vraagje over scannen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 16:39

laurae schreef:
Ik zit dus met dezelfde vraag. Avalla vindt het scannen verschrikkelijk. Ze wordt niet druk of iets dergelijk, maar gewoon angstig, knijpt ontzettend en wil gaan zitten. Het is voor haar en mij het eerste veulen, dus ik moet alles nog uitvinden. Ik heb haar laten scannen om te kijken of ze kon worden geinsimineerd, en vervolgens op 18 dagen om te kijken of er wat in zat. Dat was het geval, maar het vruchtje was niet mooi rond wat er op kan wijzen dat het aan het afsterven was.

Punt is dat ik dus absoluut niet in kan schatten of ze al dan niet drachtig is omdat ik het nog nooit heb meegemaakt. Maar ik wil het dus wel graag weten ivm het eten en vooral het waken. Beetje banketstaaflig als ik een maand lang wakker blijf en er komt niets natuurlijk Haha!

Ik zit er toch over te denken om haar te laten opvoelen, maar dan gewoon thuis zodat er een minimum aan stres is voor haar. Maar ik blijf het topic met erg veel interesse volgen


Ik denk dat je idd verstandig aan doet haar nog 1x te laten scannen of opvoelen omdat het vruchtje niet echt mooi was.

Als ze kort hierop de dracht afgebroken had (terug komer) had ze zeer waarschijnlijk weer hengstig geworden. Als dit echter in een later stadium gebeurt (3 a 4 maanden), dan maakt het lichaam al zwangerschaps hormoon aan en gaat de dracht (zonder dat jij er iets aan verneemt) naadloos over in schijndracht. Want zolang er geen abortus (va ca. 6 maanden) of geboorte plaats vindt blijft het lichaam dit hormoon aanmaken en dat kan doorgaan tot ze volgend voorjaar weer hengstig wordt.

Niet iedere VA zal thuis willen scannen of opvoelen als er geen voelbox is, dit ivm het risico voor hemzelf, de apparatuur of de merrie zelf (spantouwen).
Ik denk dat je de meeste problemen met de merrie kunt omzeilen, door de VA om een "roesje" te vragen, of ruim voor de behandeling wat Sedalin te geven.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:29

Bedank voor de info

Ik heb er geen enkel zicht op of ze weer hengstig is geworden of niet aangezien ik zelf al 2 maanden weg ben. Het is niet altijd duidelijk wanneer ze hengstig is voor iemand die haar niet kent, dus dat kunnen de mensen die nu voor haar zorgren mij ook niet vertellen.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:05

Tja, dan zul je er toch serieus over na moeten denken, wat wijsheid is.