veulen vraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
coconut_oud
Berichten: 17
Geregistreerd: 29-09-04

veulen vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 14:49

Hallo ,

het veulentje is woensdag geboren Lachen
ik heb haar al twee keer even het halsterje omgedaan , ze stribbelt wel een beetje tegen , maar als ze het eenmaal omheeft , geeft ze er niks om.

maar nu zou ik graag willen weten wanneer ik haar aan een halstertouw kan doen en er een beetje mee kan lopen .
en vanaf wanneer kan ze vaststaan op de poetsplaats , geeft dit veel problemen de eerste keer en waar moet ik op letten.

en nog iets
vanaf welke leeftijd kun je beginnen met het afstand creeren tussen veulen en moeder.
bijv de moeder in het weiland zetten en veulentje in stal laten ( ze zou haar moeder dan nog wel kunnen horen en ruiken , het weiland is tegenover de stal maar veulentje kan nog niet over staldeur heenkijken.

groetjes vanessa

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 16:05

Hoe je met het halstertje omgaat went ze vanzelf aan.

het lopen, zou je iets aan het halstertouw kunne trekken zodat het strakstaat, doet ze ene pasje naar voren gelijk loslaten, en belonen, als je dit vaak doet merk ze dat ze moet lopen, en dat ze dan niet straks staat, zo leert ze met je meelopen.

vaststaan zou ik wat later doen,met een maandje of 2 ongeveer en niet te lang, wennen ze vanzelf aan.

als je de moeder berijd, en het veulen zou ik met 3 weken het veulen, even apart in stal doen en met de moeder gaan rijden eventjes, en daarna gelijkweer trug naar het veulen toe.

verder hoort het beestje gewoon in het land, niet te veel doen lekkerlaten spelen.

gewoon met afspenen zou ik een maand of 5, 6 doen als dat kan of langer

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 23:57

allereerst gefeliciteerd met de kleine en we willen natuurlijk foto's Tong uitsteken

als antwoord op je vragen, ik ben het met horsewhisper eens. dat ie wat stribbelt tegen het halster is normaal, maar gewoon blijven doen.

meelopen doe ik altijd vanaf dag 1. de merrie door 1 persoon de ander pakt het veulen. doe daarbij naast het halstertouw een halstertouw om zijn/haar achterwerk.
dat bespaart je trekken aan de voorkant (waarvoor je zelfs moet oppassen vanwege nog zachte wervels). en ze leren op die manier zonder al te veel tegenstribbelen meelopen.
oja ik laat ze ook altijd voor de merrie uit lopen, daardoor gaan ze ook beter op de begeleider letten als het moet.

met het vastzetten begin ik ook redelijk vroeg, alleen doe ik dit bij de merrie in de box. en het veulen staat eigenlijk niet vast. ik sla het touw om een spijl en hou die dan in mijn hand. mocht het veulen echt te erg gaan trekken kun je ten alle tijde iets meegeven. op de poetsplaats zou ik nog een hele poos mee wachten, daar is alleen beton en geen zacht stro die een evt. val of wat dan ook kan breken.

en afstand tussen veulen en moeder idd vanaf een week of 3. eerst heel kort, paar minuten en van daar uit opbouwen.
ik zou de merrie in dat geval niet op de wei zetten. niet alleen veulens kunne door een draad gaan om weer bij de moeder te komen. er zijn ook merries die alles doen om weer bij hun veulen te komen. beter gewoon even met moeder te gaan lopen zonder veulen.

veel plezier nog met je veulen.

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 08:23

Wij deden het zo dat de 1 de moeder uit de wei haalde en de ene kant op ging en ik met het veulen de andere kant op.Dit gaat hardstikke goed.Dan blijft er niemand achter,en hebben ze afleiding.Een keer de moeder achter gelaten in de wei,geen goed idee.De moeder kwam dwars door de sloot.Ach daar leer je weer van

coconut_oud
Berichten: 17
Geregistreerd: 29-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 12:15

hoi ,

bedankt voor jullie tips , hier kan ik wel wat mee.

groetjes vanessa

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 12:28

Hoe ik het mee lopen heb geleerd weet ik eigenlijk niet echt.
Heb gewoon het halstertouw eraan gedaan en eerst gewoon lekker op eigen benen laten lopen en pas later vragen of ze mee wil lopen.
Met vaststaan ben ik met ongeveer 3 wkn begonnen. Gewoon naast haar moeder en het touwtje 1x om de stang heen slaan en zelf vasthouden. Mocht ze gaan hangen kan je zelf bepalen of je het touw strak houd of loslaat. Als die van mij ging hangen hield ik het touw strak en gaf haar met m'n vrije arm een zetje achter haar kont zodat ze naar voren ging en merkte dat het touw dan weer losser kwam te hangen. Uiteindelijk vast zetten met een veiligheidsknoop, nu is ze bijna 5 maanden en kan prima alleen vaststaan Haha!
Moeder en veulen uit elkaar halen deed ik na 1 week. Begon met 5 minuten en dat opbouwen, kan nu gerust 2 uur weg. Helaas kwam mijn veulen erachter dat ze door de opening in de tralies kon springen (niet gebeurd gelukkig, maar wel met haar benen tussen de tralies door Scheve mond ) dus heb ik planken op maat laten maken en die hang ik nu op voor de tralies als mijn veulen in stal moet bllijven als ik met moeder wegga, dit gaat perfect en ik hoef niet bang te zijn dat er wat met die kleine gebeurt