veulen spenen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

veulen spenen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 19:04

Ik zit met een vraag (probleem) ik dacht eraan om mijn veulen geleidelijk aan te spenen. Vb per dag een uurtje langer in haar eigen stal (die stal is wel naast die van mams). Maar door de dag zouden ze gewoon weer samen op de weide staan.
Hoe kan ik dat het beste aanpakken.
ik wil ze niet ineens ergens anders zetten en hou ze liever alletwee hier in hun vertrouwde omgeving en samen.
Hoe zouden jullie dat aanpakken?

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 10:32

Waar ik rijd, zijn afgelopen zaterdag de hengstveulen gespeend (dus definitief van de merries afgehaald). Wel is er vanaf het moment dat de veulens een week of twee oud waren gewoon gereden. Tijdens het rijden bleven de veulens gewoon alleen in de stal achter, dat wordt vanzelf gewoon, na drie maanden weten ze dat als de merrie met zadel uit de stal gehaald wordt, dat ze zelf in de stal moeten blijven. Ik heb gister gewoon gereden in de bak, terwijl de hengstveulens (twee stuks) lekker samen in de wei stonden. Geen probleem geweest.
Ik ga er wel vanuit dat je nu al het veulen regelmatig alleen laat staan en met de merrie iets anders gaat doen, dat maakt het wel makkelijker. Ook is het handig om zo jong mogelijk ook het veulen een keer mee te nemen aan een touw, zo leer je ze zelfstandig mee lopen, altijd handig voor later!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 10:44

silleke schreef:
Ik zit met een vraag (probleem) ik dacht eraan om mijn veulen geleidelijk aan te spenen. Vb per dag een uurtje langer in haar eigen stal (die stal is wel naast die van mams). Maar door de dag zouden ze gewoon weer samen op de weide staan.

Dat is niet zo vriendelijk voor de merrie Scheve mond
Op die manier blijft ze melk aanmaken en steeds met een vol en pijnlijk uier rondlopen op het moment dat het veulen er niet bij staat.

Ik haal ze normaal gesproken altijd in 1x weg.
De veulens gaan dan met een oude ruin naar een weiland een paar km verderop en blijven daar dan.
Dit jaar is dat wat lastig omdat ik daar nog een grote groep heb lopen en ik denk dat ik ze bij huis afspeen.
Merries en de hengst aan de ene kant van de (houten) omheining en de veulens met mijn oude ruin en nog een jaarling aan de andere kant.
Ze kennen die anderen al, ze zijn gewend om veel met anderen om te gaan en komen op dit moment alleen nog maar bij de merrie om te drinken.
Ik denk dat de hengst zich nog het meest druk gaat maken want hij is zo gek op die kleintjes... Ach gut

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 17:16

kan je ze beter op het land zetten NA het spenen? of op stal laten staan.
Die van mij moet er van de week af. maar ik zit er zo mee om hoog. Dat heb ik nog nooit gedaan en wil me goed voorbereiden hoe ik het beste me veulen kan spenen.
Ok ze is nu 3 en halve maand maar ze wordt TE groot voor haar moeder. ze zuigt de moeder leeg en die is mager,. van daar.

TIPS??!?? in 1 x. of geleidelijk aan? ze staan nu nog steeds samen en af en toe ( lees 1 x pweek ) ene half uur uit elkaar. dat gaat goed.

SophievdV
Berichten: 14747
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 19:16

Ik ben ervoor om een veulen in 1 keer af te spenen, als ze op hetzelfde erf blijven krijg je van dat paniekerige gehinnik over en weer. Ken een veulentje dat daardoor in de tralies sprong, zijn been brak en afgemaakt moest worden! Die mensen wilden het ook geleidelijk aan doen...

RAGGIE
Berichten: 197
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 20:22

Wij spenen nu 4 hensjes tegelijk af (bijna even oud).
eerst gaan we rijden met de merrie's zonder veulen.

nu gaan ze een aantal dagen overdag weg zij de veulens die laten we samen op het land (kunnen ze alkaan vermaken en trosten),
en de merrie's aan de aderekant van de manege in een binnen stal (ze horen alkaar niet)

S'avonds gaan de merries weer het land op.
na een paar dagen(ongevoor 5, 6) laten we de merries weg.

we halen ze niet gelijk weg want dan kunne de uiers gaan ontsteken.

groetjes raggie

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 21:42

Cayusejuhh schreef:
kan je ze beter op het land zetten NA het spenen? of op stal laten staan.
Die van mij moet er van de week af. maar ik zit er zo mee om hoog. Dat heb ik nog nooit gedaan en wil me goed voorbereiden hoe ik het beste me veulen kan spenen.
Ok ze is nu 3 en halve maand maar ze wordt TE groot voor haar moeder. ze zuigt de moeder leeg en die is mager,. van daar.

TIPS??!?? in 1 x. of geleidelijk aan? ze staan nu nog steeds samen en af en toe ( lees 1 x pweek ) ene half uur uit elkaar. dat gaat goed.


Dit is toch wel heeeeeel erg jong!! Merrie bijvoeren lijkt me een beter plan ipv het veulen weghalen, .

AthenaWytske

Berichten: 482
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Kortessem, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 22:53

vorig jaar heb ik men merrieveulen op vief en halve maand gespeend.
zomdaar van de ene dag op de andere... ze hadden nooit apart van mekaar gestaan ofzo ... maar het was een heel zelfstandig veulen, dat alleen in de stal ging slapen, terwijl mama aan het grazen was. het ging ook beter dan het jaar ervoor, want toen had ik een heel aanhankelijk veulen. het veulen heeft toen ook veel getreurd.

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:42

FlyingHigh schreef:
Dit is toch wel heeeeeel erg jong!! Merrie bijvoeren lijkt me een beter plan ipv het veulen weghalen, .

het is een shet en ze krijgt nu dikke kilo brok en dan een kruiwagen kuil EN weiland.. het veulen is om 10 cm na net zo groot als haar moeder.
Ik weet dat ze jong is maar ze eet al vol op enzo..
ik twijfel nog.........

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 19:24

Cayusejuhh schreef:
het is een shet en ze krijgt nu dikke kilo brok en dan een kruiwagen kuil EN weiland.. het veulen is om 10 cm na net zo groot als haar moeder.
Ik weet dat ze jong is maar ze eet al vol op enzo..
ik twijfel nog.........


Je moet niet kijken naar wat ze eet, maar ook aan haar fysieke gesteldheid denken! Minstens zo belangrijk.............

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 23:18

Wij halen de merries bij de veulens weg en laten minimaal 1 oudere pony die ook al in de kudde stond achter bij de veulens...zodat ze en in hun vertrouwde omgeving blijven EN een vertrouwde pony houden....Werkt prima! Wel effe checken of bij alle merries de uier geleidelijk af gaat nemen, anders even de ergste druk weghalen door een beetje melk eruit te halen (anders heb je kans op uierontsteking)
Het ene veulen is met 2 maanden al geheel zelfstandig terwijl het andere pas met 6 maanden zover is...Dat hangt af van je veulen....

* ik zou haar afspenen en in 1 x *

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 09:14

Ik zou in 1x afspenen.
Geleidelijk aan heeft naar mijn idee geen zin.Uier blijft vol en merrie wacht tot het veulen terug is (en veulen op moeder)
Als ze er dan ECHT afgaan is het net zo erg als in 1x.
Uier strak en een merrie en veulen die op elkaar wachten.
Als je het in 1x keer doet,zijn ze er meteen doorheen.

Je kunt wel het strakke uier eventueel wat koelen,als die erg warm is,om uierontsteking te voorkomen

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 10:04

bedankt allemaal maar het is effen anders gelopen.
Mijn veulen heeft zondag een vreselijk ongeluk gehad en moest noodgedwongen alleen staan. Ze staat nu in een stal naast haar moeder en is dus ook gelijk gespeend. Ze drinkt nu al 2.5 dagen niet meer en dat gaat super. De uier is ook al een beetje dunner geworden dus dat gaat ook de goede kant op.
Ze moet nu nog zeker 10 dagen binnen blijven en haar rustig houden dus mams blijft dan ook maar binnen want als ik de merrie weghaal gaat Quinta niets anders doen dan rondlopen in haar stal en dat is heel slecht voor haar beentje.
Maar ze is dan toch al van de melk af OK dan!

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:54

FlyingHigh schreef:
Je moet niet kijken naar wat ze eet, maar ook aan haar fysieke gesteldheid denken! Minstens zo belangrijk.............


ik weet niet hoor..
ik heb het zelf eens meegemaakt..
veulen nam teveel van de merrie, veulen at ondertussen ook zelfstandig.
Merrie ging er bijna aan onderdoor, teveel krachtvoer is ook nergens goed voor.
Ze waren er alletwee klaar voor om zonder elkaar,
dus DA erbij gehaald, die adviseerde ook om te spenen,
het veulen was toen bijna 4 maand oud.
Een veulen kan er met 5 maanden totaal nog niet klaar voor zijn,
en een ander is er met 3 maanden al wel klaar voor...
Het liefst houd ik ze er tot 5 maand bij maar als de merrie het niet trekt...
het spenen hebben we in 1x gedaan,
dit was geen probleem, natuurlijk wel een hoop gehinnik als de moeder eens langs kwam maar geen paniek aanvallen.