De reden voor een veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hinnik2
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-10-03

De reden voor een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 13:36

Ik kom haast elke dag een bezoekje brengen aan deze kraamstal en elke keer vind ik het toch zo lief al die veulentjes.
Nu zit ik telkens met een vraagje. Soms schrijven ze het erbij maar vaak weet ik het niet. Daarom vraag ik jullie wat de reden bij jullie is om je merrie te laten dekken? Gaan jullie het veulen zelf houden? Zijn er veulens die al verkocht zijn voordat ze geboren zijn? Hoe hebben jullie beslist wie de vader mocht zijn?
Ik heb ook al van ongewenste veulens gelezen. Zijn jullie nu het veulen er dan toch is niet een heel klein beetje blij?
Jullie lezen het ik ben echt benieuwd naar zoveel mogelijk verhalen rond de beslissing, de keuze, de dek, de geboorte en vooral wat jullie plannen zijn voor jullie veulens.
Groetjes!

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:42

Ik heb het net iets anders gedaan. Mijn paard is nu 12 jaar, en ga ik nooit verkopen. Het is een ruin en kan dus niet bij hem fokken. Nou ben ik via mijn instructeur (die dezelfde methode als mij heeft gedaan) met mensen in contact gekomen die een merrie hebben. Zij willen graag elk jaar een veulentje maar op de voorwaarde dat ie al verkocht is. Ik heb dus in feiten een veulentje gefokt bij een draagmoeder. Ik mocht wel zelf de hengst uitzoeken etc.
Mijn reden is, dat ik een ruin heb die ik nooit verkoop. 3 jarige paarden zijn op dit moment behoorlijk aan de prijs. Ik verwacht dat ik over 3 jaar wel een nieuwe uitdaging wil. Nu heb ik de kans een veulen te fokken die ik helemaal kan opvoeden en helemaal van mij is. Zo heb ik nu al een uitdaging en kan ik over drie jaar gelijk beginnen met mijn eigen gefokte veulen.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:48

Dolly is nu bijna 7, en heeft nog nooit een veulen gehad. Omda ze best goede papieren heeft is er dus een redelijke kans dat als we haar ooit verkopen (wat natuurlijk niet de bedoeling is Knipoog) diegene haar als fokmerrie wil gaan gebruiken, en als ze bijv op 14-jarige leeftijd wordt verkocht is het risico erg groot als ze dan nog haar eerste veulen zou moeten krijgen.
En daarbij komt ook nog dat ik nu eindexamen heb en dus weinig tijd, dus het is fijn dat ik er even minder aandacht aan hoef te besteden. Misschien kom ik nou erg paardonvriendelijk over, maar 7 dagen in de week 3 uur per dag hou ik gewoon niet vol op dit moment (afgelopen 3 jaar ging het wel dus Lachen )

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:52

Hoi, wel een leuk topic dit, om eens de verhalen voor de geboortes te lezen.

Aurora is gedekt als cadeau voor mijn verjaardag vorig jaar. Haar veulentje wordt mijn eigen paardje hoewel Aurora ook ongeveer als zodanig beschouwd wordt.
De reden is dus alleen dat ik er een nieuw knuffelpaardje bij krijg! Hij/zij zal never niet verkocht worden.
De papa is een minihengstje van kennissen. Hij schijnt wel papieren te hebben maar dat vind ik niet belangrijk. Pa en ma waren allebei drie toen ze hun kunstje mochten doen, dus zowel ik als de eigenaars van papa zijn zeer benieuwd wat eruit komt!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:57

Goede papieren, goed karakter wat imo niet verloren mag gaan. En als opvolger van mams en het is altijd nog goedkoper dan over een jaar of 5 een 5jr te kopen. Die prijzen worden steeds hoger...

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 15:01

Ik heb er dus niet voor gekozen om een veulentje te fokken. ik kocht mijn pony als niet drachtig en een paar maanden later kwam ik er dus achter dat ze drachtig was. Vond het heel leuk, maar was wel bezorgd of alles goed zou gaan, ik was natuurlijk niet voorbereid op een veulen. (zowel financieel, geestelijk en wat betreft stalling) Het veulen werd ook nog eens midden in de winter geboren, op 28 december 2003. Toen ik wist dat ze drachtig was wilde ik eerst afwachten tot het veulen er was om te beslissen of ik het veulen wilde houden. Toen het veulen er net was wilde ik hem niet houden, maar na een paar weekjes toch wel (vooral vanwege de emotionele band die ik opgebouwd had) Heb nu toch besloten hem te verkopen, omdat ik er niet zelf voor gekozen heb en omdat ik 3 jaar investeren in een papierloos pony veulen waarvan ik niet weet of het later wordt wat ik wil zien in een paardje te veel vind. Als ik niet zou studeren en lekker ruim zat in mijn geld en er die 3 jaar nog een paardje bij zou hebben om wel te kunnen rijden had ik het misschien wel gedaan. Dat is dus het nadeel dat het niet gepland was. En nu maar hopen dat hij goed terecht komt, zijn moeder is maar 1.30 en van de vader weet ik niks, dus voor eventuele kopers ook een gok...

Joyceee86

Berichten: 5703
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:36

wij willen op de kampeerboerderij uiteindelijk 5 of 6 pony's..
nu hebben we een shet en natuurlijk is er niks leukers dan een veulen dat je zelf gefokt hebt.. we houden alles zelf (totdat we er 5/6 hebben) ook al zijn het hengstjes..

horsea

Berichten: 1544
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Lischoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 18:29

wij hebben maxi laten dekken omdat dit voor ons de eniste manier is om een leuk paardje erbij te krijgen om wedstrijden mee te rijden, het is dan natuurlijk ook de bedoeling om hem/haar te houden

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:39

Ik heb er voor gekozen om lady te laten dekken om dan eindelijk een paardje te hebben die helemaal van mij alleen is en ik graag een nakomeling van haar wil hebben.
Ik ben dus van plan op het veulen zelf te houden en hem/haar zo veel mogelijk alles zelf te leren.
Ik heb beslist wie de vader mocht worden door veel te zoeken op internet naar haflingerhensten die d.m.v KI dekken en de eigenaren over zijn karakter te vragen. Ik had helaas niet de mogelijkheid om hem te zien want daar had ik geen tijd meer voor (het was toen al eind mei) Maar ik heb hem nu 2x gezien en heb niet het idee dat ik een verkeerde keuze heb gemaakt.