Hoe reageert jullie merrie...

Moderators: petraaken, Nicole288

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Jan_VT

Hoe reageert jullie merrie...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-04 20:24

... vlak voor ze gaat veuligen?

De onze blijft vrij rustig eigenlijk. Maar ik ben wel eens benieuwd wat jullie al hebben meegemaakt met jullie merrie's! Dan bedoel ik qua ontspannenheid, staartdracht, uier,...

Alvast bedankt voor de info!

Knipoog Knipoog

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 20:35

heej mijn merir heeft ook nog steeds een heel lief karakter hoor en die is zaterdag uitgerekend!

Mis m'n kleine meissies :n

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-04 21:46

He leuk! Bij ons in de buurt staat bv een merrie die al 3 weken een knoert van een uier heeft, en ze moet nog 2 weken doen.

Vora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:56

Mijn merrie heeft nu 3 veulens gehad bij ons en alle drie de keren was het anders.
Bij de eerste heeft ze de dag voor de geboorte de hele dag lopen ijsberen in de wei. Ze had wel dikke uiers, maar niet echt mega. Ook het kegelen viel best mee.
Bij het tweede veulen was helemaal niets te zien. Er was de dag dat hij geboren was nog een doorgewinterde fokker geweest en die zei dat het nog wel even kon duren. Ze had nog niet voldoende speen en ze kegelde helemaal niet. Om 4 uur 's nachts heb ik nog even gekeken en ze stond rustig te eten. Ik dacht dat ik wel even kon gaan slapen. Om 6 uur werd ik wakker en lag er een veulen onder voerbak.
Bij het derde veulen (deze is afgelopen zondag avond geboren) begon ze zaterdagochtend te kegelen, ik dus de hele nacht wakker. Er gebeurde niets. Zondag had ik concours. Ze heeft lekker buiten gelopen en ze was gewoon rustig. Wel droeg ze de staart van de kont af, maar dat deed ze twee weken geleden ook een dag. Toen we 's middgas thuis kwamen van concours zaten de benen helemaal onder de melk. Bij elke stap die ze deed spoot het eruit. We hebben haar toen op stal gezet en ze begon direct te eten. Ze was ook erg rustig. Toen ik om kwart over negen ging gebroken. Ik ben naar binnen gerend voor een telefoon en toen ik terug kwam waren de pootjes er al. Het ging allemaal zo razend snel. En hebben we een merrieveulen. Echt een pittige tante van Krack C.
Je ziet dat er geen pijl op te trekken is.
We waren dan ook goed voorbereid met camera en birth control.

Soms is't niet erg iets moois te verliezen, beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad heilige Anthonius
Rust zacht lieve Eldi.......

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-04 22:29

Hey Vora, alvast een dikke proficiat Lachen en veel plezier en geluk met je veulen Lachen) en bedankt voor de tips!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 07:57

Van mijn merries kan je het dit jaar allemaal nalezen op bokt in de topics over barncams, ik heb voor het eerst de camera's vanuit de stal op internet gezet. Iedere beweging van hen is dus wel gemeld.
Ze ligt, ze staat, ze eet... Haha!

Korte samenvatting:
De zwarte heeft ruim 3 weken staan kegelen en 6 dagen melk druppen/spuiten. Ze droeg ook 6 dagen over.
Ze was al zeker een week afwisselend erg onrustig en daarna weer rustig.
Staart er al een week vanaf houden, heel erg haar kont schuren (veulen terug duwen natuurlijk...) maar al die tijd gewoon goed eten.

De vos begon pas een paar uur van te voren met kegelen/druppen al had ze 2 dagen van te voren 1 harsdruppie aan de spenen.
Uiteindelijk ging ze 16 dagen over.
Al dagen van te voren de staart er af houden, de middag voor het veulenen was het wel merkbaar dat ze er heel dicht tegen aan zat.
Buiten erg onrustig en op stal afwisselend erg onrustig en dan weer even in een hoekje staan dutten.
1,5 uur van te voeren wilde ze haar hooi niet meer echt opeten.

Beide kregen trouwens een merrieveulen Lachen

Topic waar iedere beweging van de vos (Copper) is na te lezen Haha!
[KS] [Barncam]Rephartox Copper en Caru

Topic waar iedere beweging van de zwarte (Macy) is na te lezen.
[KS] [Barncam]Sweet Pea,Honey en Shy Ann,zet 'm op!!

[KS-MK] [webcam] Dream Team Mini's 2017 (seizoen 14) - nu ONLINE voor het 2017 seizoen.
Drachtige merries: Daisy 275 dagen, Party Girl 269 dagen, Misty 261 dagen, Amy 243 dagen, Cookie 195 dagen, Snazzy 161 dagen & Lizzy 156 dagen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 08:06

Bij Josiane is 1 signaal heel erg herkenbaar en dat is dat ze ongelofelijk begint te zweten.
Ze heeft het 1 x overdag gedaan en een keer s'avonds laat (ik was er deze keren bij).
Ze werd pas een half uurtje voor de tijd onrustig en begon dan ook zo te zweten.
Bij het gaan liggen begon ze te zwiepen met de staart en steeds naar de buik kijken.
En heel moeizaam kreunen.
Op de dag van de geboorte zie je pas drupjes melk.

Jiloma houdt je gewoon een anderhalve week voor de gek, want daar stroomt de melk al ruim van te voren uit en bij de geboorte heeft ze dezelfde tekenen als Josiane.

Bij Kimberly was het dit jaar een heel ander verhaal vanwege de tweeling, aan de uiter kon je weinig zien, het was wel volgelopen.
Maar er kwam nog niks uit, een maand voor dat het veulen kwam was ze erg zwak in de achterhand, daar zakte ze steeds doorheen en was te rustig voor haar doen.
De eigenaar verklaarde dat als draaien van het veulen, ik denk zelf dat toen het kleinste veulen is gestorven.
De geboorte zelf was iets om nooit weer te willen mee maken, ze werd om kwart voor 10 onrustig.
Ik dacht eerst dat ze het gewoon een beetje zwaar had en wou liggen, dus ik had haar even in de bak gedaan om de box uit te mesten.
Maar daar hinnekte ze naar de buik en ging meteen weer liggen (en dat doet ze normaal nooit) dus maar weer in de box, en daar ging ze ook meteen liggen.
Toen heb ik de eigenaar maar gewaarschuwd dat er iets niet klopte, we hebben er een dikke laag stro bij gedaan, want ze wist niet echt hoe ze moest gaan liggen.
De geboorte zelf was een ramp, omdat het veulen nooit wou komen ging de eigenaar invoelen en toen bleek dat het veulen (we gingen uit van 1) verkeerd lag, de eigenaar heeft het veulen tegen gehouden totdat de veearts kwam.
Die heeft het veulen gedraait en en daarna voorzichtig uitgehaald, de merrie stond namelijk.
Het was een heel naar gezicht om te zien hoe de merrie aan het persen was en de eigenaar het veulen tegenhield.
Maar het kon niet anders, want misschien had het veulen de merrie wel kunnen beschadigen. (beide veulens waren niet levensvatbaar en een maand te vroeg).

Gelukkig zijn er na de tijd geen complicaties geweest.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 16:20

Goh Adriana, dat is echt niet leuk om te zien. Ik vind het HEEEEL erg, ...

ceelylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 17:09

mijn merrie is ook drachtig.. maar staat bij een jaarling in de wei en is daar heel heilig op terwijl het haar veulen niet is..
maar verder als je op haar buik kriebelt in de wei vind ze niet geweldig maar zachtjes borstelen gaat prima hoor.!!

Take A l0ke @ mY pr0file

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 17:41

Mijn merrie is voor het eerst drachtig en heb geen idee hoe ze zich gaat gedragen tegen de tijd dat ze moet veulenen.
Ze is in haar karakter wel liever geworden als toen ze niet drachtig was.

:+: Lady & Viƫnna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

rosamuskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 17:49

mijn merrie was 25 april uitgeteld en er is nog niks
ze heeft al wel wat uier maar niet noemenswaardig
ook draagt ze geregeld de staart van haar kont af en is af en toe onrustig en dan loopt ze met haar hoofd heen en weer te schudden,maar er komt maar geen veulen.
verder schuurt ze de laatste paar dagen met haar staart tegen de waterbak aan en eet haar hooi niet meer helemaal op.
qua karakter is ze niks veranderd nog steeds even lief en aanhalig en gek op als ik haar tussen haar uiers krabbeldus we wachten maar af.

Vora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 18:45

Mijn merrie was trouwens bij alle drie de veulens over tijd. Bij de eerste twee weken en bij de andere twee ong. 1 week.
Meestal zeggen ze dat het dan een hengstje word, dus ik had de hoop op een merrietje al opgegeven. Toen het toch een merrietje was, was ik dan ook door het dolle heen. Eindelijk Haha!

Soms is't niet erg iets moois te verliezen, beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad heilige Anthonius
Rust zacht lieve Eldi.......

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie