Wanneer terugdekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Wanneer terugdekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-04 09:10

Mijn tinkermerrie is 19 mei uitgerekend. De 1 zegt tegen me dat ik in de veulenhengstigheid terug zou moeten dekken, want dan is de kans op de bevruchting het grootst. De ander zegt dat ik die hengstigheid moet overslaan en het bij de hengstigheid erna moet proberen.
Zelf denk ik erover de veulenhengstigheid te proberen, dan heb ik altijd nog uitloop in juni...
Maar wie kan me het nou echt vertellen, hoe het zit met die vruchtbaarheid...

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 10:08

Ligt eraan, als de bevalling soepel verloopt en ze vuilt niet tijdens de veulenhengstigheid, kun je haar gewoon dekken. Persoonlijk gebruik ik de veulenhengstigheid meestal om extra uit te vuilen, maar er zijn mensen zat die meteen weer dekken. Qua vruchtbaarheid maakt het denk ik niet zo erg veel uit.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 10:13

Ligt er erg aan hoe de bevalling is gegaan en of de nageboorte er heel snel af is gekomen of niet.
Kans op bevruchting is in de veulenhengstigheid iets groter omdat er in de veulenhengstigheid altijd een eisprong is.
Maar de kans dat het eraf komt, is ook iets groter omdat het kan zijn dat de baarmoeder nog niet helemaal hersteld is.
De baarmoeder kan dan zelf iets minder goed schoon zijn.

Als de geboorte vlot is gegaan en de nageboorte er binnen een uur af is, wil ik ze nog wel eens in de veulenhengstigheid dekken.
Dit jaar doe ik het niet omdat ze anders wel een erg vroeg veulen krijgen volgend jaar.
De 1e is al weer hengstig geweest, op de 6e dag na het veulenen al.

kirstin
Berichten: 478
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: berkel city!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 10:58

wat marije zegt Knipoog


en als je de veulenhengstigheid overslaat is het 25 dagen later weer feest. Vorig jaar heb ik het met de veulenhengstigheid laten doen, maar dat vind ik nu ook te vroeg, dus sla ik deze nu over en mag ze over (nu nog) 15 dagen.