drachtige merrie met atrium fibrilatie

Moderators: petraaken, Nicole288

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

pretty

drachtige merrie met atrium fibrilatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-04 14:48

ik weet het al een tijdje maar ik wil het hier toch even kwijt.. Knipoog
toen mijn merrie 9 maand drachtig was,heb ik ze weggehaald uit de manege waar ik stalde,ze kwam mager en had duidelijk tekort,ze mocht op "vakantie" bij vrienden waar ze prompt weidegang kreeg en merriebrok. je bleef haar ribben zien,en de veearts werd er nogmaals bijgehaald.wat bleek,ze had opeens een onregelmatige hartslag! drie weken tevoor werd nog niks geconstateerd,gelukkig werd ze dus goed opgevolgd!
na een tweede opinie meteen naar de kliniek te Merelbeke(Belgie) gebracht,waar ze een EKG en hartecho namen. gelukkig bleek haar hart nergens beschadigd en is genezing met medicatie nog mogelijk. ze gaan wachten tot het veulen 2-3 maand is,en gaan dan het medicijn toedienen onder begeleiding van EKG(waar je de hartslag mee in de gaten kunt houden),dat is via een neussonde geloof ik,en niet zo leuk voor het paard,zeg maar verschrikkelijk..er is 80 procent kans dat de hartslag weer op slag regelmatig word,en dan is alles als voorheen en mag ik weer intensief rijden,fokken,alles.. indien niet..is het rijden gedaan,een veulen fokken kan nog wel..
ik denk dat dit toch maar haar laatste veulen gaat worden,ze kunnen niet zeggen of het iets te maken heeft met de dracht,het is er gewoon,komt vaak voor bij grote paarden.de bevalling mag daardoor geen problemen opgeven..
het veulen werd al verkocht in de buik,maar ik heb kans het terug te kopen,omdat ik zelf een veulen wou en ik liever niet meer zou fokken;even duimen dus dat we tot een akkoord komen en het veulen bij mij mag blijven..word dan de opvolger van pretty!

iemand ervaring met dit?het was wel even schrikken!
ik neem nu elke dag de hartslag op( heb een stetoscoop te leen) en schrijf die op,hij blijft mooi gelijk.ik moet letten op oedeem,maar ook dit gaat nu op ruim 10 maand dracht goed.
iemand ervaring met de medicatie?

Karin 224 dagen (01/12)
Vera 192 dagen
Nikita 176 dagen
Lisa 168 dagen Ella 131 dagen

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie