Veulenhoofdje scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:29

Ik vind een veulen........... van 4 weken oud... kweenie ik vind het nog net teveel baby ............ en dan een praam op of platgespoten........... vor die ene idiote jurie die daar niet dooheen kijkt

maar das mijn gevoel, im mijn beleving zeg ik nee

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:31

Wie zegt hier dat je een praam of verdoving nodig hebt?
Heb ik niet gebruikt hoor, ging prima...

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:33

Meavey, bij het bovenste veulen kan je idd veel verschil zien, maar bij het onderste veulen zit ik me nu af te vragen of de middelste foto nu geschoren is of niet. Het koppie lijkt van wel maar op het lijf zie ik geen verschil Bloos

En ik vind het ook mooi hoor, daar niet van.
Maar ik zie ze liever gewoon in de kudde op de wei dan als een klein barbie-paardje.
Sorry voor die naam maar zo zie ik het.

En Stef, in het topic van Marloes heb ik ook gezet dat ik niet al die ellende op de hals ga halen voor 5 minuten in de ring...

Hier hebben de veulens de afgelopen weken gewoon 24/7 buiten gelopen en zijn ze door alle regen en temperatuursverschillen goed gehard.
Dat vind ik wat belangrijker en daarom wil ik ze niet scheren of wassen en dan voor het slechte weer binnen moeten zetten, alleen voor het mooi zijn en een keer naar een keuring.
Deze veulens moeten straks ook de hele winter 24/7 buiten kunnen lopen en verder afharden.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:40

Myst is euhm... Begin juli (uit mijn hoofd) geschoren. Ze heeft toen ca een maand 's nachts binnen gestaan, en toen is ze gewoon weer 24/7 het land op gegaan.
Zoe dus nog steeds het probleem niet.
Daarnaast was het zo dat ik Myst niet enkel voor het plaatje geschoren heb, maar dat ze letterlijk stond te pompen in de wei omdat ze zo'n achterlijk dikke vacht had

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:43

Jep die van mij zweette zich ook dood, zelfs als ik niet naar de keuring zou gaan zou ik mijn veulens scheren, om die reden.
En bij mij staan ze s´winters ook gewoon buiten hoor, dat vachtje zit er in no time weer aan. Knipoog

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:49

Ik geloof ook best dat die vacht er voor de winter weer aan zit.
Maar mijn ervaring met veulens is dat als ze voor het afspenen niet gehard zijn, ze na het afspenen veel sneller een terugslag krijgen en dat ze dan veel eerder lopen te snotteren in de winter.
Daarom wil ik ze juist daarvoor veel buiten hebben, ook in slecht weer.
Dan lopen ze nog bij de moeder (melk) en kunnen ze veel meer hebben.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 23:09

Veulen en paarden die moeilijk uit het haar komen zijn vaak fan van een ijzere roskam (zo'n ding met kleine karteltjes). Haal hem er een paar keer goed overheen (alleen de vlezige delen!) en je hebt een half paard naast je op de grond liggen. Dat lijkt mij finer als scheren. Over praam & verdoving zal ik het maar niet hebben...
Als je dan toch van plan bent om 'm te scheren voor de keuring doe jezelf en je veulen dan een lol en laat 'm binnen een half uur na de geboorte kennismaken met het geluid en gevoel van een scheermachine op z'n lijf (zonder messenkop uiteraard) dan hoef je in ieder geval nooit naar lapmiddelen te grijpen.

Het verband tussen tastharen en staartbijten zie ik niet zo eigenlijk, kan iemand dat uitleggen? Wij gebruiken ook cribox. En tastharen weghalen doe ik zowieso nooit, die zitten er niet voor niets. In de lente haal ik de baard weg, de plukken die uit z'n oren steken en de lange veren die op de broek groeien. Verder is 'ie lekker au naturel...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 16:24

Arwenlune, een veulenvacht verhaart niet zomaar hoor

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:06

ik zou het maar lekker laten zitten. Het is een babytje het hoort erbij toch!!??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:09

stef schreef:
van Joy en Noa kawa....

euh..jah?

Ik heb maar ff in haar profiel gekeken om te weten wie het is Lachen
En om eerlijk te zijn was ze mij nooit opgevallen, wat ook niet gek is met 19695 gebruikers.

Dus om dan maar meteen te zeggen, met 2 maten meten..?

Meligemaaike

Berichten: 909
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 23:28

Vajramani"]
Neem nou veulens die dik in het haar zitten, ze zweten veel en worden hierdoor verkouden door ze te scheren hebben ze het minder warm, zweten ze niet en worden ze ook niet ziek.
[/quote]

Maar als ze dan, als het een week niet zo lekker weer is, zeik nat geregend zijn, worden ze ook nog ziek.


[quote="Meavey"]
Ik scheer mijn veulens ook helemaal, het gaat hier om miniveulens die hebben een enorme vacht en bijna iedereen scheert op de keuring.
[/quote]
Ik was laatst op een keuring... en toevallig stond ik daar dus even bij mini's te kijken, maar ik zag geen geschoren mini's hoor!!! Ook deze ongeschoren hadden een 1e premie!!!!!!
Naar mijn idee kan je met een beetje wassen en poetsen erg ver komen.
Als het een beetje jury's zijn dan letten ze niet op hun vacht, maar meer op hun bouw en hun gangen en hun manier van zich zelf tonen, het lijkt mij niet dat een veulentje ineens zich zelf mooier toont of mooier gaat lopen door die haren weg te gaan halen Verward
Dus WAAROM zou je het dan nog doen? Als ze dik in hun vacht zitten biedt het poetsblok ook nog een uitkomst... ze vinden het nog LEKKER ook!! OK dan! Waarom zou je zo'n kleintje de stuipen op het lijf gaan jagen.
Zou jij (jullie) het leuk vinden als jullie een baby waren en ze gingen je hoofd ff kaal scheren omdat het zo warm was buiten Bloos! K heb wel is op tv gezien dat ouders hun kleine kinderen naar die soort shows voor miss kindjes enzo mee sleepten en er alles aan deden om die kids te laten winnen.. die kids hadden er geen lol in dat kan ik je wel vertellen

Maar ja.. ieder zn eigen mening hierover...
Naar mijn mening:Laat die haren lekker zitten....als je ze dan een PLEZIER wil doen ga ze dan lekker POETSEN!!!!

[quote="stef schreef:
Arwenlune, een veulenvacht verhaart niet zomaar hoor


Dan heb je Kane nog niet gezien...als je die alleen maar krabbelt heb je al een pluk haar in je handen!!!!!!! laat staan dat je er ff met het poetsblok over heen gaat.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 08:07

Dat zullen shetlanders geweest zijn, geen minipaarden.
En zoals stef zegt hun vacht verhaart echt niet zo snel, ook niet met poetsblok, roskam of weet ik veel wat.
Je wilt niet weten hoeveel plezier die van mij nu hebben en het scheren zelf? Vonden ze ook erg lekker, "oe ja hier, nee daar aaahhhh jaaaa! Haha! "

Meligemaaike

Berichten: 909
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:20

Meavey schreef:
Dat zullen shetlanders geweest zijn, geen minipaarden.
En zoals stef zegt hun vacht verhaart echt niet zo snel, ook niet met poetsblok, roskam of weet ik veel wat.
Je wilt niet weten hoeveel plezier die van mij nu hebben en het scheren zelf? Vonden ze ook erg lekker, "oe ja hier, nee daar aaahhhh jaaaa! Haha! "


Kane is 3 maanden... zijn vacht verhaard als een idioot Knipoog
Miss dat het dan shetlanders waren....maar de beharing lijkt me het zelfde.... veel dus.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:18

Meligemaaike schreef:
Kane is 3 maanden... zijn vacht verhaard als een idioot Knipoog
Miss dat het dan shetlanders waren....maar de beharing lijkt me het zelfde.... veel dus.


Ja het komt idd aardig overeen, maar aangezien bij shetland het fokdoel vrij zwaar is en bij mini´s fijn en luxe, kan je begrijpen waarom.
Mijn veulens hun hoofdje was wat kaal aan het worden maar de rest zat nog keivast, en dat terwijl ze zich af en toe dood zweette.
Shetlands gaan dan ook meestal de winter in met een wintervacht nog op hun veulenvacht, en degene die een jaarling shet hebben weten hoe slecht ze er in hun eerste voorjaar doorheen komen.

14cecile14

Berichten: 2726
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:08

gijsenkim schreef:
Praam bij een veulen werkt toch vaak niet... Daarnaast vind ik het eigenlijk not done......... Tis een baby zeg


Nou inderdaad!! maar welke oogharen???