hoeveel kans dat het misgaat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

hoeveel kans dat het misgaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 22:41

Ik lees toch erg vaak allerlei horrorverhalen van dat veulen of moeder doodgaat tijdens de dracht/geboorte. Nu laat ik Lowara over 4 weeekjes dekken, omdat ik graag een miniatuur lowara wil hebben (grote droom) maar als ik dit zo allemaal lees, straks raak ik haar kwijt! wie weet een beetje hoe het met percentages zit?

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:46

Het kan mee zitten of tegen, meestal gaat het goed.
Alleen de keren dat het niet goed gaat krijg je te horen.
We fokken zelf al een aantal jaar en vorig jaar hadden we ineens, voor het eerst 2 dode veulens....Zoiets kan nou eenmaal zomaar gebeuren....
Maar 9 van de 10 keer gaat het zeker goed!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:08

Ja ik vind het ook wel griezelig hoor!
Al die verhalen en vind het gewoon zo sneu, zeker voor de merrie...
Ik heb eerder een huurpony gehad en die kreeg een veulen met kromme beentjes en die hebben ze toen in moeten laten slapen Verdrietig

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:47

Ik heb in de afgelopen jaren 15 veulens op de wereld helpen zetten, waarvan er 11 het niet gered zouden hebben als ik er niet bij geweest was. 1 is er uiteindelijk van overleden, bij de anderen is het dankzij menselijk ingrijpen allemaal goed gekomen. De complicaties verschilden van iets simpels als een op de verkeerde plaats afgescheurde navelstreng (met het risico op doodbloeden), tot verkeerde ligging, het ontbreken van sterke persweeen etc. Het is allesbehalve vanzelfsprekend dat het allemaal vanzelf wel goed gaat... (al zijn mijn percentages wel wat extreem). Wat er ook gebeurt, ik zorg in elk geval dat ik er ALTIJD bij ben, ook als dat betekent dat ik een week mn bed niet zie. Liever doodmoe, dan een dood veulen / merrie. Voorkomen is beter dan genezen, nietwaar ?

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:03

over het algemeen gaat het 98% van de keren goed geloof ik Lachen

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:06

Jullie maken mij bang hahahaha mijn merrie is in mei uitgerekend als ik examen heb MAAR WIL RE GRAAG BIJ ZIJN!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 20:39

Hoi meis,

Je moet natuurlijk ook wel in gedachten houden dat Lootje al een keer eerder probleemloos een veulen op de wereld heeft gezet. Dus geheel onervaren is zij niet ook al was ze destijds nog een puber Haha!
En tja, er kleven risico's aan drachtig zijn en de geboorte van een veulen. Dat is ook waarom Nic dus absoluut geen veulen meer bij Cezanne wil.
Maar jij hebt een taai en sterk paardje die het volgend jaar vast weer stiekem in d'r eentje op knapt terwijl jij (weer Schijnheilig ) door je wekker heen slaapt Tong uitsteken

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 20:44

ja, dat was wel stom ja, dat gaat mij dit keer niet gebeuren,ik ga dan in Fletties stal liggen met wekker en boek (je moet toch wat) ik hoop dat Nicole er dan is, die kan in geval van nood ingrijpen (lange leve de dierenarts in spe!)

mel_kreeft

Berichten: 755
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Warwick University (en in de vakanties in Sassenheim)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 21:02

hehe Haha!, morgen naar hengstjes kijken!!:D leuk leuk

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 23:32

lowara schreef:
ja, dat was wel stom ja, dat gaat mij dit keer niet gebeuren,ik ga dan in Fletties stal liggen met wekker en boek (je moet toch wat) ik hoop dat Nicole er dan is, die kan in geval van nood ingrijpen (lange leve de dierenarts in spe!)


En dan ga je net als ik even snel thuis een hapje eten...Kom je terug is het veulen net op zoek naar de uier Knipoog

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 00:42

Belle heeft vorig jaar zover ik weet haar eerste veulen gehad. Ze heeft het helemaal zelf gedaan Haha! toen ik kwam was Jip er net
Het kan altijd mis gaan maar als je merrie in goede conditie verkeerd verklein je de kans. en ze heeft al een veulen gehad dat scheelt ook al.

Tip: Kijk even naar je verzekering of ze vergoeden als je merrie drachtig is en als er iets gebeurt tijdens de bevalling.

Ik zou verder zeggen niet teveel over tobben Haha! Veel plezier bij de Bonte Parels Lachen Altijd gezellig daar