Vachtkleuren van de a.s. kleintjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 18:27

Hmm....kun je bont beter combineren met zwart of wit als je een bont veulentje wilt fokken? (en bont met bont niet mogelijk is)

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 18:46

peeky schreef:
Hmm....kun je bont beter combineren met zwart of wit als je een bont veulentje wilt fokken? (en bont met bont niet mogelijk is)


Hoe bedoel je wit? Als in een schimmel?
Als jouw paard bont is heb je altijd 50% kans op bont, welke hengst je er ook opgooit.
Als je er echter een schimmel opgooit heb je kans dat het ook schimmel krijgt en dat je dus een schimmelbont veulen krijgt, waarvan de vlekken dus langzaam zullen verdwijnen.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38707
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 19:49

Meavey"]
[quote="peeky schreef:
Hmm....kun je bont beter combineren met zwart of wit als je een bont veulentje wilt fokken? (en bont met bont niet mogelijk is)


Hoe bedoel je wit? Als in een schimmel?
Als jouw paard bont is heb je altijd 50% kans op bont, welke hengst je er ook opgooit.
Als je er echter een schimmel opgooit heb je kans dat het ook schimmel krijgt en dat je dus een schimmelbont veulen krijgt, waarvan de vlekken dus langzaam zullen verdwijnen.
[/quote]
Dit is niet helemaal waar Meavey, als Peeky er een Bonte hengst op gooit heb je 75% kans op een bont veulen!! Knipoog

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 19:52

Ods"]
[quote="Meavey"][quote="peeky schreef:
Hmm....kun je bont beter combineren met zwart of wit als je een bont veulentje wilt fokken? (en bont met bont niet mogelijk is)


Hoe bedoel je wit? Als in een schimmel?
Als jouw paard bont is heb je altijd 50% kans op bont, welke hengst je er ook opgooit.
Als je er echter een schimmel opgooit heb je kans dat het ook schimmel krijgt en dat je dus een schimmelbont veulen krijgt, waarvan de vlekken dus langzaam zullen verdwijnen.
[/quote]
Dit is niet helemaal waar Meavey, als Peeky er een Bonte hengst op gooit heb je 75% kans op een bont veulen!! Knipoog
[/quote]

Maar ze zegt dat bont met bont niet mogelijk is. Knipoog

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38707
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 00:56

DUH!! Ik kan ook niet lezen! Haha!

chex

Berichten: 409
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 15:35

Nou Yessie, zowel Paps als Mams zijn "plaatjes" om te zien. Dus er moet wel een super veulen uit komen ongeacht de kleur. Knipoog

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 00:26

Ik gok op een bruin veulen Knipoog Dan is het alleen nog afwachten of het bruin blijft of wit wordt Lachen

Moeder is bruin(vader vos, moeder bruin) en de hengst is schimmel(bruingeboren en voor zover ik na kan gaan zonder vosfactor).

Kans op schimmel is dan 50% en de kans op bruin is dan ook 50%(of 25% als de hengst toch het vosgen zou hebben).
De kans dat er een bruin veulen geboren wordt is iig erg groot

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 01:17

Gomir, als de hengst geen Vos gen draagt heb je gewoon geen kans op vos... dus dan 100% kans op bruin (met altijd ook de kans op zwart, maar is in praktijk kleiner) waarvan 50% schimmel zal worden.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 01:24

Ik ga uit van de uiteindelijke kleur en dan klopt 50% bruin en 50% schimmel wel aardig
(zwart zou wel kunnen, maar dan weet ik iig zeker dat het uiteindelijk wit wordt Knipoog Alle schimmels erachter zijn trouwens bruin geboren dus zwart is niet erg wsl )

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38707
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 01:38

gomir schreef:
Ik ga uit van de uiteindelijke kleur en dan klopt 50% bruin en 50% schimmel wel aardig
(zwart zou wel kunnen, maar dan weet ik iig zeker dat het uiteindelijk wit wordt Knipoog Alle schimmels erachter zijn trouwens bruin geboren dus zwart is niet erg wsl )

Zwart is de basis kleur, met bruin (Agouti) 'er overheen' dus Zwart is wel degelijk mogelijk OOK zonder wit te worden.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 01:43

Dit ga ik morgen nog eens lezen als ik goed wakker ben, dat volg ik niet helemaal Blond
Ik heb nog nooit een zwarte gezien uit twee bruinen

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 01:48

Het kan theoretisch prima, maar gebeurd in praktijk weinig omdat de Bruin gen (agouti) vaak wel mee gegeven wordt en ook omdat, zeker in de warmbloeden, de Bruine kleur veel voorkomend is en paarden er dus al snel Homozygoot voor zijn. Zeker met al die Bruin geboren schimmels heb je grote kans dat je gewoon lekker je bruine krijgt en dan maar hopen dat ie geen schimmel is.
Heeft papa overigens 2 schimmel ouders, of 1? Want die kan met 2 schimmel ouders natuurlijk ook Homozygoot zijn voor de schimmel gen (of heeft ie al veulens gehad die niet schimmel waren, dan is hij gewoon heterozygoot)
Hoop dat je het nog bij kan houden.. leuk he? kleuren??

(wie is papa eigenlijk? nrps?)

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 01:59

jeddah schreef:
Het kan theoretisch prima, maar gebeurd in praktijk weinig omdat de Bruin gen (agouti) vaak wel mee gegeven wordt en ook omdat, zeker in de warmbloeden, de Bruine kleur veel voorkomend is en paarden er dus al snel Homozygoot voor zijn.
Ik zie vooral warmbloeden en daar heb ik het eigenlijk nog nooit gezien Wat niet wil zeggen dat het niet voorkomt natuurlijk Knipoog
Citaat:
Zeker met al die Bruin geboren schimmels heb je grote kans dat je gewoon lekker je bruine krijgt en dan maar hopen dat ie geen schimmel is.
Een goede schimmel heeft ook zijn/haar charmes Knipoog Ik ben niet antischimmel hoor *LOL* Vind het wel wat hebben.
Citaat:
Heeft papa overigens 2 schimmel ouders, of 1? Want die kan met 2 schimmel ouders natuurlijk ook Homozygoot zijn voor de schimmel gen (of heeft ie al veulens gehad die niet schimmel waren, dan is hij gewoon heterozygoot)
1, de moeder is bruin. 2003 is het eerste jaar dat hij gedekt heeft dus daar is nog weinig van te zeggen.
Citaat:
Hoop dat je het nog bij kan houden.. leuk he? kleuren??
Genetica vind ik wel leuk dus dat kan ik altijd lang volgen

Citaat:
(wie is papa eigenlijk? nrps?)
Royal Highness. Inderdaad een NRPS-er *LOL*

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 10:45

Ik gok op een zwart veulen met 4 witte voetjes. De merrie is zwart, smalle bles en 4 witte voetjes. De vader is zwart, 4 witte voetjes en een sneb. Er zal dus vast ook wel wat wit aan het hoofdje zitten. Maar goed ik weet dus niet of er een vosfactor inzit. Volgens mij wel ( ik hoop van niet ). Schimmel zit er in ieder geval tot 10 generaties terug niet in!

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 23:04

Wie wil voor mij nadenken over de kleur
Ik denk dat het een bruintje zal worden Haha!
Merrie is bruin. Oma is bruin.
Vader donker bruin/zwart (Equador) daarna weer bruin? (Voltaire)
en Joost is ehhh bruin?

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 23:07

de moeder is bruin, de moeder van de moeder is bruin, de vader van de moeder is bruin? en de hengst is ook bruin?
de kans op een bruine is dan wel groot Knipoog

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 22:27

Yessy schreef:
de moeder is bruin, de moeder van de moeder is bruin, de vader van de moeder is bruin? en de hengst is ook bruin?
de kans op een bruine is dan wel groot Knipoog


Dacht ik ook al Haha!
Nu naar afwachten op welke kleur bruin Schijnheilig

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 11:16

Goed, even een leuke dan voor jullie
M: roodschimmel VM: donkerbruin MM: Appaloosa (bruin met aantal witte stipjes)
V: zwart-bont VV: zwart-bont MV: zwart-bont

Succes.... Ik gok op een roodschimmelbonte Knipoog haha

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 01:12

Pintaloosa zit er ook in ... Een fewspot geeft normaal altijd kleur door.

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 19:57

is roodschimmel (genetisch gezien) gewoon schimmel? dan zou je 50% kans hebben op een schimmelveulen iig, hoe dat met bont zit ben ik slecht in Tong uitsteken

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:20

Yessy schreef:
is roodschimmel (genetisch gezien) gewoon schimmel? dan zou je 50% kans hebben op een schimmelveulen iig, hoe dat met bont zit ben ik slecht in Tong uitsteken


Ben bang van niet, gezien moeders appaloosa is. Op bokt hier is iemand met een merrie met de zelfde kleur als de drachtige merrie van ons en die staat bij het NAS ingeschreven als appaloosa.
Maar ach, we zullen wel zien wat er uit rolt.. Nog een paar maanden geduld!