Veulentje nemen?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

wat zal ik doen?

Poll eindigt op

neem een veulentje
22 (29%)
koop een volwassen paardje
53 (70%)

Totaal aantal stemmen: 75


El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 08:47

ja ik zal ook echt wel goed erover nadenken (Shaseera)


En ik hoef het veulentje niet te kopen,ik maag mijn huurpony'tje laten dekken,en daarbij heb ik dus het voordeel dat ik de moede ken en de vader mag uitkiezen,en de moeder (Lady Di van de woldhoeve)heeft nu al ongeveer een stuk of 10 of mischien wel meer veulentjes gehad en tot nu toe waren het allemaal kei erge schatjes en zijn het prachtige pony's geworden en k heb er een heleboel gezien enzo.
Dus als het doorgaat heb ik er alle vertrouwen in dat het tenminste een lief veulentje word.

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 08:48

p.s dat mailtje over Sorry meende ik niet echt ik kwam net thuis van een laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaange dag en was erg moe

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 09:00

El_vis schreef:
en de moeder (Lady Di van de woldhoeve)heeft nu al ongeveer een stuk of 10 of mischien wel meer veulentjes gehad


Verward Volgens je profiel is Lady 10 jaar Verward

Maar goed, meid, doe lekker wat je wil, vraag geen advies aan Bokkers want stel je voor dat dat niet is wat je wil horen.......

Ik hoop echt dat er een leuk veulen uit komt en dat je er geen problemen mee krijgt, de moeder is in ieder geval een pracht beestje hoor.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 09:05

Wij hadden vorig jaar ook zo een schattig veulentje........... sprong al op zn moeder met 3 maand Haha! Haha! Ben blij dat het kreng naar de opfok is gegaan.... Je moet er niet aan denken dat zo een dominant veulen in handen komt van een meiske. Ik heb er als volwassen vrouw al heel veel moeite mee gehad, laat staan een kind van 14 ofzo........ dat wordt een groot drama,

Maargoed je moet doen wat je niet laten kan, je kan goedbedoeld advies in de wind slaan..... maar ik verzeker je dat als je dat blijft doen dan je lelijk de deksel op je neus krijgt

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 09:20

Thanks T@nja (ik bedoelde het echt niet zo hoor van stel dat er geen goed advies komt)

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 09:22

ik moet nog minstens 1 jaar wachten voordat we belsissen en daarna nog een jaar voordat het veulentje er is dus dan ben ik 15 ongeveer,en ik heb een heleboel ervaren hulp van de eigenaaresse van de moeder

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 09:33

Sja je bent dan bijn 15 als de merrie gedekt wordt, dan ben je bijna 16 als het veulen er is, en ben je 19 als je er wat mee kan gaan doen.. (longeren inrijden enz..) Eerder dan 3 jaar kan dat gewoon niet.. sja en de meeste meisjes van 19 zijn en te groot voor een pony en vinden dat ook niet leuk meer... Daar al eens over nagedacht?? De meeste meisjes van 19 lopen of achter de jongens aan, of willen gewoon een paard..
Dus denk na voordat je iets op de wereld zet wat je achteraf niet wil en waar je dus spijt van krijgt..

Fem

Berichten: 12512
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 09:35

elvira ik wil je een tip geven die je kunt gebruiken of niet...

de tips van bokkers kun je maar beter goed in je oren knopen..deze mensen hebben jaren lang ervaring met paarden, zijn een rot in het vak!!!

je kunt wel als een gek lopen tieren enzo...maar deze mensen hebben (meestal) wel gelijk en hebben het beste met je voor!! Voel je dus ook niet aangevallen als ze je een goede tip geven!!

wees geen penny-meisje en ben verstandig!!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 09:47

Buiten de vraag of je wel of geen veulen op kan voeden, hoe groot denk je over een jaar of 5 te zijn?

In je profiel staat een foto waar je op die merrie zit. Nu pas je daar op, als je nog wat langer wordt, zal dat niet meer passen.
Natuurlijk kan je de merrie laten dekken door een hengst die wat groter is, maarrrr... wat als de merrie haar maat doorgeeft?
Dan heb je over 2 jaar een veulen, als alles goed gaat met dekken, dracht en geboorte.

Misschien heb je het geluk dat je dicht bij huis een verantwoorde plek (weidegang met leeftijdsgenootjes) heb waar dat veulen de eerste 3 jaar kan opgroeien.
Dan heb je nog een portie geluk nodig zodat het veulen gezond en wel de 3 jaar haalt.
Als je meer ervaring hebt met jonge paarden, weet je dat je daar vooral niet te luchtig over na moet denken, in 3 jaar kan er heel erg veel gebeuren...

Dus als alles helemaal goed gaat en je veulentje geen ongelukje heeft gehad of erg ziek is geweest, heb je over 5 jaar een 3 jarige pony.
Een pony die misschien veel te klein is voor jou.
Een pony die misschien een heel ander karakter heeft dan wat jij had verwacht.
Een pony die misschien helemaal niet mooi en lief is. Want ja, dat KAN.
Een pony die wel iedere maand geld kost. Misschien 1 of meerdere keren een hoge DA rekening.
Misschien kan je dan geen rijpony meer huren en dus niet meer rijden al die jaren.

Een pony waar je in de 3 jaar van opgroeien, weinig of niets mee hebt kunnen doen. Een jonge pony doet namelijk niet veel meer dan eten, slapen en met vriendjes spelen.
Als je het echt niet kan laten, kan je zo'n pony misschien 1 of 2 keer in de week borstelen.
Lekker mee wandelen zou ik niet doen, gebruik de zoekmachine op bokt maar eens om te zien wat voor problemen dat oplevert...

En je andere mogelijkheid...
Je koopt over een jaar of 2 een volwassen pony.
Je kan er meteen mee gaan rijden.
Je kan met vriendinnen naar de ponyclub, lekker buitenritten maken, veel plezier hebben met de pony.
Dat is dan een pony die wel een stootje kan hebben. Niet meteen verpest is als jij een keer een foutje maakt met iets. En ja, iedereen maakt op die leeftijd foutjes bij paarden.
Ook kan je aan een volwassen pony veel beter zien of hij qua karakter en temperament bij jew past. Je kan het geslacht en kleurtje uitzoeken.

Als ik jou was, dan wist ik het wel!
Ik zou zeker voor de volwassen pony gaan. Dan kan je nu nog 2 jaar met je huurpony rijden en daarna op je eigen pony die je zelf hebt uitgezocht naar jouw wensen.
Dan kan je daarmee rijden en plezier hebben. En als er op die stal veulentjes geboren worden, kan je daar mee knuffelen en naar kijken.

Een veulen hebben IS gewoon niet echt leuk omdat je er weinig mee kan.
En ja, ik heb daar heel wat ervaring mee, ik heb nu een hoop jong spul (veulens, 1&2 jarigen) waar ik alleen maar werk en een heleboel kosten aan heb...

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 09:57

ik heb zelf als 14 jarige een hengstenveulen gekocht
hij is nooit in de opfok geweest
alleen elke seizoen van mei tot oktober naar de hengstenwei geweest
ik heb nu wel een super braaf en lief paard
maar dat had ook anders af kunnen lopen

een veulen heeft veel beweging nodig
en dan bedoel ik niet lopen aan een halstertje met een touwtje
maar echt gewoon lekker vrij rond kunnen springen met leeftijd genootjes
hou er ook rekening mee dat ze ziek kunnen worden
mijn paard kwam bij mij toen is de DA gekomen omdat hij een dik achterbeen had
sinds dien had ik niks anders dan ziektes bij mijn paard
het heeft ook een fortuin aan DA rekeningen gekost

denk er heel goed over na zet de voor en na delen op een rijtje
ik zelf zal niet snel meer een veulen kopen
ik heb ervan geleerd

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 10:38

ja oke jullie hebben gelijk,weet ik maar ik heb ook helemaal nog niet belsist hoor. *LOL*
En uh p.s marije ik groei maximaal nog 5 centimeter en ik ben nou 1,58
Dus maximaal word ik:1,63
En waarschijnlijk haal ik dat nog niet eens.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 10:39

El_vis schreef:
ja oke jullie hebben gelijk,weet ik maar ik heb ook helemaal nog niet belsist hoor. *LOL*
En uh p.s marije ik groei maximaal nog 5 centimeter en ik ben nou 1,58
Dus maximaal word ik:1,63
En waarschijnlijk haal ik dat nog niet eens.



ukkepuk Haha! Haha! Knipoog

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 10:43

El_vis schreef:
ja oke jullie hebben gelijk,weet ik maar ik heb ook helemaal nog niet belsist hoor. *LOL*
En uh p.s marije ik groei maximaal nog 5 centimeter en ik ben nou 1,58
Dus maximaal word ik:1,63
En waarschijnlijk haal ik dat nog niet eens.

Ik ken er zat die een groeispurt kregen en hun pony niet...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 11:21

Bedenk me nu ook, stel het veulen komt er als je 15 bent... dan moet je minstens 3 jaar wachten voor je er iets mee kan. In die drie jaar heb je ivm met school waarschijnlijk genoeg tijd, maar dus geen rijdier. Tegen de tijd dat je erop kan gaan rijden ben je 19, ga je misschien wel studeren of uit huis, en weet je zeker dat je tegen die tijd wel tijd en geld hebt om met een jonge pony aan de slag te gaan? Ik ken heel wat mensen die met pijn in het hart een jong ding moeten verkopen. Zelf gefokt, gek zijn ze ermee - maar ja, ze willen op zichzelf gaan wonen en kunnen het dier niet meer onderhouden...

Kan je dan niet beter een rijdier hebben in de periode in je leven dat je er tijd voor hebt?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 12:00

ArwenLune schreef:
Kan je dan niet beter een rijdier hebben in de periode in je leven dat je er tijd voor hebt?


Ik zou daar persoonlijk volmondig "ja" op zeggen. Want stel dat je niet meer groeit, dat je paarden met 19 nog steeds zo leuk vind, dat je het kunt combineren met je werk of met je studie, dat je eventuele vriend het ook accepteerd dat je meer tijd aan je pony besteed dan aanhem: het is zo zonde van je tijd joh. Die jeugdige durf, die onbezorgdheid die je nu hebt, die raak je kwijt, en krijg je nooit meer terug. Ik stapte vroeger ook overal op, je ziet geen gevaar en vraagt je niet af wat de gevolgen kunnen zijn van een eventuele val of een trap. Maar dat komt geheid. Af en toe zou ik willen dat ik de klok terug zou kunnen draaien. Want je wordt voorzichtiger. Soms te voorzichtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:59

Ik verzorg mijn verzorgpony al vanaf dat ze net afgespeend is. Het is erg leuk om te zien hoe ze opgroeit en alles wat je er in stopt,zo wordt ze ook. Dit kan natuurlijk ook nadelen hebben ...

Ik denk niet dat als ik mocht kiezen dat ik het dan nog een keer zou doen Lachen

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 12:13

Gijsenkim oh jij bent gemeen Haha!

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 14:36

Haha! wow wat is iedereen opeens stil.............. *LOL* Haha!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 16:01

Ja want wij hebben allang door dat jij toch niet luistert. Je hebt blijkbaar al besloten wat je wil, en dan ga ik mezelf niet moe kletsen. Je leest helemaal niet wat er gezegt word...

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 15:48

nee?!
En hoe weet jij zo goed dat ik dat niet lees?!

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 15:49

Ojee...hier gaat een oneindige discussie beginnen... *LOL*

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 15:55

En aangezien de discussie nu al wel van een aantal dagen terug is en alle kanten belicht zijn geweest hoeft deze niet weer opnieuw gevoerd te worden Lachen
Daarom sluit ik deze nu dan ook voordat het weer en welles/nietus spelletje word... de TS heeft nu heel veel van iedereen gehoort en kan hier terzijndertijd vast wel wat mee doen Lachen