Wie heeft even tijd voor wat vragen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Wie heeft even tijd voor wat vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 12:44

Hoi,

Ik zit met een paar vragen en ik hoop dat jullie even de tijd nemen die voor mij te beantwoorden. Ik heb n.l. zelf helemaal geen ervaring met het krijgen van een veulen, en voor mijn merrie is het ook de eerste keer.
Dus dat maakt het dubbel zo spannend. Zie mijn onderwerp ik ben nieuw voor foto`s en het verhaal van mij en m`n paard.

Maar ik maak me nu al druk om de bevalling en ik wil zo goed mogelijk voorbereid zijn op alles, ik heb al heel wat boeken gelezen, maar nu zit ik toch nog met een aantal vragen. Dus wie o wie heeft even tijd?

Mijn eerste vraag:
Mijn merrie is op 4 juli uitgeteld. Nu heb ik vanaf 25 juni een geboorte alarm besteld. Is dit op tijd of vinden jullie dit te laat of te vroeg?

Mijn tweede vraag:
Als de merrie toch in een hoek komt te liggen van de stal die niet goed is, lees ik dat je haar moet verleggen of op moet jagen? Maar dat schijnt ook weer niet goed te zijn want dat kan de bevalling weer stop zetten met allerlei nare gevolgen voor het veulen. Mijn merrie is 1.71m dus aardig groot, die verleg je niet zomaar even, stel ik kom in die situatie wat moet ik dan doen?

Mijn derde vraag:
Als het veulen geboren wordt, zit er nog een vlies om het neusje. Stel het gaat iets langer duren de bevalling en het vlies breekt niet vanzelf, hoe snel mag ik dat er dan al af halen? Direct?

Mijn vierde vraag:
Stel het veulen ligt niet goed, dan moet ik nog een dierenarts bellen, maar wat kun je zelf in de tussen tijd doen, en hebben merrie en veulen nog wel zoveel tijd dan om op een dierenarts te wachten? Moet je het veulen er dan zelf uit proberen te halen? Ik las net weer een verhaal van een meisje bij wiens ( ex ) paard dat gebeurt is. Maar ik zou niet weten hoe ik dat dan zou moeten doen.

Mijn vijfde vraag:
Wat is beter, in de wei bevallen of op stal? Ik heb n.l. de keus, al is mijn wei niet helemaal ideaal, want er zit veel zand in helaas, en als het s`nachts gebeurt is het natuurlijk vrij donker, en word het zaklantaarn werk. Maar ze kan niet vast in een hoek of wat komen te liggen. Dus waar zouden jullie voor kiezen? In de stal of in de wei?

O wat een vragen he? Ik weet dat ik van het negatiefste verhaal uitga en dat misschien wel helemaal niet moet doen, maar ik kan me best zorgen maken. En ik wil zeker niet voor de situatie komen te staan dat ik wat had kunnen doen maar dat er door onwetendheid van mij er iets mis is gegaan!

Ik heb ook nog een afspraak met mijn dierenarts omdat mijn paard voor de laatste keer nog geent moet worden en ik zal hem zeker ook nog alles vragen, maar jullie hebben allemaal ook ervaring en ik hoor het liefst zoveel mogelijk advies.

Ik hoop niet dat jullie het "raar" vinden, maar ik kan het zo eng vinden allemaal. Juist omdat ik geen enkele ervaring heb.

Nou, voor degene die een of meerdere vargen van mij wil beantwoorden, alvast heel erg bedankt!! OK dan!

Groetjes,
Natasja

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:36

Jadeooseven schreef:



Mijn eerste vraag:

Mijn merrie is op 4 juli uitgeteld. Nu heb ik vanaf 25 juni een geboorte alarm besteld. Is dit op tijd of vinden jullie dit te laat of te vroeg?

Tsja dat is altijd moeilijk te zeggen, de natuur geeft zelf aan wanneer het klaar is, hoewel de meeste merrie toch wel rond de bevallingsdatum of daarna werpen. Maar het kan zomaar daarvoor gebeuren.

Mijn tweede vraag:
Als de merrie toch in een hoek komt te liggen van de stal die niet goed is, lees ik dat je haar moet verleggen of op moet jagen? Maar dat schijnt ook weer niet goed te zijn want dat kan de bevalling weer stop zetten met allerlei nare gevolgen voor het veulen. Mijn merrie is 1.71m dus aardig groot, die verleg je niet zomaar even, stel ik kom in die situatie wat moet ik dan doen?

Als de merrie echt met haar kont tegen de muur ligt zal je haar toch overeind moeten helpen, ze verdrukt het veulen dan nml. Laat de merrie als ze goed ligt zo veel mogelijk met rust.

Mijn derde vraag:
Als het veulen geboren wordt, zit er nog een vlies om het neusje. Stel het gaat iets langer duren de bevalling en het vlies breekt niet vanzelf, hoe snel mag ik dat er dan al af halen? Direct?

Als het vlies niet meteen breekt en de merrie maakt ook nog niet direct aanstalten dan kun je voorzichtig het vlies breken bij de neus zodat het veulen kan ademen. Maar meestal doet de merrie dat voor je als het bij het veulen niet lukt.

Mijn vierde vraag:
Stel het veulen ligt niet goed, dan moet ik nog een dierenarts bellen, maar wat kun je zelf in de tussen tijd doen, en hebben merrie en veulen nog wel zoveel tijd dan om op een dierenarts te wachten? Moet je het veulen er dan zelf uit proberen te halen? Ik las net weer een verhaal van een meisje bij wiens ( ex ) paard dat gebeurt is. Maar ik zou niet weten hoe ik dat dan zou moeten doen.

Meteen de merrie overeind helpen! Niet zelf gaan prutsen als je er geen verstand van hebt. Merrie overeind en gaan lopen ( desnoods met geweld, want ze moet overeind) en zorgen dat de da zo snel mogelijk komt. Programeer dat nummer vast in je mobiel!

Mijn vijfde vraag:
Wat is beter, in de wei bevallen of op stal? Ik heb n.l. de keus, al is mijn wei niet helemaal ideaal, want er zit veel zand in helaas, en als het s`nachts gebeurt is het natuurlijk vrij donker, en word het zaklantaarn werk. Maar ze kan niet vast in een hoek of wat komen te liggen. Dus waar zouden jullie voor kiezen? In de stal of in de wei?

Dat ligt aan de grootte van de stal en de veiligheid van het weiland, dat kan per situatie verschillen.



Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23442
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:36

Hoi Natasja,

Vragen zijn nooit vreemd, gek of wat dan ook, vorig jaar heb ik met dezelfde vragen gezeten en ik zal ze zo goed mogelijk beantwoorden.

1. Met het Birthalarm heb ik geen ervaringen dus daar kan ik je helaas niet mee helpen

2. Als je merrie in een hoek ligt kan je voorzichtig proberen om haar weer overeind te krijgen, als je al een tijdje zit te waken vertrouwd ze het meestal wel en raken ze niet zo snel in paniek

3. Ja hoor het vlies mag je weghalen, als ik erbij ben doe ik dat eigenlijk altijd, zodra het neusje eruit is vlies breken en even met he hand door de mond van het veulen voor het geval er erg veel slijm zit. In de baarmoeder zit er in de mond van het veulen een stuk weefsel om te voorkomen dat ze hun tong inslikken etc, ziet er een beetje raar uit maar kan je er gewoon uithalen, als het er niet zit hebben ze het vaak al uitgespuugd

4. Als een paard een tijdje (lees 20-30 min.) ligt te persen en er is helemaal geen vordering, en je ziet bijvoorbeeld maar 1 beentje moet je als de sodemieter proberen een dierenarts te bellen en proberen de merrie overeind te krijgen en met haar gaan stappen, dan persen ze (meestal) niet. Ga alsjeblieft niet zelf lopen hannessen als je het nog nooit hebt gedaan, als je aan de dierenarts uitlegt hoe urgent de situatie is staan ze meestal heel vlot op de stoep.

5. Mijn voorkeur gaat uit naar de stal, je hebt daar licht, stromend water (meestal), en het is droog binnen.
Ik heb ook bevallingen buiten gezien, en als het allemaal goed gaat is dat ook prima, wij zaten in een auto voor het hek en in noodgevallen hadden we de lichten aan kunnen doen, maar je hebt helemaal niks als er complicaties zijn.

Ik hoop dat je er wat mee kan en anders mag je altijd een pb sturen hoor!

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:48

vraag 1 ik denk dat het een mooie datum is voor het geboorte alarm maar voor dat je het alarm hebt is het niet onverstandig om de merrie goed in de gaten te houden en evt snachts af en toe kijken. ligt er een beetje aan hoe het uier en alles eruit ziet.
vraag 2 als ze in een hoek ligt moet ze daar zowieso weg anders gaat het veulen zeker dood dus je zal alles moeten doen wat mogenlijk is om haar daar weg te halen en dan zo rustig mogenlijk maar als het niet anders kan zal je haar een flinke por in haar lendenen moeten geven.
vraag3 het vlies zit inderdaad nog om het neusje wij scheuren het meestel zelf open zodra het hele kopje eruit is.
vraag4 als het veulen verkeerd ligt moet je de DA bellen maar meestal zijn ze te laat. Dus dan zul je het toch zelf moeten gaan doen en het veulen proberen goed te leggen Dit moet je natuurlijk wel heel voorzichtig doen.
vraag5Ik ga voor de stal omdat je inderdaad betere verlichting hebt meer beschutting en dus meer rust.
Over dat je van het negatiefste uitgaat vind ik een beetje onzin je bent gewoon heel voorzichtig en dat is juist heel goed. Wel lijkt het me verstandig als je toch iemand in de buurt hebt die er wat meer verstand van heeft zodat je diegene kan bellen als je denkt dat het fout gaat.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:01

Er is denk ik al genoeg gezegd, maar toch nog even een toevoeging mbt vraag 4, verkeerd liggen:
20 tot 30 minuten wachten is veel te lang!! Als je merrie aan het persen is en het komt niet verder, zo snel mogelijk even voelen of het goed ligt. Voel je geen neus, maar 1 pootje of omgekeerde hoefjes (dan liggen ze dus op de rug), bel dan direct de dierenarts. Het is onzin dat je dan te laat bent, als je met de merrie gaat stappen (niet echt leuk, maar dat moet gewoon) is er best nog wel wat tijd. Zelf gaan keren is echt niet makkelijk, zeker niet bij een persend paard van 1.70. Ik heb het vorige week nog meegemaakt bij een veulen en de dierenarts werd bijna achteruitgegooid op het moment dat er weer een perswee kwam.
En leve de mobieltjes............ik heb tot de dierenarts er was toch nog weer twee keer gebeld om wat te vragen. In het uiterste geval zou ik wel zelf durven draaien, maar dan met de diernarts als telefonische begeleider.

Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 15:21

Hoi allemaal,

Heel, heel erg bedankt voor jullie antwoorden!!!!
OK dan!
Nu weet ik toch een stuk meer uit jullie ervaring en ik zal dan ook samengevat door jullie antwoorden zo snel mogelijk met de merrie gaan "wandelen" op het moment dat het veulen verkeerd ligt en geen 20- 30 minuten wachten. Ook zal ik dan maar niet zelf gaan proberen halsbrekende toeren uit te gaan halen om het veulen te draaien, tenzij het niet anders kan onder telefonische begeleiding van mijn dierenarts!! Bovendien heb ik nu mede door jullie advies dan ook gelijk de knoop maar doorgehakt dat ik mijn merrie toch maar op stal laat bevallen. Dat is ook veel beter, stel er gaat iets niet goed dan is er inderdaad voldoende licht, water e.d. aanwezig.

Ik zal ook het vliesje zo snel mogelijk verwijderen, en bedankt voor de uitleg hoe dat dan werkelijk moet, want dat vind je dus nergens in een boek, dus ook niet dat ik dan wat onder de tong kan verwachten. Nooit geweten, kun je nagaan, als ik dat "ontdekt" had zonder het van te voren te weten had ik vast al paniek gehad!
Ik vind het ook fijn dat jullie zo uitgebreid antwoord geven, en de moeite genomen hebben mij alles zo goed mogelijk uit te leggen! Ik print het hele verhaal uit, en lees het zeker voordat de bevalling begonnen is nog zo`n tien keer na.
Ook ga ik proberen mijn dierenarts te vragen of hij mij misschien niet bij voorbaat wil helpen? Ik vind het zelf n.l. ook best "onverantwoord" om daar helemaal zonder ervaring te staan. Ik ga zeker proberen om er iemand met ervaring bij te krijgen, en dan het liefst de dierenarts. Ik weet nog helemaal niet hoe hij er op gaat reageren, omdat ik begrepen heb dat een bevalling toch meestal s`nachts is, maar ik kan heel goed met de man. En misschien is hij wel bereid om bij voorbaat te komen op het moment dat ik zeker weet dat de bevalling ook daadwerkelijk begint.
Het kost me dan wel wat extra, en misschien is het wel helemaal niet nodig, maar in geval van wel staat hij er al wel. Misschien is dat een idee?

Maar dat weet ik dus nog niet, maar vragen kan ik ja altijd. Wie weet heeft ie een goed humeur!
Maar nogmaals jullie heel erg bedankt, ik heb heel veel aan de informatie die jullie me gegeven hebben !!! En mocht ik nog meer vragen hebben, dan vind ik het ook fijn dat ik een persoonlijk e-mail mag sturen en waarschijnlijjk kun je die dan nog wel verwachten, want ik vind het zo spannend allemaal!! En uiteraard houd ik jullie op de hoogte!!
Wat zou het toch geweldig zijn dat ik jullie over een aantal weken trots foto`s kan laten zien van een lief en gezond veulen!!

Ik hoop het zo!!!!!! *LOL*

Nogmaals,
Iedereen bedankt,
Groetjes Natasja