Zhenna: voor het eerst na de operatie buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 23:22

Normaal gesproken ben ik niet zo ongerust als een veulen een keer diarre heeft, maar Zhenna heeft het al ong. 1,5 week. Het spoot er werkelijk uit, je kon niet zien of ze plaste of poepte. De merrie is niet hengstig, Zhenna is goed ontwormt en gezien het feit dat ze twee weken terug is geopereerd vindt ik het toch iets om goed in de gaten te houden.
De DA wist eigenlijk ook niet goed wat er aan de hand was. Zhenna is wel erg bij de tijd en vreet al vanalles op. Ze stond de ochtend nadat ze was geboren al met hooi en stro in d'r bekkie. De DA dacht dus dat daar ook het probleem lag. Ze eet veeeeel stro. Ik moet nu zorgen dat ze veel goed voedsel eet, zodat ze niet op zoek gaat naar eten wat wat minder goed voor d'r is. Ze krijgt nu dus al wat veulenbrokjes, steeds een beetje. En ze heeft een vitamine injectie gehad, de DA vond haar vachtje ook wat dofjes.
Ik heb bij de paardendrogist iets besteld dat ervoor zorgt dat de hele darmflora weer goed op gang komt. Dit is speciaal voor jonge veulens. Ik meng het met wat vla en doe het in een spuit en ze sabbeld het zo op.
Dat krijgt ze nu 3 dagen en er komt weer een beetje vastigheid.
Haar kontje is helemaal kaal, arm beestje.
Nu maar hopen dat de verbetering zo doorzet. Ze is in de wei nog steeds zo gek als een deur.
Eldi heeft het opgegeven, ze rent er niet meer achteraan Haha! Zhenna staat nu de hele dag bij het hek bij twee andere merries die in de wei ernaast staan en Eldi graast lekker door Haha!

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 18:14

echt een heel mooi veulen Vora! Van harte gefeliciteerd.
Even een vraagje met betrekking tot de diaree van het veulen. 4 jaar geleden had ik ook zo'n veulen, van alles aan geprobeerd en toen bleek het dat het in de wei (of stal) water dronk en daar kon hij niet tegen.
Drinkt jouw veulen misschien ook water uit stal of wei?

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 19:25

In de stal hebben we een grote hang voerbak aan de deur hangen, daar kan ze niet bij. In de wei kan ze wel bij het water, maar ik zie haar er eigenlijk niet van drinken.
De DA dacht ook eigenlijk in die richting. Water of verkeerd voer.
Ze is namelijk behoorlijk bij de tijd en staat al bijna de hele dag te grazen en alles te onderzoeken.