Hoe lang doorrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sambooo
Berichten: 132
Geregistreerd: 06-04-04

Hoe lang doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 11:21

Hoi,

Mijn merrie is nu zes maanden drachtig en ik rij haar gewoon zoals altijd. Ik heb één keer in de week een uur les en verder rij ik haar nog drie keer en de rest longeer ik of wandel ik met haar. Nou is mijn vraag tot wanneer ik haar zo door kan blijven rijden. Mijn instructrice zei dat ik tot vrij laat nog door kan rijden, maar dat ik alleen moet opletten of ze zich er nog goed bij voelt. Ik rij haar best intensief, d.w.z. ze moet flink aan het werk. Ik dacht zelf dat het misschien goed was om de laatste drie maanden af te gaan bouwen, gewoon iets minder zwaar werk en iets minder vaak. Wat zouden jullie doen?

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:31

Dat verschilt per merrie. Je moet gewoon goed in de gaten houden of ze nog wel zoveel plezier in het werk heeft, niet te moe is en of ze alles nog wel aan kan. Mijn merrie is vandaag 7 maand drachtig, maar ik doe nu al stukken minder dan voor de dracht. In tegenstelling tot mijn vorige merrie, daar kon ik bijna alles nog mee doen tussen de 7 en 8 maanden. Ik merk aan deze merrie echt dat het allemaal wat zwaarder voor haar wordt, dus daar pas ik de training op aan. Het is wel belangrijk de merrie in conditie te houden totaan de bevalling, dus niet opeens helemaal stoppen met trainen. Ik rijd mijn merrie nu een keer of 4 per week, 20 á 30 minuten. Lekker het bos in of even aan het werk in de bak. Ze ligt overdag ook veel in de wei, dus ze is wel duidelijk anders dan vóór de dracht. Laatst had ik wat gegaloppeerd in het bos en na het afzadelen zocht ze meteen de rust achterin de wei. Het verschilt ook een beetje per week. Succes!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:08

Ik heb de vorige keer mijn merrie redelijk fanatiek maar wel aangepast (met minder buiging ed) gereden totdat ze 9 maanden drachtig was. Uiteindelijk was dat tot 3 maanden voor de bevalling. Ik heb net als MissHIS gewoon gekeken wat ze aankon. Van de ene dag op de andere gaf ze aan dat het niet meer ging. Ben die dag accuut gestopt en heb het daarna nog twee keer geprobeerd. Maar nee, ze deed het gewoon niet meer. Vanaf toen heb ik haar nog een maand lang af en toe heel lichtjes gelongeerd aan het uiterste uiteinde van de lijn. Vervolgens alleen nog met haar gewandeld.
Luister gewoon naar wat je paard aangeeft. Wordt ze zuur of is ze niet meer vooruit te branden, gun haar dan gewoon haar rust. Als ze nog lekker vrolijk voor je aan het werk gaat, is er mi weinig aan de hand.

vrijalover

Berichten: 2455
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:54

Je kan echt rustig doorrijden totdat je merrie aangeeft dat ze niet meer wil. Wij hebben hier wel een merrie die meestal doorrijd tot een maand voor de bevalling! Daar is niets mis mee en ook niet zielig, ze hebben dan ook een goede conditie en gaat de bevalling makkelijker! Je kan dus gewoon doorrijden tot de merrie niet meer wil Lachen En dat merk je snel genoeg!! Knipoog

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:48

ik vind dat je een merrie voor 2 maanden dat ze uitgerekent is niet meer moet belasten.maar dat is natuurlijk mijn mening Tong uitsteken
het lijkt me wel verstandig

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:58

Ik ben met het "echte" rijden 2 maanden voor de bevalling gestopt. Daarna heb ik nog wel rustige stapritjes gemaakt tot 3 wkn voor de bevalling, in die tijd heb ik heel veel gewandeld tot op de dag van de bevalling zelf.
Maar het verschilt iid per paard, het ene paard kan je heel lang doorrijden en de andere niet.

Sambooo
Berichten: 132
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 19:33

Bedankt voor de reacties! Gewoon rustig doorgaan dus, tot ze zelf aangeeft dat het niet meer gaat. Jullie ook allemaal succes trouwens, met de drachtige merries!

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 09:27

Ik heb mijn merrie echt tot aan het einde gereden, zelfs dan was ze nog fit. Ik reed tot de laatste maand met haar wedstrijden M2 dressuur. Dit ging ook prima. Na de geboorte van het veulen zat ik er ook snel weer op.
Het verschilt idd per paard, het ene paard kan met 6 maanden niet meer fatsoendelijk lopen en het andere paard heeft er geen last van.
Ik ben wel van mening dat een paard wat continue getraind wordt het makkelijker heeft bij de bevalling dan een paard dan de hele dag in het land staat. De spieren blijven immers getraind.

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11572
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 20:10

Wij rijden gewoon door tot de merrie aangeeft dat het niet meer gaat
Natuurlijk wel aangepast, en op het laatst alleen nog maar beetje buitenritjes enzo, maar zolang mogelijk doorrijden, heeft alleen maar voordelen met de bevalling
De meeste merries rijden we ook gewoon door tot een paar dagen voor de bevalling of zo, ze willen zelf nog lopen, dus geen probleem

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 15:46

Hoe gaat dat dan met springen?
Daar moet je zeker wel eerder mee stoppen? Verward

Aaltje
Berichten: 36
Geregistreerd: 01-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 16:29

Door blijven gaan tot voor de geboorte!In het wild stoppen ze toch ook nie met lopen en zwerven enzo?Groeten AALTJE.

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 17:44

Evy schreef:
Hoe gaat dat dan met springen?
Daar moet je zeker wel eerder mee stoppen? Verward



op zich kan je wel sprongetjes maken. Ik sprong voorheen heel intensief met mijn merrie, maar ik sinds ze drachtig is ben ik er gelijk mee gestopt. Wel doe ik nog veel balkenwerk, dit is leuk afwisselend en erg goed voor de spieren.

Quinty

Berichten: 212
Geregistreerd: 15-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 10:07

Je kan een merrie tot de dag rijden tot ze moet bevallen. Alleen dan wel gewoon veel rustiger, maar het belangrijktse is de merrie op conditie houden, daar wordt de bevalling voor ze veel makkelijker.
Je hoeft natuurlijk niet intensief nog te dressuren ed, maar gewoon lekker zonder zadel rijden, beetje licht longeerwerk en buitenritjes maken. OK dan!

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 10:21

Neem van mij aan dat je merrie dat zelf heel goed aangeeft! Irish wilde op een gegeven moment gewoon niet meer, dus toen ben ik gestopt.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:34

mijn merrie was nog heel goed te rijden.
Ik heb 6 wkn voor de bevalling mijn laatste les gereden (wel iets aangepast!)
maar mijn vriendin haar merrie was al veel eerder zo rond dat het zadel niet eens meer paste Haha!
elke merrie is anders, dus ik zou gewoon rustig verder gaan tot ze zelf aangeeft dat het niet meer kan.

Dressuurenzo

Berichten: 776
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:39

de merrie die ik reed heb nog 2 dagen voor de bevalling gereden maar dan alleen nog rustige stap en draf rintjes in het bos maar heb haar tot een maand nog serieus getraind ze had ook bijn ageen buik hoor maar ovnd het wel lekker ze was niet anders dan anders. en omdat ze zo'n goede conditie had ging de bevalling ook heel makkelijk en dat voor een merrie van 19. voor haar zou het funest zijn om al eerder te stoppen omdat ze dan zo verschrikkelijk stijf wordt.

Maar ik ben het met de anderen eens. kijk wat je paard nog aankan. als ze niet meer willen laten ze je dat duidelijk genoeg weten hoor! en vaak als ze een hele dikke buik hebben hebben ze er meer last van. dusss maar gewoon nog lekker rijden als ze het niet erg vind.

Melanie15
Berichten: 2702
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Slagharen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:46

Bij mn pony wist ik niet wanneer ze was uitgerekend en daar heb ik tot 3 weken voordat ze beviel gereden wel rustiger aan, geen galop meer enzo. Maar een maand voordat zez beviel was ik nog stalkampioen(hadden ze n proefje voor me gemaakt zonder galop)

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:17

mijn merrie is nu 6 maanden drachtig, en ze begint nu wal wel wat minder actief te lopen. Paard geeft het zelf dus echt aan. Qua springen.. ach af en toe 50/70 cm is geen probleem, maar niet complete M parkoursen meer.

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 22:28

Ik hield ook braaf aan, na 6 maanden wat rustiger aan gaan doen, stond in de boeken Haha!
Nou, Lis wil helemaal nog niet rustiger, die had van de week in het bos alleen maar zin in galloperen Tong uitsteken Ik let nu dus ook maar gewoon op wat ze aangeeft. Als ze minder wil laat ze dat vast wel weten idd.

Sambooo
Berichten: 132
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 12:09

Ja maar wanneer geven ze het aan? Die van mij ging gisteren ineens staken. Dat deed ze eerder ook wel eens, maar sinds ze drachtig was had ze dat eigenlijk al niet meer gedaan en nu ineens weer wel. En dat terwijl ik alleen maar in draf een schouderbinnenwaarts vroeg. Daar heeft ze normaal helemaal geen problemen mee. Zou ze het nu dan aangeven?

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:38

Lastig idd. Als ze het voor de dracht altijd deed.
Ik zou het even bekijken met een paar dagen, blijft ze komende dagen ook staken dan moet je misschien een stapje rustiger met dergelijke oefeningen. Voor zover ik het weet krijgen ze het eerste moeite met buigingen in het lijf...

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:34

En wanneer gingen jullie er weer op rijden na de bevalling?

louskeh

Berichten: 1151
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 10:18

wij halen de veulens meestal na 2 dagen al even 5 minuten eraf..
halstertje om en even mee zodat ze kunnen wennen.
en wij gaan meestal vrij gouw weer rijden,
Wel rustig aan, maar na een dag of 4 zittte we er meestal weer op.
wij gaan ook altijd nog vrij lang door met rijden Voor de geboorte..
Alles rusitg aan en gouw weer oppakken Knipoog
Zo doen wij t in ieder geval

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 23:51

mijn merrie is nu 8mndn drachtig en rij ik ook nog.
Niet meer intensief, meer buitenritjes en wat stapwerk in de bak.
Ze kan het niet zo goed aan, dat merk ik aan haar, dus stappen we wat buiten rond. Ook lekker, Ik denk dat ik volgende mnd (8wkn voor de bevalling) stop met erop zitten, want ze heeft nu al een weke rug.. ze is erg zwaar.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 15:32

Ik blijf Ivanka zo lang mogelijk doorrijden, als ze op een gegeven moment zo rond wordt dat haar zadel niet meer past, dan gaan we wandelen ofzo Tong uitsteken
Maar ze moet van mij in beweging blijven }>