Groeipijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88076
Geregistreerd: 01-06-01

Groeipijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 22:46

Kunnen veulens groeipijn hebben?

Mijn veulen is in september bij mij gekomen met wat achterstand. Spoelwormbesmetting en had alleen op gras gestaan.
Ik heb haar meteen ontwormd met pyrantel en er kwamen flink spoelwormen af. Deze kuur herhaald en toen kwam er niks af. 2 maanden later van de dierenarts ivermectine en kwamen er horzellarven uit. 2 weken geleden weer pyrantel en weer wat spoelwormen. Advies was om na 6 weken wormonderzoek te doen. Verder is ze in oktober en een paar weken geleden geënt voor de basisenting.

Verder ben ik in september gelijk begonnen met Vitalbix Breed & Grow, ze krijgt een halve schep (350-400gr) per dag. Verder staat ze in een gemengde kudde op onbeperkt hooi in een paddock paradise.
Ze is vanaf september 8cm gegroeid, dus niet bizar veel. Wel is ze aardig breed aan het worden. Ze heeft enorm lange achterbenen en staat ook wat koehakkig. In november heeft ze een algemene check gehad. Hart klonk goed, ademhaling was goed, stand achterbenen zou wel bijtrekken als ze in verhouding zou groeien. Behalve de wormen was ze prima in orde.

Nu loopt ze af en toe wat stijf, paar pasjes onregelmatig en ze ligt veel. Als ze eenmaal op gang is, dan loopt ze goed. Rechtuit zie je niks, draaien of een korte bocht geeft wel gevoeligheid. De track en paddock is wel nat nu, dus ze staan veel in de schuilstal of op de tegels. De bekapper komt volgende week weer.

Het is mijn eerste veulen, dus ik ben een beetje aan het zoeken. Ze is soms wat onregelmatig, soms stijf, ligt veel. Maar ze is ook levendig, wakker, eet en drinkt goed, mest goed, vacht is goed. Vandaar de gedachte: zou ze last van groeipijn kunnen hebben?

Ik kijk het weekend even aan en als ze zo blijft ga ik maandag wel de dierenarts even bellen. Maar ik dacht, misschien kunnen jullie mee denken.

Wat recente foto’s

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

goldyc

Berichten: 759
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Groeipijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 23:11

Een veulen kan volgens mij wel groeipijn hebben, ja.
Koehakkig staan veroorzaakt op zich echter geen kreupelheid. Loopt ze voor- of achteraan kreupel?

Daihyo

Berichten: 88076
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Groeipijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 23:16

Niet echt duidelijk. De ene keer achter de andere keer voor. Het is vooral echt stijf en af en toe een pas onregelmatig. Bij draaien is het alleen achter. Maar met weglopen na opstaan is ze de ene keer voor wat kort en stijf, de andere keer achter.

goldyc

Berichten: 759
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Groeipijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 23:30

Ik zou er op zich wel een dierenarts bij halen. Er zijn paints en quarters die praktisch geboren worden met hoefkatrol of spat, en beiden kan zich zo uiten op jonge leeftijd. Nou is dat wel een ‘worst case scenario’, maar ik zou persoonlijk toch willen weten dat het dat niet is. Andersom kom je hoefkatrolontsteking liever te weten voor je in stadium 4 zit. Maar weet je, het kunnen best groeipijnen zijn, ik ben geen dierenarts. Ik zou, als het aanhoudt, er wel naar laten kijken.

Naast een probleem in de benen kan het ook een algemeen vitamine of mineralentekort zijn of zoiets, waardoor ze stijf is.

MirandaMalik

Berichten: 9898
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Groeipijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 23:35

Zelf zou ik denken aan gevoelige hoeven..

Daihyo

Berichten: 88076
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Groeipijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 00:17

Ja als dit aanhoudt komt er sowieso een dierenarts bij aankomende week.
Een tekort zou toch bijna niet moeten kunnen met de Vitalbix? Ze mag op zich wel wat meer. Dat ophogen is zo gedaan :j
Of misschien vanuit de achterstand nog niet bijgetrokken? Ze ziet er verder wel goed uit. Goed op gewicht, ontwikkelt goed. Maar zou kunnen hoor. Ik sluit helemaal niks uit op dit moment.

Zelfde geldt voor de hoeven. Is ook zeker in me op gekomen. Al reageert ze verder niet gevoelig op krabben of duwen op de hoef. Bekapper komt volgende week, dus dan zal ik dat vragen. Ook daar was een achterstand. En nu met dat natte weer zou ze best wat te weke hoeven kunnen hebben nu. Of denk je aan wat anders?

MirandaMalik

Berichten: 9898
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 00:25

Kunnen dunne zolen zijn of licht hoefbevangen?
Maar dat kan de hoefsmid wel zien.
Groeipijn kan ook hoor, ik denk dat je dan juist op moet passen met te veel extra voeren (wel ruwvoer natuurlijk ) zodat het niet nog sneller gaat.

rink

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Re: Groeipijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 01:31

Hoe is ze gefokt? Ik wil zeker geen doemscenario creëren maar eventueel ook testen op PSSM?

Hopelijk is het vooral gewoon groeigerelateerd en eenvoudig op te lossen

Daihyo

Berichten: 88076
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Groeipijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 08:58

Vader is 7-panel n/n en moeder 5-panel n/n. Dat was een harde eis in mijn zoektocht :j
Enige wat nog zou kunnen is dan pssm2.

Hoefbevangen dacht ik gister ook nog aan. Maar ik heb gister even op het harde gelopen aan het halster om te kijken en toen liep ze gewoon goed. Was zelfs erg jolig. Dat strookt weer niet met hb. Dunne zolen staat op de lijst voor de bekapper :j

Moossie90
Berichten: 473
Geregistreerd: 12-01-14

Re: Groeipijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 09:05

Ik heb mijn beide paarden van jongs af aan, en ik zag ze in de groei vaker liggen, ook echt helemaal plat en languit. Maar kreupel of stijf zijn ze nooit geweest, hoe hard ze ook groeiden. En mijn merrie had ook wat achterstand.
Ik zou een veearts laten kijken.

Daihyo

Berichten: 88076
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Groeipijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 12:05

Ik denk dat ik het heb gevonden. Rechtsachter is wat opgelopen boven de kogel en dat is ook het been dat ze ontziet als ze omdraait. Ze stapt wel rad, maar voorzichtig. Afgelopen week heeft er 1 vast gezeten in de hooibak met behoorlijk wat paniek. Kan best zijn dat er daar iets mis is gegaan en zij ook in paniek is geraakt. Morgen de dierenarts maar even bellen.

Moossie90
Berichten: 473
Geregistreerd: 12-01-14

Re: Groeipijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 09:40

Hoe is het nu?

Daihyo

Berichten: 88076
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Groeipijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 09:45

Niks meer te zien. Niks meer aan de hand gelukkig.
Achteraf denk ik toch spierpijn. De dag ervoor had een van de paarden vastgezeten in de hooibak, behoorlijk wat stress in de groep, dierenarts erbij, enz. Dus ik denk dat dat toch iets teveel indrukken en paniek zijn geweest bij mijn veulen en dat ze in die paniek iets verrekt heeft met wegdraaien.

Moossie90
Berichten: 473
Geregistreerd: 12-01-14

Re: Groeipijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:02

Gelukkig maar