op vlas bevallen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

op vlas bevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 11:55

Ik hoor hier overal maar van dikke laag stro. Maar mijn stallen zijn met vlas gevuld. Kan dat kwaad? Of gewoon een pak vlas erbij doen als ik denk dat het bijna zo ver is?

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 12:35

Ik weet niet of het kwaad kan. Ik denk wel dat vlas sneller overal aan blijft plakken. Dus ik zou daar dan wel op letten. (oogjes van de baby...) Maar dat weet ik niet. Succes ermee!

tiggert

Berichten: 766
Geregistreerd: 23-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 15:04

volgens mijn dierenarts is het zeker niet goed tijdens de geboorte kan het aan het neusje mond ogen blijven plakken en hij zei tegen ons dat het veulen zeker 1 a 2 maand na de geboorte op stro moest blijven staan dit ivm het opeten ervan (per ongeluk) en dat het dan ook blijft plakken...

mijn dierenarts is vandaag geweest en heeft me het helemaal uitgelgd en hij heeft wel gelijk mijn merrie staat nu op vlas en als we denken dat ze bijna moet bevallen komt er stro in de stal

groetjes jenny

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 16:00

Mijn merries bevallen allemaal op vlas. Het is waar dat het snel aan de oogjes en mond blijft plakken, maar ik ben altijd bij de geboorte en veeg het mondje altijd meteen schoon. Zodra het veulen droog is, is dit "probleem" verholpen. Het voordeel van vlas / zaagsel is, dat het voor het veulen makkelijker is om op te staan en zn eerste stapjes te zetten, het voordeel van stro is dat het niet aan het mondje plakt.
In principe maakt het dus allemaal niks uit, ik heb er zelf in elk geval in al die jaren en met al mn veulens nog nooit problemen mee gehad.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 16:10

Voordeel van het makkelijker staan en lopen van een veulen heb ik idd gemerkt toen ik noodgedwongen een merrie op houtvezels moest laten bevallen i.v.m. haar luchtwegen.
Andere voordelen zou ik niet kunnen vinden met dat kleine spul (vezel of vlas).
Het plakt aan het veulen, merrie krijgt het binnen bij het drooglikken, veulens proberen het op te eten de eerste dagen...
En het grootste probleem vind ik dat je het moet gebruiken als potstal.
Mijn merries lopen erg te graven tijdens de weeën en dan graven ze allemaal vieze zooi op.
Met de stro boxen is alles veel schoner. Iedere dag wordt al het natte stro en de mest uit de box gehaald en heeft de stalbodem tijd om te drogen.
Ze staan hier op een hele dikke laag stro en de merries kunnen zoveel graven als ze willen, ze maken hele nestjes voordat ze gaan liggen.
En wat ik ook erg belangrijk vind, de merries komen hier ruim op tijd voor het veulenen 's nachts op stal. Dan wil ik dat ze ook wat te knabbelen en te wroeten hebben.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 17:45

MIjn vorige hoefsmid laat de paarden rustig bevallen op vlas, dat moet prima kunnen.
Ikzelf heb er vorig jaar een dikke laag stro overheen gedaan. Dan heb je en de voordelen van het stroeve vlas als verende bodem, en de stro bovenlaag die niet plakt.
bijkomend voordeel van vlas eronder is dat het stro niet zo nat en dus vies wordt.

Ik kan je aanraden dus gewoon stro eroverheen op te strooien. Ik zou ongeveer 2 a 3 weken voor de bevalling de hele box reinigen/ontsmetten en dan met geheel nieuw vlas beginnen. En dus op de nacht ervoor flink opstrooien met stro en dat een paar dagen volhouden.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 18:41

ik denk dat ik ze dan toch gewoon op vlas ga laten bevallen. Het probleem is namelijk dat mijn merrie gewoon haar hele stal leegeet als ze stro heeft liggen. En dan koliek krijgt Verward Dat risico kan ik gewoon niet nemen.
Ik was maandag al van plan om de hele stal te ontsmetten. (moest normaal vandaag een pak bijdoen maar wacht dan maar tot maandag Knipoog )

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 00:27

Wat voor stro zou je anders evtl. gebruiken ??
Ik weet (uit ervaring Clown ) dat de paarden graag haver- en tarwestro eten, maar gerstestro over het algemeen niet zo graag (=bitter).
Als je gerstestro op de kop kan tikken, is dat misschien ook nog een optie ?!
Laatst bijgewerkt door Sterre op 20-03-04 01:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 00:35

Ik had mijn merrie vorig jaar ook op vlas/zaagsel staan ivm luchtwegproblemen.
Van de dierenarts moest ik haar met de bevalling en als het veulen klein was op stro zetten (heb het stro toen vochtig gemaakt zodat het ook niet stofte).
Voor een veulen is vlas/zaagsel erg gevaarlijk, ze kunnen er in stikken en het irriteert.

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 00:57

Er zijn er bij mij 15 geboren op vlas / zaagsel, en nooit een probleem mee gehad.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 08:33

Als je keuze hebt, zou ik gewoon zorgen voor stro....