vorm van uier bij spenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

vorm van uier bij spenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 07:54

Mijn veulen moest dus noodgedwongen bij mijn merrie weg wegens een vreselijke wonde in haar been zie http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=282109
We hebben dus nu besloten omdat ze beide rustig waren van Quinta dan maar niet meer te laten drinken en dus te spenen.
Quinta heeft nu van eergisteren avond niet meer gedronken. Tache haar uier heeft nu een andere vorm gekregen. Je hebt de uier en dan de tepel maar vroeger was die tepel recht en nu is die anders. Ik weet niet echt hoe ik dat moet uitleggen. Er zit een bobbel en dan komt de tepel.
Straks komt de DA voor Quinta en dan vraag ik het hem eens maar ik had graag nu al geweten of het normaal is of niet Schijnheilig Verward [/url]

effen gewoon maar onzin omdat het anders niet aanpakt


Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 13:12

Nee hoor, dit is vrij normaal als het veulen plotseling gespeend wordt.Doordat de melkgift nog op volle toeren draait, zal de uier een paar dagen overvol zijn, met mogelijk wat zucht ervoor.

Haal de merrie zoveel mogelijk uit het krachtvoer en zet haar voor een dag of 10 op een kale wei of op "oud" hooi (vorig jaar).

Indien dat in dit geval mogelijk is, nu met dat gewonde been, het uier een paar keer per dag koud afspoelen en als het maar half kan, de merrie toch wat beweging geven. E.e.a is eigelijk wel nodig om uierontsteking te voorkomen

Als dit niet kan, overleg dan even met je DA.

Onder geen voorwaarde, het uier leeg melken, want dan houdt je de melkgift op gang

Sterkte.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 16:47

bedankt
de DA is net hier geweest voor het been van Quinta en heeft eens naar de uier van Tache gekeken. Het zag er allemaal heel normaal uit.
Was al een stuk dunner geworden dus dacht hij dat ze toch al niet veel meer dronk.

effen gewoon maar onzin omdat het anders niet aanpakt

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 22:14

Als ie nou dik was gebleven...dus blijven zwellen....dan gewoon even een klein beetje melk erui melken....Zodat de ergste druk van de uier afgehaald wordt.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:21

ik hoor altijd dat je in geen geval aan de uier mag komen Verward
en dat je best de uier afspuit als hij dan toch te gespannen en warm word

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 10:25

Ik moest haar dus gewoon op hooi en (niet te veel) water zetten.
Vandaag is de uier weer al dunner dus dat gaat de goeie kant op OK dan!

effen gewoon maar onzin omdat het anders niet aanpakt


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Gwenvd, Kla4tje, Laylah2002 en 13 bezoekers