Tijd om te gaan waken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Tijd om te gaan waken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-04 10:49

Hoi,
volgens mijn eigen berekeningen is mijn shetland merrie half mei uitgerekend, ze is nl. half juni voor het laatst gedekt.
Echter, het uier was vrijdagavond ineens erg opgezet en warm, en de melk die er ineens inzit smaakt wat zoetig en is kleverig.
Het veulen ligt nog wel onderin de buik, maar de banden lijken ook al wat slapper te gaan worden.
Het wordt haar 3e veulen en de vorige keer heeft ze een week gekegeld.

Nu begin ik toch te twijfelen of het veulen niet eerder komt dan ik dacht, maar misschien kan iemand dit bevestigen.
Zodra ik haar op stal haal gaat ze lopen schuren, dus ik wil haar graag zo lang mogelijk buiten houden, maar wil wel graag dat ze binnen veulent.

Wie o wie weet wanneer ik in de stal kan gaan pitten?
Bedankt!

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-04 10:51

Ben echter vergeten te vermelden dat ze sinds 2 dagen overdag op een verse wei staat, misschien dat ze daarom deze tekens heeft?

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 16:37

Van vers gras krijgt je merrie niet spontaan melk in haar uier. Hoe weet je eigenlijk hoe het smaakt ? Heb je gemolken of loopt het er al uit ?
Ik zou haar als ik jou was maar goed in de gaten houden, best kans dat ze al aan het opschieten is.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-04 18:37

Ik had het gemolken, maar toen waren haar spenen nog niet vol, dit was vandaag wel het geval...Spannend....

iesolde
Berichten: 331
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: Ternaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 23:01

Ik zou haar ook maar goed in de gaten houden als ik je was Haha! Maar een vraagje waarom melk je je merrie? Tong uitsteken

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 07:50

Je moet nooit je merrie gaan melken!! Je neemt zo de levensbelangrijke biest voor het veulen weg! Daarnaast komen er allemaal bacterien op de spenen te zitten die het veulen gemakkelijk binnen kan krijgen, om nog maar niet van een uierontsteking te spreken!!

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 09:29

Precies ! Afblijven !! Hoe de melk smaakt, doet er niet toe, en is ook geen indicatie voor een naderende bevalling. Er zit maar 1 ding op : heeeeel goed opletten !!

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 18:27

Ik heb het ook niet over melken, maar kijken hoe de melk eruitziet, deze is nu nog kleurloos.
Vorig jaar heeft hier een heel topic gestaan over hoe de melk van smaak verander als de geboorte nadert, dus ik maak daar niet zo'n zorgen over.
Je maakt toch ook geregeld de spenen schoon van je paard?
Bovendien vind ik het belangrijk dat ik mijn pony op alle plaatsen moet kunnen aanraken als dat nodig is, dus het hoort er gewoon bij.
Maar inmiddels is er nog niets veranderd, uier is nog niet vol en de banden nog niet helemaal slap, dus we hebben ze weer in de wei gezet.

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 19:26

Ik vind je eerlijk gezegd behoorlijk eigenwijs, onze felle reactie geven we niet zo maar. Ik wil niet vervelend doen maar je plaatst hier de vraag wanneer je moet opletten, dat weet je blijkbaar dus niet...maar je meent wel te weten dat je je paard gerust van z'n biest kunt beroven en ja dat doe je!! Je berooft het paard en daarmee het veulen, van belangrijke voeding!!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 19:29

Nou ik zou het nog niet doen....... half mei pas? Zou ze elke dag even gaan bekijken, maar als er nog geen tekenen zijn: lekker gaan slapen! Wat voor ras is het? Vooral ponys redden zichzelf heel goed!

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 20:43

Volgens mij als het nog kleurloos is, dan is het nog geen biest , mijn merrie heeft dit meestal 3 weken van te voren en druppelt smorgens als ze uit de stal is uit haar uier.
Pas een dag voor de geboorte begint ze te kegelen en dat is de biest, je ziet dan witte opgedroogde druppels aan het uier hangen en als mijn merrie gelegen heeft zitten haar benen er helemaal onder.
Dus wat jij ziet is volgens mij geen biest.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 20:52

nee het is geen biest, dat weet ik zeker, het is niet mijn eerste veulentje.
Maar omdat het wel al wat zoetig smaakte begon ik wat ongerust te worden.
Het is trouwens een shetmerrie, maar net als iedere paardeneigenaar heb ook ik de droom ooit de geboorte mee te maken.
De vorige 5 heb ik helaas al gemist, dus bij deze probeer ik extra alert te zijn.
Ook omdat ze nu veel dikker lijkt te zijn dan voorgaande jaren.
Ik houd elk jaar een dagboek bij van de pony's, van het eerste trappen van het veulen tot het moment dat de veulens een week oud zijn, zodoende weet ik over het algemeen wel hoe mijn merrie reageert.
Zodra de melk dus ook wit verkleurt, zal ik eraf blijven...
Vorig jaar heeft ze 2 weken gekegeld, dus ik maak me daar nog niet zo druk om, dat kun je toch niet tegenhouden of opvangen.
Wil er gewoon graag bijzijn, da's alles.

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:29

De vorige 5 gemist ? Dan ben je geen beste waker en is je droom om een bevalling mee te maken niet zo'n erg belangrijke droom schijnbaar. Maar goed... Erbij willen zijn heeft niks te maken met het kijken naar de kleur of smaak van de melk. Zolang de melk niet spontaan uit het uier komt, moet je er lekker met je handjes vanaf blijven, je wordt er zelf niks wijzer van, en je merrie ook niet.
Het op alle plaatsen kunnen aanraken is prima, maar geen excuus om melk te gaan trekken. Je kan het uier ook aanraken zonder aan de spenen te trekken, toch ?
Gewoon goed opletten en observeren, daar heb je meer aan dan welke kleur of smaak de melk heeft.