Drachtige merrie koliek vd schrik, wat nu met veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Drachtige merrie koliek vd schrik, wat nu met veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 16:57

Sorry voor de lange tekst maar ik heb jullie ervaringen en raad nodig.

Zoals jullie wel weten kwam er gisteren (en vandaag eigenlijk nog steeds) een storm over ons.
Ik was gelukkig thuis waardoor ik om de zoveel tijd alles kon gaan checken. Na lang twijfelen de paarden binnen gelaten vanwege de bomen langs de wei.

Toen ik in de namiddag naar de hangar waar de paarden staan was gaan zien zag ik dat het dak begon los te komen vd wind. Snel gebeld om hulp en ik ben in allerijl langs het achterdeurtje (durfde de schuifdeur waar de wind op zat niet te openen) de paarden beginnen buiten halen om op de wei te zetten. Heb eerst mijn drachtige merrie genomen, ze was al totaal in paniek. Toen ik met de laatste bezig was vloog het dak er boven ons hoofd af. Gelukkig niemand gewond. Hierdoor heb ik ook alle paarden in dezelfde wei moeten zetten, hengsten in onze tuin wel. Ik durfde niets achter de hangar zetten ivm veiligheid dak.

Toen ze allen buiten stonden is de hulp aangekomen en hebben we de rest kunnen verstevigen en met het hooi een muur maken zodat de laatste stallen nog redelijk winddicht en bruikbaar zijn.

Toen ik de twee grootste die normaal niet bij de rest staan ergens anders had ondergebracht merkte ik dat mijn drachtige merrie neerlag, rollen, plat liggen. Eenmaal terug op een stal gezet verkrampte ze helemaal van de pijn. Mestte telkens kleine beetjes als ze stond. Ademde enorm snel. Veearts gebeld, binnen 45min was hij er. Had ze al wat kunnen laten kalmeren en recht gekregen.

Ze heeft nu ontstekingsremmers gekregen, vandaag en morgen moet ze er nog.

Maar ik maak mij zorgen om het veulen. Ze is nu 284 dagen ver en ik had het nog nooit zien bewegen tot vannacht. Ik was rond 1u nog es gaan zien en het schopte er op los. Ik kreeg al schrik dat het aan het stikken was. Vandaag ook om de zoveel uur gaan zien en daarnet zag ik het (gelukkig) weer trappen. Maar echt zo hard dat de merrie er ongemakkelijk van wordt en ik toch wel ongerust. Heb nog nooit zo'n actief veulen gezien, zou er iets mis zijn?
Heb zo'n schrik dat ze gaat verwerpen. Veearts zei dat we nu niets meer kunnen doen.

Gini
Berichten: 17984
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Drachtige merrie koliek vd schrik, wat nu met veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:04

Ik zou je niet al te veel zorgen maken. De merrie goed blijven checken uiteraard, maar volgens mij zal de rust snel weer terugkomen. Zo heel snel verwerpt een merrie niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110899
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:05

Je kunt idd toch niets doen. Nu nog scannen geeft ook weer risico's.

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Re: Drachtige merrie koliek vd schrik, wat nu met veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 17:08

Scannen zou ik sowieso niet doen, het beweegt nog en het is geen merrie die dit graag heeft. Ze is een beetje een stresskip met een slecht verleden. Vandaar dat ik zo'n schrik heb.

Hoop zo dat ze het veulen nog een twee maand binnen houdt.