diarree

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 23:01

Mijn veulen van een week oud heeft sinds gisteren avond diarree. Vanaf wanneer moet ik de DA erbij halen? Ze drinkt goed bij de merrie en is niet futloos ofzo hoor, integendeel, heel veel energie .
Haar billetjes hangen helemaal onder de 'platte poep'.
Ze staat iedere dag buiten en begint nu aan het gras te knagen en 'eet' ook al hooi. Zou het daar van kunnen zijn. Verward
Kan het kwaad?

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 23:11

Dat is volgens mij altijd na ongeveer een week/anderhalve week! Dus niks om je zorgen over te maken.
Als het goed is, is je merrie ook hengstig, en dan is het veulen ook aan de diarree (had Zep bij ons ook).

Shanky
Berichten: 44
Geregistreerd: 19-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 00:02

Inderdaad wat Bettine zegt, na een week of twee weken wordt de merrie weer voor t eerst hengstig. Doordat het veulen dan melk drinkt bij zn moeder krijgt hij bepaalde stoffen binnen waardoor hij aan de diarree gaat. Dit is normaal dus je hoeft er geen DA bij te halen tenzij het erg lang duurd en het veulen mager begint te worden.
xxx

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 08:00

Diarree komt niet alleen door de hengstigheid van de merrie, vaak is het ook de veulenworm waardoor ze diarree krijgen. Goed ontwormen dus!
Hier krijgen de veulens op de 7e dag al de eerste ontworming. De merrie krijgt dat ook op die dag een ontworming, anders helpt het natuurlijk niet. Dan wordt het veulen meteen weer besmet door de merrie. Zeker omdat het veulen nu ook mest van de moeder gaat eten.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 10:42

inderdaad meteen ontwormen is erg belangrijk.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 20:36

ik heb haar dus ontwormt maar hoelang zou die diaree nog kunnen duren.
Het is nu ongeveer 5 dagen. Maar ik vind het nogal heftig. Haar hele kont zit steeds onder de str*nt Verward
Kan dat lang duren? Ze drinkt wel genoeg hoor, zowel aan mams als aan het water . Wanneer zouden jullie de DA bellen?

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 20:55

meteen ontwormen jah
als de merrie hengstig is kan het veulen ook aan de diarree zijn.
het kan ook door likstenen komen ik weet niet as je die hebt, daar had die van ons ook last van nu we de steen weg hebben is het al minder.
Volgens mij kan het ook nog door het gras komen, dat is nieuw voor de maag dhus moet het veulen eraan wennen enz.

maar zolang het veulen niet lusteloos is en voldoende drinkt en niet mager word zal ik je maar geen zorgen maken.

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 20:57

als het langer as 1.5 tot 2 weken duurt zal ik maar wel ff de da waarschuwen as k jou was
dat is dan wel een beetje erg lang lijkt mij
succes dr meej

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 20:59

oké dan kan ik nog even wachten met de DA te bellen. Ze eet al veel gras, hooi en zelfs biks van de merrie. Zal het daar misschien aan liggen dan Verward