[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FlashWolves

Berichten: 38
Geregistreerd: 28-12-13
Woonplaats: Coevorden

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 20:14

Ik meld me ook.
Mijn 2 shetlanders gaan dit jaar gedekt worden.
Afbeelding
Khonshu, de donkere, wordt 8 dit jaar. En Unega, de lichte, wordt 4 dit jaar. Khonshu is de moeder van Unega.

De hengst die ik heb uitgekozen deze appaloosa shet.
Afbeelding

corinadrenth

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 20:28

Muronia schreef:
Ik heb dat even opgezocht maar het is voor merries die hun hengstigheid niet goed tonen? Mijn ouwe toont goed hengstig en heeft ook eisprong maar wou al 3 jaar niet drachtig worden.


Het bevorderd de hengstigheid en het aanslaan van de dracht. Diva word ook lastiger drachtig. Maar tot nu toe met dat spul vlot drachtig

wisanda2003

Berichten: 393
Geregistreerd: 22-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 20:48

Cioccolato schreef:
Waarom dat bijvoeren als ze t licht uit de ogen van ee da wil slaan? Mis die link even


Ik wil kijken of als ik haar duidelijk hengstig krijg, haar dan natuurlijk laat dekken. Wel gelet op de risico's natuurlijk en als dat ook niet lukt houdt het op.
Ki is geen optie omdat ik haar dan iedere keer flink moet sederen, dat wil ik niet.

Gebruiken jullie de fertile dan 30 dgn of langer?.. het is natuurlijk nog vroeg in het seizoen en het weer speelt ook niet mee, maar dan ik er misschien beter volgende maand mee starten?

corinadrenth

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 21:11

ik gebruik het 30 dagen voor de inseminatie/ veulen datum en dan 30 dagen na de inseminatie

corinadrenth

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 21:11

heb je geen opvoelbox ?

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 21:45

Wij zijn vandaag naar een hengstenshow geweest van een stal net over de grens in België. Weer een paar hele mooie hengsten gezien. Aansluitend was er ook een veiling waarvan de opbrengst naar het goede doel ging. Heb wel wat geboden, maar helaas was mijn tegenbieder multimiljonair, dus die ging er steeds overheen :+ En om nou steeds dik over het normale dekgeld heen te gaan vond ik toch wat te gortig, ook al is het voor het goede doel.

Met lege handen thuisgekomen dus, maar wel alweer met dekplannen voor volgend jaar _O-

wisanda2003

Berichten: 393
Geregistreerd: 22-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:19

corinadrenth schreef:
heb je geen opvoelbox ?

Nee helaas niet... we gebruiken een smalle pony box,deur dicht en dan via het Luik, maar ze heeft nog net iets te veel ruimte...

corinadrenth

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:28

wisanda2003 schreef:
corinadrenth schreef:
heb je geen opvoelbox ?

Nee helaas niet... we gebruiken een smalle pony box,deur dicht en dan via het Luik, maar ze heeft nog net iets te veel ruimte...


is het dan niet handiger om haar naar een stal te brengen waar ze merrie begeleiding doen ? ik heb ook zon merrie en in de opvoelbox gaat het hartstikke goed

Cioccolato

Berichten: 6629
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:45

wisanda2003 schreef:
Cioccolato schreef:
Waarom dat bijvoeren als ze t licht uit de ogen van ee da wil slaan? Mis die link even


Ik wil kijken of als ik haar duidelijk hengstig krijg, haar dan natuurlijk laat dekken. Wel gelet op de risico's natuurlijk en als dat ook niet lukt houdt het op.
Ki is geen optie omdat ik haar dan iedere keer flink moet sederen, dat wil ik niet.

Gebruiken jullie de fertile dan 30 dgn of langer?.. het is natuurlijk nog vroeg in het seizoen en het weer speelt ook niet mee, maar dan ik er misschien beter volgende maand mee starten?


Oh op die manier

LaDonna75

Berichten: 2177
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:31

corinadrenth schreef:
Muronia schreef:
Ik heb dat even opgezocht maar het is voor merries die hun hengstigheid niet goed tonen? Mijn ouwe toont goed hengstig en heeft ook eisprong maar wou al 3 jaar niet drachtig worden.


Het bevorderd de hengstigheid en het aanslaan van de dracht. Diva word ook lastiger drachtig. Maar tot nu toe met dat spul vlot drachtig

Precies daarom ga ik het ook gebruiken, om alle kansen te pakken aangezien ze vorig jaar gust is gebleven.

AM_Horses

Berichten: 2627
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:40

Hier ook een keer positieve ervaring met pavo fertile. Was toen wel optijd begonnen. Na een maand voor het eerst mooi hengstig, hengstigheid erop gedekt en gelijk drachtig. Eind februari een veulen. Jaar ervoor die merrie 7 cyclussen gedekt en niet drachtig gekregen.

Als je merrie zo lastig is met scannen is wegbrengen een goede optie. Waar ze een opvoelbox hebben. Hengsten die natuurlijk dekken zijn toch behoorlijk beperkt. En dan moet ze uiteindelijk toch nog gescand op dracht

Morgen wordt hier bij Wild Thing biopt afgenomen. Toch best spannend. Geen idee hoelang het duurt voordat ik uitslag krijg

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:52

Am_horses Succes morgen, ben benieuwd wat eruit het onderzoek gaat komen.

Wisanda2003, hier ook een merrie die niet makkelijk is met opvoelen. Deze breng ik altijd naar de praktijk voor begeleiding. Daar hebben ze alles bij hand. En een stevige opvoelbox.


Hier nu sinds vrijdag begonnen met de fertile te voeren. Merrie is enorm kieskeurig en moet altijd even wennen aan een nieuw supplement. Maar gelukkig eet ze het redelijk op. Ik ben benieuwd wat het voor haar gaat doen.
Ze zou afgelopen weekend hengstig moeten zijn geweest maar heb weinig aan haar gemerkt. Denk dat het weer ook niet heeft geholpen.

shadow33
Berichten: 148
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: Nijeholtpade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 15:05

ooh wat leuk, er is al een 2024 topic.

Ik wil met m'n maiden merrie vroeg beginnen. Zodat ik wel een beetje nog kan rijden volgende zomer. Maar vroeg is bij mij wel begin april op z'n vroegst. Als het dan in 1x pakt dan is een begin maart veulen vroeg genoeg, helemaal als het zo'n maand wordt als dit jaar.
Mijn merrie is een geniaal en ik heb Mc Laren in gedachten voor haar. Meest lieve merrie ooit x een super lieve hengst= een super lief paard zou je zeggen _/-\o_

2 andere merries zijn begin mei uitgerekend, ik weet nog niet of ik ze beide weer laat dekken, want ik heb ook een pensionpaard die onder de hengst gaat en 4 veulens is een beetje veel qua ruimte wss. Mijn connaisseur merrie wil ik als de bevalling goed gaat wel op de veulen hengstigheid weer laten dekken. Ze is nu drachtig van Nacho, als dat echt een topcombinatie is dek ik misschien wel weer terug.
Anders heb ik extreme u.s. ook nog op mijn lijstje staan. Ik ben de veulens die nu langzaamaan geboren worden van Extrme een beetje aan het volgen. Mijn merrie vererft wel klein namelijk, dus dat moet de hengst wel compenseren.

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 15:08

Hoi allemaal, ik kom mij ook melden.
Dit keer ga ik meekletsen, ipv meelezen.

Mijn merrie is woensdag geïnsemineerd. Vrijdag was het ei eraf en zag alles er nog steeds top uit.
Ze is sinds donderdag moe en nog knuffeliger. Ook is ze de laatste dagen steeds vocht aan het verliezen. Alsof ze het overtollige sperma eruit werkt, geen idee of dat normaal is. Volgende week vrijdag wordt ze gescand en dan weten we of het gepakt heeft.

Mijn merrie heet Perdida en is een bijna 14 jarige PRE merrie. Ik heb haar laten insemineren met het sperma van de cremello nrps hengst Blue Jasper.

Mijn kanpperd
Afbeelding

Blue Jasper
Afbeelding

splenius

Berichten: 1109
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 23:51

ik ben voor dit jaar ook net begonnen.

Heb nog een drachtige merrie die is 30 april uitgerekend van Ferguson
Deze wordt daarna weer gedekt, weet nog niet met wie.

Afbeelding

Afbeelding

upper-class x jazz

De andere merrie heb ik vandaag een embryo uit de merrie laten spoelen.
Deze wordt in een draagmoeder gezet.
Dit veulen is als verkocht als alles goed gaat.
Gedekt door Kjento.

Daarna wil ik voor mij zelf haar laten dekken door Negro.

Afbeelding

Afbeelding


Le vivaldi x sunny boy

AnsoDM

Berichten: 237
Geregistreerd: 05-11-20
Woonplaats: Wevelgem

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 20:09

@flashwolves : welkom wat een leuke shetjes heb je :)

@goldenarrow: mss beter voor je portemonnee :+ en amai al voor volgend jaar :p


@AM: Weet je al wanneer je de uitslag hebt?

@shadow33: Welkom heb je foto van je merrie's en de hengsten natuurlijk :)

@Marion: Wat een leuke combi zal dat zijn zeg

@splenius: twee hele leuke merries. Hopelijk geraak je er aan uit welke hengst je wilt voor die ene :)

AM_Horses

Berichten: 2627
Geregistreerd: 10-05-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 20:25

Gisteren is de biopt afgenomen. Ik had verwacht dat dit onder sedatie zou moeten. Maar ze voelen dit zo goed als niet. Uitslag zal een week tot 1.5 week duren.

LaDonna75

Berichten: 2177
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 21:46

Spannend AM. Ik duim voor een gunstige uitslag.

Ik ben gisteren wezen scannen met mijn merrie. Alles ziet er goed uit, geen vocht in de baarmoeder. Wel is alles nog rustig, er rijpen wel wat follikels maar er zit nog geen hengstigheid aan te komen. Dus rustig wachten en observeren. Ik wil ook nu nog niet dekken, was alleen benieuwd of alles er goed uit ziet.
Ik ben sinds gisteren met Pavo Fertile begonnen, hopelijk helpt het 8-)

splenius

Berichten: 1109
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 01:06

Ik geef mijn merries ook pavo fertile
Daar begin ik eind februari mee bij de niet drachtige merries.
Meestal zijn ze dan mooi hengstig geef het ongeveer 6 weken.
En als het veulen is geboren.
Begin ik ook weer gelijk.
Geef het dan ook ongeveer 6 weken.
Tot nu toe goede resultaten mee gehad.

shadow33
Berichten: 148
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: Nijeholtpade

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:27

Ohja even een fotootje vd merries om voor te stellen is idd wel leuk.
Dus bij deze
Dit is mystique, mijn eerste zelfgefokte paard. Geniaal x goodtimes. Gaat gedekt worden met mc laren.
Afbeelding

Dit is voraya (ook de moeder van mystique), met op de foto 2 jaar terug een veulen van manchester red wine aan de voet. Ze is nu drachtig van mindset. Over haar twijfel ik nog of ze dit jaar weer gedekt wordt
Afbeelding

Dit is Her Highness, de meest recente foto die ik op dit moment heb is hier op 9,5 maand dracht. Nog niet zo'n hele dikke buik. Ik dek of terug met Nacho of extreme u.s. of ik sla een jaar over om te kijken of ik wat kan rijden met haar. Kan dus alle kanten nog op
Afbeelding

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:59

Ik ga voor je duimen AM, hopen dat de uitslag goed is

Al_Zawraa

Berichten: 2358
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:17

Even ego, lees van het weekend even bij.
Laatste hengstigheid hier overgeslagen omdat de hengstenhouder pas net daarvoor terug was uit het Midden Oosten en ik nog niks van hem gehoord had. Ik had geen zin om te gaan stressen en pushen, ook omdat het nog zo vroeg in het seizoen is. Maar nu had ik een paar dagen geleden contact met hem en weet hij ook niet of hij een container heeft voor de volgende hengstigheid |o Kan natuurlijk, maar vorig jaar is mijn merrie ook al niet drachtig geraakt, omdat er nogal makkelijk overal mee omgesprongen werd (hengst terug getrokken wegens lage sperma kwaliteit, en dat pas te horen krijgen op de dag dat je wilt bestellen, niet/laat reageren op evt opties qua backup plan etc).

Nu mijn vraag, is er hier toevallig iemand die een container heeft voor het verzenden van diepvries sperma, die ik evt aankomende week (of de week erna) zou kunnen lenen/huren?

LaDonna75

Berichten: 2177
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 12:22

Zou je het niet bij een dierenarts/KI-station kunnen proberen?

Al_Zawraa

Berichten: 2358
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 12:48

LaDonna75 schreef:
Zou je het niet bij een dierenarts/KI-station kunnen proberen?


Ja, ben ik ook mee bezig, maar niet iedereen heeft ze en veel lenen/verhuren ze ook niet als je geen hengst van/via hun gebruikt. En het gaat ook nog om verzenden van sperma vanuit Italië, dus had ook al overlegt met iemand die van die containers heeft. Maar die gaf ook al aan dat je er dan beter 1 kan hebben die langer dan 3-4 dagen goed blijft, want stel het loopt ergens vertraging op dan ben je het sperma kwijt.

Knolselder

Berichten: 4326
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 15:42

Ik meld me ook weer.

De eerste merries zijn hier ook al gedekt en momenteel is het spannend afwachten of deze 3 merries hengstig worden. Voorlopig nog niet.

Lexie momenteel dag 21
Afbeelding
Palomino merrie x Palomino bonte hengst

Desi momenteel dag 18
Afbeelding
Palomino bonte merrie x Dunskin splash tobiano hengst.

Queen momenteel dag 16
Afbeelding
Homozygoot zilver en E/E Frame overo x Dunskin splash Tobiano