Met biest had ze een kans gehad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lara75
Berichten: 45
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: purmerend

Met biest had ze een kans gehad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 22:45

Mijn paard heeft afgelopen maart d'r 1e veulentje gekregen.
Helaas had ze geen melk, Het veulentje was 's nachts geboren na een zware bevalling. Het was nog te vroeg in het jaar voor een zoog merrie (veulen centrale had er geen!) zelfs biest was niet te krijgen.
Met veulenmelkpoeder van pavo heeft ze nog 2 en een halve dag geleefd. Het ging snel berg-afwaarts....
Met dit verhaal wil ik alleen maar vertellen, laat je je paard (voor het eerst) dekken doe het dan wat later, zodat je veulen later in het jaar geboren wordt.
Zodat als het mis gaat, er eventueel genoeg biest is, of (nog beter) een zoog merrie.
Huilen gr. lara.

xjessiex

Berichten: 715
Geregistreerd: 23-09-03
Woonplaats: wkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:59

Echt .piep.. als je zo je veulentje moet verliezen.
K weet een beetje hoe je je voelt.
zo was er bij ons ook een merrie die dr veulen was verdronken en die merrie kreeg een pleegveulentje, die heeft 10 dagen geleefd en is toen ook dood gegaan door uitdroging en doordat ze ook niet genoeg biest heefd gehad.
2 veulens in 2 weken Verdrietig
Het leven is Hard, soms veelste hard Ach gut

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:01

Het veulen had ook gered kunnen worden met een plasma transfusie. Bloedplasma is gewoon te halen bij dierenklinieken (zoals Utrecht, Gent, enz.) en door je eigen DA via infuus in te brengen. Dit plasma bevat antistoffen en heeft dezelfde werking als biest.
Ik vind het een beetje onbegrijpelijk dat je DA je daar niet op gewezen heeft ? (of is er geen DA bij geweest ??) Als de doodsoorzaak inderdaad het gebrek aan biest was, had dit veulen echt niet hoeven sterven...

(er is trouwens ook kunstbiest verkrijgbaar, al zou ik persoonlijk kiezen voor een plasmatransfusie. Ik heb het zelf al twee keer meegemaakt en beide veulens zijn inmiddels groot en sterk, en kerngezond, dankzij de transfusie)

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:51

Ik vindt het heel erg voor je. Je wacht 11 maanden en dan gebeurt zo iets stoms!

Op dit gebied heb ik een hele goede dierenarts .... hij heeft namelijk biest in de diepvries zitten en dit wordt elke jaar 'ververst'.
Een vriendin van mijn heeft ook een voorraadje biest en merriemelk in de diepvries liggen voor juist zo'n noodgeval.

baroen

Berichten: 3115
Geregistreerd: 23-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 01:40

ook ik vind het erg naar voor je, maar ben het wel met mijn voorgangers eens, dit had wel voorkomen kunnen worden, er zijn meer mogelijkheden dan alleen mama paard of pleegmoeder...

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 01:53

Jeetje wta erg zeg, zoveel geluk met zo'n lief klein veulentje en dan moet het al weer zo snel eindigen! heel veel sterkte ermee!

kjcm

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: ergens waar jij niet bent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:18

he lara, ook de veulencentrale is niet heilig Schijnheilig want mijn merrie heeft dit jaar na ong.3 uurtjes haar veulen verloren (8 april). ik had haar ingeschreven voor pleegmoeder, ik dacht dan wordt er iig nog iets met de melk gedaan. ik kreeg meerdere reacties waaronder iemand uit limburg, het was in kannen en kruiken hij zou naar ons toe komen met het veulen, maar wat er ook gebeurde geen veulen. iedereen heeft zitten wachten en wachten maar niets!!! Boos! uiteindelijk is niemand op komen dagen) je kan niets bij de veulencentrale kwijt want "daar kunnen ze niets aan doen", het is wel goed geweest voor de verwerking geweest van mijn merrie,als je daar over kunt praten, het veulen is na 1 1/2 dag uit de box gehaald en ze heeft er goed afscheid van kunnen nemen. er lag op een gegeven moment zelfs stro overheen alsof ze het begraven had. mijn merrie hebben we geprobeerd om weer drachtig te krijgen dit jaar het is alleen niet meer gelukt, helaas Scheve mond volgend jaar proberen we het weer de eerste 3 maanden en als het dan niet lukt gaan we over naar het alternatief en dat is dan maar een andere merrie.
veel succes met het evt. volgende veulen gr. karin Lachen

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:57

afgelopen juni is er bij mij op stal een merrie overleden bij de geboorte van veulen. veulen heeft het gered. meteen de merrie gemolken en 1,5 liter biest er nog uit gekregen. dit aan het veulen gegeven. we zijn dan naar een paardenmelkerij gereden en daar hebben we biest opgehaald voor het veulen. hij heeft het gered en is nu supergezond.

lara75
Berichten: 45
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 22:10

BEDANKT voor jullie reacties, aan mijn dierenarts had ik inderdaad niet veel. hij had niet eens melkpoeder in huis laat staan biest!
Te laat vond ik ook een nog (op internet) ''een recept '' hoe je van koeienbiest met o.a. dextrose "paardenbiest" kan maken. Frusty

mickey1989

Berichten: 4773
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 13:47

oh dan baal je.. ik vind het echt klote voor je!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 14:15

Tja dit is wel erg sneu en had nooit hoeven te gebeuren.
Een noodoproep hier op Bokt, had al uitkomst gebracht, want een hoop ervaren fokkers onder ons, hebben standaard, biest in de diepvries liggen voor dit soort noodgevallen of weten wel waar er aan te komen is.

Ook wij hadden standaard zo'n 8 liter biest op voorraad en zodra de nieuwe veulentjes geboren werden, werd er ook weer nieuwe biest voor het volgende seizoen ingevroren. Waren ze eenmaal allemaal geboren, dan werd de biest van het vorige seizoen vrijgegeven voor dit soort noodgevallen.

We hebben er zo door de loop van een paar jaar een hoop kunnen redden, dit jaar o.a. nog het Shire veulen wat bij Chatelaine een pleegmoeder vond.

Maar ook grotere fokkerijen hebben altijd biest op voorraad en de meeste zijn graag bereid om iemand uit de brand te helpen.

Overigens, koebiest in combinatie met dextrosesuiker is wel een riskante combinatie. Want koebiest is veel vetter dan paardenbiest en dextrosesuiker laxeert erg, een combinatie hiervan kan dus acute diaree geven. Dan vind ik bloedplasma een veel beter oplossing, als er geen biest voorhanden is.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 23:23

Wat afschuwelijk om zo achteraf te weten te komen dat het niet had hoeven gebeuren...

lara75
Berichten: 45
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 23:36

Jammer genoeg kende ik deze site toen nog niet, anders had ik dat zeker geprobeerd, ik heb wel een spoed advertentie op marktplaats gezet,heeft alleen niets opgeleverd! Ook heb ik alle paardenmelkerijen afgebeld voor biest, alle voicemails ingesproken (ze is van zaterdag op zondag nacht geboren) werd uiteidelijk pas om 9.30uur door de eerste terug gebeld (geen biest maar wel verse melk) inmiddels had ze toen al melk(poeder) binnen.
Maar ik durf mijn paard niet meer te laten dekken, met het oog op dat ze weer geen melk heeft de volgende keer, of denkt iemand andes daar anders over????? gr. lara

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 08:03

lara75 schreef:
Jammer genoeg kende ik deze site toen nog niet, anders had ik dat zeker geprobeerd, ik heb wel een spoed advertentie op marktplaats gezet,heeft alleen niets opgeleverd! Ook heb ik alle paardenmelkerijen afgebeld voor biest, alle voicemails ingesproken (ze is van zaterdag op zondag nacht geboren) werd uiteidelijk pas om 9.30uur door de eerste terug gebeld (geen biest maar wel verse melk) inmiddels had ze toen al melk(poeder) binnen.
Maar ik durf mijn paard niet meer te laten dekken, met het oog op dat ze weer geen melk heeft de volgende keer, of denkt iemand andes daar anders over????? gr. lara


Was er een aanwijsbare reden waarom ze geen melk had, overleg dat anders eens met een (andere) DA. Meestal hapert er iets in het hormoon systeem als dit gebeurt. (Heeft de merrie helemaal geen uier opgezet, ook later niet?) Maar ook daar zijn medicijnen voor. Zelf heb ik het nooit meegemaakt dat een merrie, totaal geen melk had. De hoeveelheid wisselde wel vaak.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 08:37

Misschien dat anderen hier ook wat aan hebben...
Bij ons in het dorp kan je namelijk 24/7 naar de agrarische unie bellen voor Pavo biest en veulenmelk.
Wist ik ook niet tot ik enkele jaren geleden problemen verwachtte bij een merrie en uit voorzorg vast een Pavo SOS kit wilde halen.
Omdat zo'n kit erg duur is, hebben ze er hier een paar op voorraad en bij noodgevallen kan je er dus zo een ophalen of ze brengen hem even langs.
Achteraf komt dan de rekening wel.

Dit jaar had ik van te voren ook een kit opgehaald. Een merrie stond al 6 dagen melk te druppen en te spuiten en omdat het weekend eraan kwam, heb ik de spullen vast opgehaald op advies van de DA.
Achteraf was het niet nodig en heb ik 3 dagen later de boel weer terug gebracht.
Kost niets.

Misschien dat ze dat bij meer bedrijven doen?

lara75
Berichten: 45
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-04 11:23

bij de pavo web site heb je een pagina waar de dichtst-bij-zijnde sos-kit zich bevind(winkel of fouragehandel, DA etc.)

Mijn merrie had wel een vol uier, en er kwamen wel wal druppels uit (wat overgins erg zout smaakte ?!)maar meer dad dat ook niet .
Als ze geen uier had gehad dan had ik wel voorzorgs maatregelen genomen!

Ik denk dat ze zo-wie-zo iets met d'r hormonen heb, ze heeft als ze hengstig is overal bulten en ze heb de eerste 3 mnd van d'r drachtigheid ook bulten gehad.
Ik heb het nooit latan onderzoeken omdat ze er verder geen last van lijkt te hebben.
misschien toch maar een keer doen of heeft iemand ervaring met dit soort bulten? gr.lara

AthenaWytske

Berichten: 482
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Kortessem, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 18:52

oooh wat erg!!! tis allemaal niet eerlijk!
in ieder geval veel sterkte!!! Ach gut

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 11:20

Ooh wat vreselijk.... veel sterkte ermee... en om het als je paard voor de 1e x drachtig is wat later te doen is idd gen slecht idee.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 14:32

lara75 schreef:

Mijn merrie had wel een vol uier, en er kwamen wel wal druppels uit (wat overgins erg zout smaakte ?!)maar meer dad dat ook niet .
Als ze geen uier had gehad dan had ik wel voorzorgs maatregelen genomen!

Ik denk dat ze zo-wie-zo iets met d'r hormonen heb, ze heeft als ze hengstig is overal bulten en ze heb de eerste 3 mnd van d'r drachtigheid ook bulten gehad.
Ik heb het nooit latan onderzoeken omdat ze er verder geen last van lijkt te hebben.
misschien toch maar een keer doen of heeft iemand ervaring met dit soort bulten? gr.lara



Wat een rare Da, want als een merrie de melk niet laat schieten, maar wel een vol uier heeft, is dat meestal met 1 of 2 spuitjes Pitruin (hoop dat ik dat goed schrijf) en eventueel een pijnstiller, snel te verhelpen.

Ik zou om te beginnen een andere DA zoeken, eentje die wel verstand van paarden en fokkerij heeft.
Want bulten tijdens de hengstigheid etc. wijst er toch op, dat er iets niet helemaal correct is.

Dat de eerste biest druppels wat zout aandoen, komt vaker voor hoor.

Luca69

Berichten: 18
Geregistreerd: 15-07-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 15:37

Kitten schreef:
Wat een rare Da, want als een merrie de melk niet laat schieten, maar wel een vol uier heeft, is dat meestal met 1 of 2 spuitjes Pitruin (hoop dat ik dat goed schrijf) en eventueel een pijnstiller, snel te verhelpen.

Ik zou om te beginnen een andere DA zoeken, eentje die wel verstand van paarden en fokkerij heeft.
Want bulten tijdens de hengstigheid etc. wijst er toch op, dat er iets niet helemaal correct is.

Dat de eerste biest druppels wat zout aandoen, komt vaker voor hoor.


Het is geen rare DA, maar een idiXXt als hij niet gespoten heeft ! Heeft de DA inderdaad niet gespoten ?

Wij hebben dit namelijk zelf als eens gehad met een merrie die geen biest gaf. Deze merrie kreeg haar eerste veulen en draaide weg wanneer het veulen wilde drinken. Na dit een tijdje te hebben bekeken zijn we zelf gaan melken om het belang van de eerste biest in die eerste uren die van levensbelang kunnen zijn.

Toen kwamen we er dus al snel achter dat de merrie de biest niet liet lopen.

Standaard bellen wij de DA op het moment dat de bevalling inzet (geboortealarm). Mocht er een probleem zijn of optreden tijdens de bevalling dan verliezen we daar in ieder geval geen tijd mee. Deze was echter al weer gegaan maar hebben hem direct terug laten komen.

Merrie gespoten en een kwartiertje later ging het melken prima. Na een beetje "meehelpen" liet de merrie het veulen later ook gewoon toe en draaide gelukkig niet meer weg.

Wanneer het dus echt zo is dat de DA bij jullie niet gespoten heeft en de merrie wel een volle uier heeft dan vind ik dat je hem daar op aan moet spreken ! Ik zou hem zelfs aansprakelijk stellen want een DA zou dit zeker moeten weten !!!

Ik vind het heel triest !

lara75
Berichten: 45
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 15:53

Dit alles is mij nooit verteld.
Mijn merrie is inderdaad niet gespoten!
ze liet het veulen wel gewoon drinken, en ook wij mochten d'r gewoon melken.
Ik zal zeker m'n DA hier op aanspreken!!!! WORDT VERVOLGD!!!!!

GingerMorgan

Berichten: 275
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 18:08

hey,wie is jouw DA? groetjes

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 19:47

ik heb altijd ruim van te voren biest in huis, gewoon voor het geval dat. Ook is er 24 uur de mogelijkheid kunstbiest te halen, heb het de eerste keer ook nodig gehad en dat werkte prima. zonde om op zo'n manier je veulen te moeten verliezen, raar dat je DA niet over zulke dingen heeft gesproken

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 09:42

ahhhhh wat zielig

lara75
Berichten: 45
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 21:57

Hier een vervolg bericht, mijn DA zegt dat hij d'r wel heeft op gespoten(hij heeft mijn rekening gecontroleerd!)dus dat moet ik maar aannemen dan?!Ik kan me niet herrinneren dat hij mijn merrie een prik heeft gegeven?!?(het was natuurlijk ook wel een beetje hectisch!!!)
Dus die beschuldiging neem ik terug, maar verder is het wel een
!!!!! #*">|!!!!! dat hij geen idee had hoe ik aan paardenbiest moest komen.
Ik sprak afgelopen week 2 (bijna afgestudeerde) studenten van de dieren kliniek Utrecht, en die zeiden dat DK Utrecht ook altijd verse biest van verschillende diersoorten in de vriezer op voorraad heb!!!!
Persoonlijk vind ik dat iedere DA in NL daar van op de hoogte MOET zijn!