Rustig aan doen met een net drachtige merrie??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:33

Odess schreef:
Ik denk dat iedereen gewoon naar zijn of haar paardje moet kijken. Je weet dan zelf wel wat je paardje nodig heeft. We hebben een fjord die nooit brok krijgt, die hebben we op een landje staan die bijna kaal is. En nog is hij hartsikke dik. Mijn merrie eet precies hetzelfde wat de fjord eet krijgt daar hooi bij en 2 kg brok. Dat heeft ze nodig.

Je wilt je paardje toch een beetje in een goede conditie houden?


En hier kan ik me dus helemaal in vinden *LOL* Iedereen moet naar z`n eigen paarden blijven kijken en dan weet je zelf het beste hoe of wat.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:46

Jadeooseven schreef:
Ja, dat ben ik met je eens, dat zou best kunnen. Maar dan hebben we het al over een zogende merrie en niet over een drachtige merrie. Ik had begrepen uit hoe je het geschreven had dat je een drachtige merrie, zonder zogend veulen dus, 5 kilo zou geven en dat had ik dus vrij veel gevonden.

Hoogdrachtig staat de vos op 3,5 tot 4 kilo merriebrok en onbeperkt voordroogkuil.
Daar valt ze op af maar meer brok neemt ze niet op, dan laat ze het liggen.
Of ik moet de verhouding krachtvoer/ruwvoer omgooien maar dat doe ik liever niet.
Vandaar dat ze van mij best wat spek mag hebben aan het eind van de dracht.
Met een merrie die al wat aan de schrale kant is vlak na het veulenen valt het niet mee om haar de zoogtijd goed door te krijgen wanneer ze ook weer opnieuw drachtig is.

En wbt de beweging lopen de merries hier tot enkele weken voor het veulen 24/7 buiten in de kudde. Zodra ze op stal komen, gaan ze nog wel overdag de wei in.
Dus beweging zoveel als ze willen.
Vroeger werd er met de KWPNers gewoon doorgetraind, gaf ook geen problemen.
En de vosmerrie heeft afgelopen jaar op bijna 7 maanden dracht nog de IBOP gelopen (dressuurproef en springparcours) en heeft daarvoor 6 weken in training gestaan.
Ook geen problemen. Ja er ging wat veel voer in Tong uitsteken

Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:48

Met 7 maanden nog gesprongen!? Ik wil met 4 maanden stoppen met springen op wedstrijden. Ze springt dan L. Wat heeft jou 7 maanden drachtige merrie toen gesprongen, en leverde dat geen problemen op?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:09

Dat was B hoogte.
Moet je ook niet dagelijks doen maar ze kwam er nog overheen met haar buik.
Maar aan haar gedrag was niet te merken dat ze er last van had, dan had ze vast wel wat rustiger aan gedaan.
Het grootste probleem was de korte traingingsperiode. Dat was niet zo handig geregeld door het stamboek. 6 weken na de nationale keuring... Rolleyes
Het temperament van de merrie werkt in zo'n korte periode wat tegen.