Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
Caily schreef:Kan je de veulens eerst niet samen ergens op een box zetten? Ik vind je twijfel over achter het draad blijven wel reeel, hier ook ervaring dat dat niet altijd zo goed gaat gelijk. Moeder mee hangt er vanaf hoe braaf zij op de trailer is en hoe ver het rijden is.
Maeve schreef:Waarom moet ze nu al bij mama weg? Ze is dan 5 maanden oud, dat is nog best jong. Het klinkt alsof ze misschien nog niet heel zelfstandig is. Waarom niet wat langer wachten?
kiki1976 schreef:Ik lied regelmatig mijn merrie in de box staan en ging even met mijn veulen over het erf stappen. Merrie stond dan altijd lekker te eten, en nooit een probleem geweest.
Veulen alleen in de box was wat lastiger omdat de boxen bij ons op stal niet helemaal afsluitbaar waren.
Maar toen ze eenmaal naar de opfok ging van te voren samen op stal gezet. Toen ze in de trailer moest haar gewoon net als anders uit stal mee genomen. Mijn merrie heb ik niet gehoord (stond gewoon te eten) en de kleine ging netjes mee.
Duurde even voordat ze op de vrachtwagen stond en weg ging ze naar de opfok.
Toen ik bij mijn merrie kwam keek ze wel van "hey hier klopt iets niet" en heeft een paar keer staan te hinneken. Daarna kwamen alle andere paarden ook naar stal en was de rust weder gekeerd. Af en toe wat hinneken en meer niet.
Veulen in de opfok heeft ook niet voor problemen gezorgd.
Kinke schreef:vind dat wel typisch, zie je bij veel mensen die paarden afspenen, opeens is er een soort magische grens, meestal een maand of 6 en dan moet het gebeuren. Overigens vind ik 5 maanden ook erg jong. Geef het gewoon de tijd, je hebt nog tijd genoeg om verder te oefenen met het ontwennen. Laat het veulen in de stal en ga even van het erf, bouw dit uit. En je kunt inderdaad ook gaan oefenen met trailerladen. Waarom nu al een deel oefenen en dan op het laatst toch nog een stress situatie creëren?
Gillbo schreef:Zorg wel dat als je het veulen alleen vervoert je trailer goed afgesloten is. Het zal niet de eerste zijn die via de achterkant uitstapt tijdens het rijden
_Lina schreef:En wat bedoel je juist met waarom nu al een deel oefenen en dan op het einde nog een stress situatie maken? Als je nu al oefenent is dat toch juist om minder stress te hebben?