Te oud voor de dracht...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 16:09

Ik wilde vandaag even haar papieren en die van de hengst gaan checken... maar er was niemand op kantoor door de voorbereidingen voor de wedstrijd van morgen Scheve mond
Het is iig KWPN Tong uitsteken (lekker duidelijk he Knipoog )
als ik erachter ben dan meld ik het nog even...

even tussendoor... als het mijn eigenpaard was geweest had ik het zelf niet gedaan.
Ten eerste door de leeftijd en ten tweede doordat ik vind dat ik nog te weinig ervaring heb om een eigen veulentje te fokken.
Maar doordat ik met mijn rugblessure mijn eigen fjordje weg heb moeten doen, warina lekker licht in de hand is en er eigenlijk zeer weinig gegadigden waren voor warina ben ik haar toen gaan leasen, ze was toen net drachtig.
Dus zelf heb ik er niets over kunnen bepalen... ik zorg nu dat ze een zo goed mogelijke verzorging krijgt, en ik ben continu info aan het winnen over complicaties e.d. voor de zekerheid Lachen
En we wandelen nu lekker samen buiten... iets wat ze ervoor nog bijna nooit had gedaan Lachen

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 16:11

Maar hebben jullie nog wat extra informatie voor me waar ik NOG meer op moet letten bij een oudere dracht? heb al stapels mail's en boekjes maar beter teveel dan te weinig, zullen we maar zeggen Haha!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 17:19

Het meeste is al gezegd denk ik, op tijd stoppen met berijden, maar wel voldoende beweging (stapwerk) geven ivb evt. koliek, vocht in de benen enz. Voldoende voeding geven die ze nodig heeft. En bij de bevalling ook op letten. En ook tijdens de zoogtijd voldoende bijvoeren, op letten hoe ze zich gedraagd. Dat ze het volhoudt. Anders veulen zelf bijvoeren. Lees ook boeken of sites waar voorbeelden staan van waar het fout kan gaan, dit kan bij elke merrie voorkomen. Bij een oudere merrie heb je helaas wel meer risico, dus bereidt je goed voor. Dat je niet voor verrassingen komt te staan.
En verder gewoon lekker de rit uitzitten en genieten van elke schop, stamp en buikgroei die je ziet.

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:00

Het is idd wat oud, dus ik zou ook zeker op tijd stoppen met berijden... Maar als de merrie al meerdere veulens heeft gehad, en de veearts keurt het goed, dan zou ik niet snappen wrm het niet zou kunnen..

Soldier
Berichten: 49
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 19:07

XchantjuhX schreef:
de vergelijking die zo nu en dan wordt getrokken met een mens van 80 slaat als een hamer op een varken... Vrouwen van 80 kunnen imo niet meer bevrucht raken, Rien werd altijd goed hengstig.


een dergelijke vergelijking heb ik ook gemaakt maar doel daarmee op de "arbeid" die zwaar is en niet speciaal op een zwangerschap op die leeftijden.

Maar goed, ondanks mijn ongenuanceerde mening blijf ik hopen dat het allemaal goed verloopt en wens ik je er alle succes mee.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 08:32

Manuutje1990 schreef:
Het is idd wat oud, dus ik zou ook zeker op tijd stoppen met berijden... ..


Ook dit is iets, wat die merrie echt wel zelf aangeeft, als ze het genoeg vind.

Hoe langer je ze in beweging kunt houden, hoe beter het is.
En dan bedoel ik geen zware lessen, ren of vlieg partijen, maar gewoon een lekker ontspannen buiten ritje, ze geeft zelf wel aan of een draf en/of galopje haar nog lekker afgaan en zo ja dan is er ook niets op tegen. *LOL*

Sommige paarden bij ons liepen tot vlak voor de bevalling door, onder het zadel en die hadden dan ook nooit problemen met opgelopen benen of een overmaat aan zucht en hadden ook een veel betere conditie tijdens de bevalling zelf.

En merries die echt geen zin meer hebben in een zadel, geloof me, die laten het je luid en duidelijk weten Boos! .

How ever, zet alle vragen die je nog hebt maar eens op een rijtje.
Je kunt me via de PB altijd bereiken, voor alle dingen waar je verder nog uitleg over wilt hebben.

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 11:49

Soldier schreef:
een dergelijke vergelijking heb ik ook gemaakt maar doel daarmee op de "arbeid" die zwaar is en niet speciaal op een zwangerschap op die leeftijden.

Maar goed, ondanks mijn ongenuanceerde mening blijf ik hopen dat het allemaal goed verloopt en wens ik je er alle succes mee.


dankje wel Lachen

Ik wil idd op tijd afbouwen met het werk...
Vooral omdat ze nu nog best zwaar werk verricht, de echte dressuurlesssen die ik nu nog met dr doe wil ik al redelijk snel achterwegen gaan laten, omdat dat lichamelijk toch veel energie vergt.
Alleen doorrijden totdat een merrie dat aangeeft... normaal zou ik dat wel doen, maar het lijkt altijd wel of Wariena haar eigen grenzen niet kent Schijnheilig
Tijden het rijden is ze onvermoeibaar volgens haar... ze blijft voor je werken en zou bijna nooit werk weigeren, daarom bouw ik het al wat eerder af dan wat zij zelf aangeeft om maar geen risico's te lopen. Lachen
Natuurlijk blijf ik haar wel beweging geven... gelukkign wonen we in een perfecte omgeving dus stapritjes net buiten het terein van de manege kan ik een hele tijd blijven doen.

en over het voeding... ze krijgt Merrie-brok en nog wat, over het voer ga ik verder niet de stalling is nl vol-pension dus het word allemaal geregeld.
Wel voer ik haar zelf bij met slobbers en muesli's voor net dat beetje extra energie. Ze krijgt van brok hetzelfde als de andere drachtige dames, en de fokmerrie's die bij ons staan hebben het altijd goed gedaan... waren meestal net iets te dik dan te dun Bloos maarja altijd beter dan andersom.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 15:39

Persoonlijk vind ik het ook een beetje oud, maar zolang de merrie het kan trekken, en ze gezond blifjt, en een gezond veulen ter wereld helpt, nou,d an hou ik je niet tegen!


Arzu is 14, en de eigenaar vindt haar eigenlijk ook te oud voor een veulentjer, maar dat van jou bewijst dat het nog niet zo hoeft te zijn Lachen

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:44

Kitten schreef:
Ook dit is iets, wat die merrie echt wel zelf aangeeft, als ze het genoeg vind.

Hoe langer je ze in beweging kunt houden, hoe beter het is.
En dan bedoel ik geen zware lessen, ren of vlieg partijen, maar gewoon een lekker ontspannen buiten ritje, ze geeft zelf wel aan of een draf en/of galopje haar nog lekker afgaan en zo ja dan is er ook niets op tegen. *LOL*

Sommige paarden bij ons liepen tot vlak voor de bevalling door, onder het zadel en die hadden dan ook nooit problemen met opgelopen benen of een overmaat aan zucht en hadden ook een veel betere conditie tijdens de bevalling zelf.

En merries die echt geen zin meer hebben in een zadel, geloof me, die laten het je luid en duidelijk weten Boos! .

How ever, zet alle vragen die je nog hebt maar eens op een rijtje.
Je kunt me via de PB altijd bereiken, voor alle dingen waar je verder nog uitleg over wilt hebben.


Ik bedoelde met het rijden eigenlijk ook het trainen in de bak zeg maar..
Wij hebben onze 14-jarige trekpaard merrie ook nog tot 2 weken voor (de eigenlijke) bevalling doorgereden (dus buitenritjes enzo.. Veel stappen, af en toe is draven.. Alleen niet echt gegallopeerd ofzo..) En dan bedoel ik dus tot 2 weken voor ze uitgerekend was.. Het veulen kwam pas veel later maja.. Tong uitsteken

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 21:30

Als ze gezond is, waarom niet! Hier loopt ook een 26 jarige merrie en die is ook nog kerngezond. Ik heb zelf een 28 jarige merrie gekend die nog drachtig was, wel verworpen heeft doordat de boer van het aanliggende perceel over de grens gespoten had. Die zelfde merrie is opnieuw drachtig geraakt en heeft uiteindelijk nog 2 veulens gegeven. Eigenares was Marleen Loomans uit Eksel, toen nog Lommel.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 16:41

Dus als ik het goed begrijp was de merrie 30 toen ze voor het laatst een veulen heeft gehad?

Aniita

Berichten: 827
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 21:14

De dierenarts weet het beter en als ze het aan kan !

mooneyes
Berichten: 1731
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 21:23

ligt er aan per paard, maar das zeker een of het laaste veulen van die merrie neem ik aan?