Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
fokfanaat schreef:hoe wil je gaan waken als de bevalling komt?, heb je verlichting, camera en birthalarm?
Cayenne schreef:Pfoe, ik vind je ontzettend onvoorbereid.
Het is echt niet genoeg om zo weinig te gaan kijken. Je kunt het heel makkelijk missen en in die paar uur kun je zowel merrie als veulen kwijt raken. Dat risico wil je toch niet lopen?
Het is fijn om een plek te hebben waar merrie en veulen binnen kunnen staan. Stel dat het gaat regenen en vriezen.. Een longontsteking is zo opgelopen.
Waarom heb je haar uberhaupt laten dekken als de omstandigheden zo minimaal zijn?
Thea_Ste schreef:Is de schuilstal voorzien van 4 wanden (dat er zeker geen wind of slagregens in kan) en kan deze eventueel afgesloten worden zodat ze bij slecht weer verplicht niet naar buiten kan?
Ik spreek uit eigen ervaring, mijn eigen merrie, die gewoon is van 24/7 buiten te staan. Vond het niet altijd nodig om met haar veulen te schuilen bij regen, want zij had er geen last van. De kleine daarentegen stond te rillen van de kou.
Nogthans een ervaren en goede moeder (7 gezonde veulens) maar je moet toch altijd een oog in het zeil houden.
Goed dat de boeren meekijken, maar kijken ze ook snachts? De meeste paarden bevallen in de nacht. Ik weet niet of die boeren daartoe geneigd zijn naast hun al zware werk.
En jij werkt ook fulltime, waardoor waken ook echt zwaar is en gezien de accomadatie die je nu maar hebt Is mijn advies wegbrengen om ergens anders te bevallen. Na de bevalling kan ze met het kleintje terug naar de weide en dan kan je nog voor dekens ect voorzien
Natexia schreef:ja, we kunnen de schuilstal wel voorzien van volledige afsluiting, maar heb al verhalen gehoord van merries die hun veulen doodpersen. omdat ze tegen de muur liggen
Thea_Ste schreef:Je bent van kalken lees ik. Misschien bellen naar de dierenkliniek van merelbeke en ze daar naartoe brengen om te bevallen?
De meeste paarden bevallen vlot en hebben ons helemaal niet nodig, maar het zou maar eens misgaan dat het veulen verkeerd ligt of.. dan zit je daar met enkel straatverlichting.
Er is ook geen stal? Met die koude is het echt wel belangrijk dat ze toch zeker niet in de wind staan als ze nog maar pas geboren zijn.. ze zijn zo fragiel, het is zo snel gebeurt..
Ook ga je te weinig kijken. Idealiter verblijf je zo dicht mogelijk bij je paard dat je er direct naast kan staan als het zover is.
Ik zou je echt aanraden om ze ergens naartoe te brengen.
Birdie60 schreef:Ik had ze dan toch een maandje later laten dekken.
Maar na het bevallen is het ook te koud.
Ik heb vorig jaar een veulen gekregen van iemand,haar pony was door een uitgebroken hengst gedekt zonder dat ze wist. 11 februari lag er plots een veulen naast.
Veulen had het steen koud, en kreeg longontsteking.
We waren ze bijna kwijt geweest.
Moeder en veulen heb ik bij mij laten zetten en ik moest 10 dagen lang 5 spuiten toedienen.
Ze heeft het gered.
Dus ik ben voorstander als er een veulen komt binnen zetten en vooral met dit weer. ( vries)