afgespeend veulen bij oudere merrie??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

afgespeend veulen..

kan aleen
1 (5%)
kan bij oudere merrie
3 (15%)
kan alleen bij andere veulens
3 (15%)
kan gewoon bij andere (volwassen) paarden maakt niet uit van welke leeftijd/hoogte
13 (65%)

Totaal aantal stemmen: 20


Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

afgespeend veulen bij oudere merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 13:14

ik lees net in "het algemene paardenboek" (niet lachen Knipoog ) dat je een pas afgespeende veulen of bij een oudere merrie moet zetten, of bij andere afgespeende veulens. Wie weet hier meer over?
Het zou mij namelijk heel goed uitkomen, want ik heb een oduere merrie en zoek een pas afgespeend veulen...

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 19:56

wat zouden jullie ervan vinden als ik het vulen alleen bij mijn oudere merrie zou zetten en verder geen paarden?? (ze kunnen de andere paarden van de buren wel zien/ruiken/horen etc)

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:07

Wordt een beetje saai voor je veulen, een oudere merrie speelt lang niet zoveel als een ander veulen. Vergelijk het met wanneer je kleine nichtje komt en de hele tijd 'wil speeeeeeleih! speeeeleih! Kom Tante, speeeeeleih!' Rolleyes (leuk voor een dag maar je bent toch wel beetje blij als ze naar huis gaan hoor Haha!)
Zo voelt een oudere merrie zich dus ook als ze continu zit opgescheept met een jong veulen, beetje vergelijkbaar als in dat topic "90 min. uit het leven van een merrie hierboven (of onder, ik kan dat vanaf hier niet zien Tong uitsteken ).
Maaaam, gaan we spejleuh, maaaaaaam, maaaaaaaaaaaaam MAM! Ziek

Al zet je er een shet veulen bij, je oudere merrie zal je dankbaar zijn. *LOL* Knipoog

Ik wil hier overigens niet mee zeggen dat het gezelschap van een oudere merrie niet goed is ofzo, integendeel. Maar ik zou er dus wel voor zorgen dat het veulen een leeftijdsgenoot heeft waar ie zich mee kan uitleven.

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 20:19

ja daar dachten wij ook al aan dat dat wel iets beter is.. het is wl meer onderhoud etc, vandaar dat ik het toch maar even vroeg. We zijn op dit moment namelijk druk aan het rond bellen bij de plaatselijke manege en kennissen etc, of ze niet toevallig pas afgespeende fjorden/shet(etc) veulens hebben... maar als het niet kan is het denk ik niet anders, maar we doen in ieder geval ons best om een "leen-maatje" voor het beestje te zoeken..

Nog een vraagje.. we hebben 3 stallen, waarvan we er 2 kunnen gebruiken, zou het dan kunnen om twee veulens bij elkaar in 1 stal te doen?? Lijkt me niet, maargoed. Want anders zou dat leen-veulen alleen buiten moeten blijven (is opzich niet erg..denk aan shetvacht.., maar wel een beetje banketstaaf)

ik he ook gehoord, dat veulens beter groeien als ze snachts op stal staan, si dat zo??

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:56

Als ik dit zo lees denk ik:
Begin er niet aan
Eén beest kan je echt niet buiten laten, zeker geen veulen, dat wordt schreeuwen, rennen en uitbreken geblazen.
Sowieso moet je niet beknibbelen op het opfokken van een veulen, het is veel verstandiger om hem in een groep op te fokken, zo zal hij zich ook sociaal veel beter ontwikkelen wat zometeen met werken hem alleen maar ten goede komt. Ook krijgt hij zo veel meer beweging waardoor zijn gestel goed hard wordt.
Daarbij, een hengstveulen alleen is echt niet leuk hoor Daar heb je echt alleen maar last van en als je pech hebt gaat hij de merrie molesteren omdat hij zich verveelt en wil spelen.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:59

Dat ze beter zouden groeien van op stal te staan is enkel maar slecht. Een veulen kan je best 24-7 buiten laten lopen met een schuilhok. Beide veulens kun je in makkelijk samen op stal zetten als deze ruim genoeg is, is enkel maar gezond want dan hebben ze continu gezelschap.

Als ik jou was zou ik een shet veulen bij kopen als je geen leenveulen vind en deze samen met de andere buiten laten staan met de staldeur open zodat ze binnen kunnen als ze willen schuilen of droog liggen. (ervanuitgaande dat je stal op de wei staat, bij mij is dat zo) anders zou je iets kunnen bedenken dat ze op stal kunnen als ze willen, maar ook buiten kunnen als ze dat verkiezen.

Gezelschap van een leeftijdsgenoot en oudere merrie, 24-7 beschikbaarheid van uitloop, paddock of wei en een mogelijkheid om te schuilen. Dan heb je je veulen al heel wat te bieden. (naast goed voer, ontworming, inentingen en hoefsmid Tong uitsteken )
Probeer iig om ze zo min mogelijk op stal te houden.

Gaat het hier overigens om merrieveulens of hengstjes?

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 11:56

Loolapelooza schreef:
Dat ze beter zouden groeien van op stal te staan is enkel maar slecht. Een veulen kan je best 24-7 buiten laten lopen met een schuilhok. Beide veulens kun je in makkelijk samen op stal zetten als deze ruim genoeg is, is enkel maar gezond want dan hebben ze continu gezelschap.

Als ik jou was zou ik een shet veulen bij kopen als je geen leenveulen vind en deze samen met de andere buiten laten staan met de staldeur open zodat ze binnen kunnen als ze willen schuilen of droog liggen. (ervanuitgaande dat je stal op de wei staat, bij mij is dat zo) anders zou je iets kunnen bedenken dat ze op stal kunnen als ze willen, maar ook buiten kunnen als ze dat verkiezen.

Gezelschap van een leeftijdsgenoot en oudere merrie, 24-7 beschikbaarheid van uitloop, paddock of wei en een mogelijkheid om te schuilen. Dan heb je je veulen al heel wat te bieden. (naast goed voer, ontworming, inentingen en hoefsmid Tong uitsteken )
Probeer iig om ze zo min mogelijk op stal te houden.

Gaat het hier overigens om merrieveulens of hengstjes?

Kijk, hier kan ik tenminste wat mee. de vorige reactie vind ik eigenlijk een beetje ondoordacht, omdat zo iemand alleen ergens op af gaat zoals hij zelf gedaan heeft. En iemand anders niet de mogelijkheid gunt, terwijl de dieren er echt geen last van zullen hebben.
De stal is ruim genoeg en ze kunnen de merrie dan ook zien/ruiken etc (twee stallen naast elkaar). het zijn buitenstallen dus ze zullen niet in een muf hok staan.
ze kunnen niet naar de buitenstal(zie profiel Knipoog ) want er loopt een pad tussen het weiland en de stal waar de buren langs gaan. maar er is wel en schuilstal en als het vriest zetten we ze gewoon binnen. Inentingen etc etc hebben we ook Knipoog
het gaat om een KWPN hengstveuln en dan dus een shethengst erbij.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 12:11

Beetje vrieskou kunnen ze wel hebben hoor, mijn jaarling hengst staat ook 24-7 buiten in weer of geen weer en is zo stom om BUITEN z'n schuilhok in de nattigheid te gaan liggen ipv erin. Rolleyes
Maar goed, ik raad je wel aan om beide hengstjes zo snel mogelijk te castreren omdat je anders voor "onverwachte" verrassingen kan komen te staan over een maand of 11 ... Knipoog
Ook Shet hengstjes raken op grote oudere merries ....Scheve mond

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 12:19

Loolapelooza schreef:
Beetje vrieskou kunnen ze wel hebben hoor, mijn jaarling hengst staat ook 24-7 buiten in weer of geen weer en is zo stom om BUITEN z'n schuilhok in de nattigheid te gaan liggen ipv erin. Rolleyes
Maar goed, ik raad je wel aan om beide hengstjes zo snel mogelijk te castreren omdat je anders voor "onverwachte" verrassingen kan komen te staan over een maand of 11 ... Knipoog
Ook Shet hengstjes raken op grote oudere merries ....Scheve mond

ja dat weet ik, ik probeer het voor het KWPn hengstje zo lang mogelijk uit te stellen (je weet natuurlijk wel waarom) maar als het echt niet meer gaat, gaat het mes erin. jou jaarling is dus nog wel een hengst.. staat hij bij andere paarden (merries/hengsten)? en gaat dit nog goed, of laat je hem binnenkort ruinen?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 12:43

Olevalover schreef:
het gaat om een KWPN hengstveuln en dan dus een shethengst erbij.


Een hengstveulen bij een merrie is absoluut geen optie, tenzij je ongevraagde gezinsuitbreiding wenst (kan in principe al vanaf 6 maanden Bloos! Bloos! )

Hij zal de merrie veel te veel lastig gaan vallen, zolang ze niet hengstig is, zal ze daar echt niet van gediend zijn en hem alle hoeken van de tent laten zien , met alle risico's van dien.

Is ze wel hengstig, dan loop je idd het risico op dracht en castratie is pas mogelijk als beiden ballen zijn ingedaald (je kan er toch moeilijk de hele dag onder gaan hangen om dat te bekijken Ziek en zeg niet dat hij er nog niet bij, want daar zorgt de merrie wel voor.....

Om diezelfde reden is ook een merrieveulen als maatje geen optie, op dit moment loopt op Kraamkamer een topic over een 10 maanden oud merrieveulen, wat drachtig is geraakt en verworpen heeft van een evenoude of zelfs jongere hengst, het kan dus. Lovers

Dus je ziet er zitten echt nog wel haken en ogen aan het hebben van een hengst(veulen).

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 12:47

Kitten schreef:
Een hengstveulen bij een merrie is absoluut geen optie, tenzij je ongevraagde gezinsuitbreiding wenst (kan in principe al vanaf 6 maanden Bloos! Bloos! )

Hij zal de merrie veel te veel lastig gaan vallen, zolang ze niet hengstig is, zal ze daar echt niet van gediend zijn en hem alle hoeken van de tent laten zien , met alle risico's van dien.

Is ze wel hengstig, dan loop je idd het risico op dracht en castratie is pas mogelijk als beiden ballen zijn ingedaald (je kan er toch moeilijk de hele dag onder gaan hangen om dat te bekijken Ziek en zeg niet dat hij er nog niet bij, want daar zorgt de merrie wel voor.....

Om diezelfde reden is ook een merrieveulen als maatje geen optie, op dit moment loopt op Kraamkamer een topic over een 10 maanden oud merrieveulen, wat drachtig is geraakt en verworpen heeft van een evenoude of zelfs jongere hengst, het kan dus. Lovers

Dus je ziet er zitten echt nog wel haken en ogen aan het hebben van een hengst(veulen).

Mijn merrie is gedurende de winter (zoals alle andere merries) niet hengstig Knipoog en er komt (als je goed gelezen had) een hengstveulenmaatje bij waar de KWPn hengst mee zal gaan spelen en mijn merrie met rust laten, en dan is er ook nog zoiets als : twee verschillende stukken weilanden zodat ze niet bij elkaar kunnen komen . We hebben hier ruimte zat voor. we hebben over alles goed nagedacht en zullen waarschijnlijk geen haken en ogen tegen komen.

Spikers

Berichten: 2205
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Way up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 16:46

Ik zet mijn gespeende veulens altijd bij een ouder paard waarvan ik weet dat die dit veulen goed opvangt en ze kennen elkaar al dus dat scheelt weer.
Dit is voor het veulen minder stressig want ze hebben toch een paard bij zich die ze goed kennen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:26

Olevalover schreef:
Mijn merrie is gedurende de winter (zoals alle andere merries) niet hengstig Knipoog

Lol, vandaar zeker al die "ongelukjes" die tussen oktober en februari geboren worden

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 09:21

Olevalover schreef:
Kijk, hier kan ik tenminste wat mee. de vorige reactie vind ik eigenlijk een beetje ondoordacht, omdat zo iemand alleen ergens op af gaat zoals hij zelf gedaan heeft. En iemand anders niet de mogelijkheid gunt, terwijl de dieren er echt geen last van zullen hebben.

Misschien heeft die iemand wel redelijk veel ervaring met hengstveulens en heeft die iemand het ook redelijk vaak mis zien gaan.
Ik vind mijn reactie juist wel doordacht en als je slim bent doe je er wat mee ipv het af te wimpelen omdat het een reactie is die je liever niet had willen hebben.

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 18:05

Ik weet zelf ook wel dat er eventueel ongelukjes kunnen gebeuren, maar die kans is heel klein aangezien het hengstveulen nog niet vruchtbaar is en de merrie ook niet in de winter. Ook als er eventueel wel een veulen van zou komen, wat is daar dan het probleem van?
natuurlijk zorgen we dat de kans hierop zo minimaal mogelijk is, door op te letten en eventueel in aparte weilanden te zetten, maar de eerste maanden MOET het bijna wel goed gaan.. het beestje is amper 5 maanden. anders had hij nu ook al wel zijn eigen moeder gedekt.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:40

Olevalover schreef:
Ik weet zelf ook wel dat er eventueel ongelukjes kunnen gebeuren, maar die kans is heel klein aangezien het hengstveulen nog niet vruchtbaar is en de merrie ook niet in de winter. Ook als er eventueel wel een veulen van zou komen, wat is daar dan het probleem van?
natuurlijk zorgen we dat de kans hierop zo minimaal mogelijk is, door op te letten en eventueel in aparte weilanden te zetten, maar de eerste maanden MOET het bijna wel goed gaan.. het beestje is amper 5 maanden. anders had hij nu ook al wel zijn eigen moeder gedekt.

Ja dat denken heel veel mensen.
Weet je waar de lekkerste kroketten van gemaakt worden?
Van de veulens van al die hengstjes die nog niet vruchtbaar waren, van veulens van merries die in de winter niet hengstig werden.......

Reken er maar op dat een hengstveulen vanaf een maand of 8 echt wel vruchtbaar is, en met een beetje pech vanaf 6 maanden.
En dat weet je pas als het te laat is want ik neem aan dat je niet 24 uur per dag naast de wei zit om die 2 uit elkaar te trekken als dat nodig is....

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 17:44

MarijeR schreef:
Ja dat denken heel veel mensen.
Weet je waar de lekkerste kroketten van gemaakt worden?
Van de veulens van al die hengstjes die nog niet vruchtbaar waren, van veulens van merries die in de winter niet hengstig werden.......

Reken er maar op dat een hengstveulen vanaf een maand of 8 echt wel vruchtbaar is, en met een beetje pech vanaf 6 maanden.
En dat weet je pas als het te laat is want ik neem aan dat je niet 24 uur per dag naast de wei zit om die 2 uit elkaar te trekken als dat nodig is....

Ik weet nou wel hoe je er over denkt, maar wat is jou oplossing dan? (behalve opfok)

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 17:48

Mijn idee van een XL condoom om zijn * diediediedie* te hangen is zeker geen optie Haha! Clown

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:17

Olevalover schreef:
Ik weet nou wel hoe je er over denkt, maar wat is jou oplossing dan? (behalve opfok)

Toch die opfok.
Of iig 1 of meer hengstjes van dezelfde leeftijd én maat.
Een shetje erbij klinkt wel heel leuk maar je loopt daarmee wel een risico.
Jonge dieren en zeker hengstjes spelen ruw. Als zo'n rijpaard veulen een keer uithaalt, zal hij dat normaal gesproken doen op de hoogte van de boeg. Daar komt een klap vaak niet zo hard aan, misschien een beurse plek maar geen benen of hoofd die een flinke klap krijgen.
Probleem is dat op die hoogte het hoofd van een shetlander zit.
En als een shet eens uithaalt, zit op zijn boeghoogte het beenwerk van een rijpaard veulen.
Zal vast duizend keer goed gaan maar die ene keer dat het mis gaat, gaat het wel goed mis.
Vandaar dus dat ik bijvoorbeeld hier geen rijpaard veulens in de opfok wil. Ik fok zelf met pony's en alleen van die maat komen er veulens of jonge dieren erbij in de opfok.

Maar ja, als jij het niet erg vindt dat je merrie kans loopt om gedekt te worden, zal je dat risico waarschijnlijk ook niet erg vinden.
Ik heb het al vaak genoeg mis zien gaan bij anderen en ik leer nu eenmaal graag van fouten van anderen zonder ze zelf opnieuw te moeten maken...

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 18:25

MarijeR schreef:
Toch die opfok.
Of iig 1 of meer hengstjes van dezelfde leeftijd én maat.
Een shetje erbij klinkt wel heel leuk maar je loopt daarmee wel een risico.
Jonge dieren en zeker hengstjes spelen ruw. Als zo'n rijpaard veulen een keer uithaalt, zal hij dat normaal gesproken doen op de hoogte van de boeg. Daar komt een klap vaak niet zo hard aan, misschien een beurse plek maar geen benen of hoofd die een flinke klap krijgen.
Probleem is dat op die hoogte het hoofd van een shetlander zit.
En als een shet eens uithaalt, zit op zijn boeghoogte het beenwerk van een rijpaard veulen.
Zal vast duizend keer goed gaan maar die ene keer dat het mis gaat, gaat het wel goed mis.
Vandaar dus dat ik bijvoorbeeld hier geen rijpaard veulens in de opfok wil. Ik fok zelf met pony's en alleen van die maat komen er veulens of jonge dieren erbij in de opfok.

Maar ja, als jij het niet erg vindt dat je merrie kans loopt om gedekt te worden, zal je dat risico waarschijnlijk ook niet erg vinden.
Ik heb het al vaak genoeg mis zien gaan bij anderen en ik leer nu eenmaal graag van fouten van anderen zonder ze zelf opnieuw te moeten maken...

als je goed gelezen hebt komt er dus inderdaad een hengstveulen bij, ben nog op zoek.. Ik wil zowieso een hengst veulen omdat ik nou eenmaal een ruin later en geen merrie wil. Mijn merrie die thuis staat kan ik niet zo 1...2..3 wegtoveren. dus dan zal er toch in ons weiland een oplossing gezocht moeten worden. dan denk ik toch aan aparte weilanden maar dat ze elkaar wel kunnen zien.
de keuze voor de opfok behoort niet tot de mogelijkheden, wij wilde juist een veulen om deze goed te leren kennen en vertouwd ermee te raken, dit lukt niet als je hem 1 keer per maand ziet. ik snap best dat je dan zegt dat dat nog lang genoeg kan met drie jaar, maar daar heb ik niet voor gekozen, want dan kan ik net zo goed een driejarige kopen. Ook is het een dure liefhebberij om 100 euro aan stalling etc te betalen bij de opfok terwijl we zelf over alles bezitten.
een shetveulen is misschien niet het verstandigste idee dat klopt, daar had ik ook al over nagedacht. maar mensen met grotere (duurdere) paarden willen meestal niet hun veulen bij een ander veulen zetten van mensen di ze niet kennen.. (helaas) is dit bij shetlanders wel vaak het geval.. Ik zal hier nog is goed rondkijken, er lopen hier ook nog een aantal forse koudbloedveulens rond, die misschien betere weidemaatjes zijn.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:32

Als je goede voorzieningen hebt, veilige wei of uitloop en een schuilstal of ruime boxen waar je er 2 of meer in kwijt kan, zijn er zat mensen die wel een veulen tegen een redelijke vergoeding bij je willen stallen hoor.
Ik krijg regelmatig nog vragen of ik nog ruimte heb maar zat al snel vol dit jaar...

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 19:54

MarijeR schreef:
Als je goede voorzieningen hebt, veilige wei of uitloop en een schuilstal of ruime boxen waar je er 2 of meer in kwijt kan, zijn er zat mensen die wel een veulen tegen een redelijke vergoeding bij je willen stallen hoor.
Ik krijg regelmatig nog vragen of ik nog ruimte heb maar zat al snel vol dit jaar...

vergoeding: bedoel je hun geld aan ons, of wij geld aan hun betalen?
als je nog mensen hebt die stalling etc zoeken, kan je zel wel door sturen naar ons Knipoog (zie profiel voor omgeving etc)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:59

Ligt aan de maat van het paard, wij hebben Quarters op stal en daar kunnen twee veulens in een box heel goed. Ik zou eerder een leeftijdsgenootje zoeken dan een oudere merrie. En ook mijn voorkeur gaat absoluut uit naar de opfok.

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 20:10

Cassidy schreef:
Ligt aan de maat van het paard, wij hebben Quarters op stal en daar kunnen twee veulens in een box heel goed. Ik zou eerder een leeftijdsgenootje zoeken dan een oudere merrie. En ook mijn voorkeur gaat absoluut uit naar de opfok.

Ik zoek ook een leeftijdgenootje Knipoog . De oudere (nouja.. 8 Tong uitsteken )merrie is mijn levensmaatje Lachen en is al in ons bezit.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:57

Olevalover schreef:
vergoeding: bedoel je hun geld aan ons, of wij geld aan hun betalen?
als je nog mensen hebt die stalling etc zoeken, kan je zel wel door sturen naar ons Knipoog (zie profiel voor omgeving etc)

Als mensen veulens bij je stallen, krijg je daar normaal gesproken geld voor.
Je denkt toch niet dat ík ga betalen omdat de mensen hier veulens brengen? Haha!

Ik krijg alleen vragen voor ponyveulens aangezien mensen weten dat ik met pony's fok.
Zij zitten er ook vaak niet op te wachten om ze tussen rijpaard veulens in te scharen, zeker niet bij hengstjeveulens.