Veulenhoofdje scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mer1980

Berichten: 18869
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:05

Jongens jongens, waarom meteen veroordelen. Vajramani doet het op die manier. Dat mensen het er niet mee eens zijn ok iedereen mag zijn mening geven maar meteen iemand met zijn allen aanvallen. bah!
Zelf zou ik ook geen praam gebruiken is niet mijn methode heb zelfs mijn veulen helemaal niet geschoren (toch bovenaan geëndigd). Het egbruik van een praam kan helpen maar niet iedereen hoeft het zo te doen. Daarom doen die personen het zelf of brengen het veulen naar een prof die geen praam gebruikt.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:28

Me, wat een gezeik hier. was is er mis met een veulen scheren voor een keuring ? ken wel meerdere die het doen. en zelfs ook hier op bokt.

ga je toevalling naar de keuring in bunschoten ?

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 13:31

Ja daar ga ik heen

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:37

Ik wil me hier ok graag even in mengen omdat ik gisteren ook naar de keuring ben geweest met mijn ongeschoren veulen.
Mijn veulens scheer ik nooit omdat ik van mening ben dat ze dit haar niet voor niets hebben evenals de tastharen.
Men zegt altijd een goede jury kijkt daar wel doorheen en die mening ben ik ook toegegeven.
Maar gisteren kreeg ik de opmerking dat mijn veulen er niet charmant uitzag met het verliezende veulenhaar.
Ik was hier wel ondersteboven van want ik ben 2 jaar geleden ook veulenkampioen geweest met een hengstveulen die niet geschoren was en dus ook op zijn rug nog een dek met veulenhaar had.
Ze zeurde er behoorlijk over terwijl ik mijn best had gedaan om haar er zo goed mogelijk uit te laten zien.
Nog steeds vind ik dat een jury hierdoorheen moet kijken, ik vond de opmerking dus erg jammer.
Nu verplicht je mensen bijna om zijn of haar veulen te scheren en ik wil dit dus niet.
Zelf heb ik dus erg nare ervaringen gezien bij mensen die hun veulen probeerde te scheren en daarbij ze moet lekker buiten kunnen lopen, ook als het regent.
De meeste veulens waren of door hun veulenhaar heen of geschoren dus inderdaad mijn veulen zag er minder mooi uit dan de rest, maar goed punt blijft volgens mij voorop staan dat ze erdoorheen moeten kijken.

Gr, Nadezda

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:53

Vajramani schreef:
De tastharen worden ook wel eens bij een veulen weggeschoren als hij in de staart van de merrie zit te eten. Dat mag wel??? het is zeker niet zielig als de merrie in de zomer geen vliegen meer kan wegjagen met haar staart. De tastharen groeien sneller aan dan de staart.


Er is een spulletje te koop dat heet: antibijt. Als je dat in je de staart van de merrie spuit, vind het veulen dat ook niet lekker meer. Geen reden om het veulen te scheren in mijn ogen...

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:53

Ik ben jaren met Welshveulens naar de keuring geweest, en heb er nooit ook maar 1 geschoren. Scheren doe je toch als ze last van de wintervacht hebben? Maar meestal bleken de oudere (groter, gespierder en minder veulenhaar) toch wel bovenaan te staan. Toeval? Ging dit topic niet over baardharen en tastharen? Blijf dan ontopic, de starter heeft zo onderhand haar tips wel binnen. En iedereen blijft toch bij zijn mening. Ik peins er niet over mijn sportpony met plukken haar uit de oren en een baard in de ring te laten verschijnen. Maar dat is mijn mening.

niet aanvallend bedoeld Schijnheilig

Rianne13
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: westervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:17

laat die haartjes tog leker zitten
bij de kuringen kijken ze daar nie naar
hoefte ikke oke nie bij mijn vuelen *LOL*

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 17:01

Bij de deze keuring kijken ze daar dus wel naar, het gaat om minipaardjes, maar met zo´n vacht zijn het net dikke shetjes.
Niet elk veulen hoeft ook geschoren hoor, als ze mooi dun in de vacht zitten hoeft het in mijn ogen ook niet, idd iedereen mag het zelf weten, in mijn ogen is er niks mis met een veulen scheren mits het geduldig gedaan word.
Ik heb vandaag mijn 3 veulens geschoren en van mijn 2 zelfgefokte kwam bijna 5 cm haar af, ik denk niet dat ze het erg vinden om met dit weer dat eraf te hebben. Het verschil is enorm, zal straks even foto´s maken, er is een echt minipaard onderuit gekomen. Ja ik zet ze nu s´nachts even op stal maar overdag gewoon buiten hoor, niks zieligs aan.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 17:02

ach een beetje kenner kijkt daar zo doorheen............ enuh haar houd ook koel he

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 17:02

nadezda schreef:
Maar gisteren kreeg ik de opmerking dat mijn veulen er niet charmant uitzag met het verliezende veulenhaar.
Ik was hier wel ondersteboven van want ik ben 2 jaar geleden ook veulenkampioen geweest met een hengstveulen die niet geschoren was en dus ook op zijn rug nog een dek met veulenhaar had.


Dat is jammer, dat ze daar niet doorheen kijken.
Maar als ik daardoor punten verlies krijg, gaat het er wel af.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 17:03

parouscha schreef:
Maar als ik daardoor punten verlies krijg, gaat het er wel af.



Getver zeg, bij mij gaat het paard voor

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 17:04

Als ik weet dat ik daar punteverlies voor krijg, kan ik er niet zogoed niet heen gaan...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 17:08

Als ik straks ga starten, start ik met een bodyprotector.... in de dressuur.... zal er vast minder punten door krijgen, maar dan maar minder punten......... er zit namelijk een grens aan hoe ver je kan gaan voor je punten. Of vind jij het ook niet erg om een paard punaises in zn bandages te doen voor een puntje meer?

Mer1980

Berichten: 18869
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:59

gijsenkim schreef:
Als ik straks ga starten, start ik met een bodyprotector.... in de dressuur.... zal er vast minder punten door krijgen, maar dan maar minder punten......... er zit namelijk een grens aan hoe ver je kan gaan voor je punten. Of vind jij het ook niet erg om een paard punaises in zn bandages te doen voor een puntje meer?


vind ik een erg groffe vergelijking dan met een veulentje scheren. Joop v/d Uyert doet het ook ik ken nog veel meer die het doen. WIJ hoeven het niet te doen, maar zoveel slechter komen die beestjes er ook niet vanaf hoor. pffff wat een ophef.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:12

Op zich vind ik het scheren nog niet eens het probleem.......... wel de TIP er dan maar een praam aan te hangen........ dat is eigenlijk waar ik het meest verontwaardigd over ben.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 12:16

Ik gebruik geen praam.
Ik heb er geen eens 1
Dat is een tip die gegeven is, maar dat wil niet zeggen dat ik dat ga doen.
Ik doe het gewoon met geduld, met geweld schiet je niets op.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:58

Wie heeft het hier over geweld? Hoe jonger je ze al zulke dingen leert hoe minder problemen ze er later mee hebben. Voor een keuring hoort een veulen er netjes uit te zien. Als je met een zo uit de klei getrokken veulen aan komt zetten toon je imo weinig respect voor de jury. "die moet er maar doorheen kijken"... Als jezelf gaat stappen kleed je je toch ook eerst om of ga je in je oude rijbroek?

Juist de paarden die van jongs af aan vanalles hebben meegemaakt zijn later de fijnste om mee te werken. Bv. met moeder mee naar de hengstenboer in de trailer, naar keuringen etc. Ze zien een boel en leren er een boel van. En het is maar een aantal keren, de rest van de tijd lopen ze in de wei.

Ik snap werkelijk niet waar jullie je druk om maken.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 13:07

annegti

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 13:08

en daar zijn de meningen dan ook weer over verdeeld Haha!

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 13:11

gijsenkim schreef:
Op zich vind ik het scheren nog niet eens het probleem.......... wel de TIP er dan maar een praam aan te hangen........ dat is eigenlijk waar ik het meest verontwaardigd over ben.


waarom doe je dan de hele tijd moeilijk over het scheren? nu spreek je jezelf tegen. en als er 1 iemand begint over een praam, en de rest is daar tegen, kun je niet doen alsof iedereen pramenfan is, terwijl dat helemaal niet klopt.

als je met een veulen naar de keuring gaat, bepaal je zelf hoe je hem voor de dag laat komen. scheren is geen mishandeling, een praam ook niet, mits het op de goede manier wordt gebruikt. ik ben zelf ook niet voor pramen bij veulens, maar om het begrip 'praam' nou meteen de grond in te hameren...
Laatst bijgewerkt door Marloes0508 op 23-07-04 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 13:13

Ik vind het onnodig, heel onnodig........ ik vind het ook nergens op slaan........ en omdat ik het onnodig vind, heel onnodig vind, vind ik het helemaal belachelijk om daarom maar een veulen een praam op te zetten. Om maar wat puntjes te krijgen..........

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 13:15

gijsenkim schreef:
Ik vind het onnodig, heel onnodig........ ik vind het ook nergens op slaan........ en omdat ik het onnodig vind, heel onnodig vind, vind ik het helemaal belachelijk om daarom maar een veulen een praam op te zetten. Om maar wat puntjes te krijgen..........


ok, dat is jou mening... ik begrijp wel dat als je toch met een dier naar de keuring gaat, je dan ook wilt dat ie bovenaan eindigt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 13:16

ja dat willen de overige deelnemers ook............ Haha! Haha! Haha! Haha!

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 15:07

Waarom zou je het veulen scheren? Het lijkt me veel gezonder voor zo'n dier dat zijn lichaam het zelf regelt. (vooral als het de eerste keer is) Alle veulens hebben nu eenmaal veulenhaar toch?? Waarom zou de jury dan een geschoren veulen hoger plaatsen als een ongeschoren veulen?? Je kan imo een veulen er ook netjes uit laten zien door e.v.t. de plukken buiten zijn oren te knippen en hem goed te wassen oid. ZO leert het veulen ook een heleboel.

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:41

Kijk onze tinkers hoefen niet geschoren te worden maar om ze wit te krijgen was ik ze met cloor.. en doe idd babyolie er op smeren. de oren en zo knip ik dan beetje uit dat de plukken er uti zijn.,
Op een keuring wilje toch dat jou paardje de mooiste is!! sorry maar dat isg ewoon zo.. diep in je hart wil je die oranje 1 premi ehalen!! een 2e is ook mooi maar je wilt 1e worden! klaar!

Ok een praam vind ik rigoreus. MAAR mocht het niet anders gaan doe ik het ook!
Tja ..