGriendt

Berichten: 654
Geregistreerd: 29-07-05

Re: November veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 16:28

Mijn (ongeplande) welsh veulen is geboren op 21 januari 2003. Ze had gelijk een wintervacht. Ze stonden overdag buiten en 's nachts op stal.