[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:11

Nog geen veulens zeg! Wat een fopperts die merries! :oo

Wbt alarm, vind ze ook niet handig. Ging af als de merrie niet eens lag en als ze wel plat lag... niks! Met gewoon waken is het altijd goed gegaan en dit jaar voor het eerst camera's erop, dat is al een hele verbetering :j
Iedereen doet toch op zijn/haar eigen manier hun best.

Hier vandaag ook weer een mooie mijlpaal :D

Afbeelding

MaritB

Berichten: 8640
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:19

Hier weinig keus. Camera kan niet want geen stroom. Dus wordt een alarm als dat lukt, stadhouder bood aan te helpen.

Nu wil ik kijken of ik mm telefoon als camera kan gebruiken met batterypack op zonne energie. En dat camera activeert als je kijkt om stroom te besparen.
Verder is er overdag altijd iemand op stal, gaat vooral om de nachten van half 11 tot 8.. perfect moment voor een bevalling waarschijnlijk :p

Laat iedereen wel in waarde, niemand doet het slechte voor zijn paard ;)

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:32

Ik zeg maar niks, anders vinden jullie mij vast weer niet aardig :')

Ik verbaas me dat er nog geen DBT2018 is. Vorige jaren was die er al veel eerder.
Vind het wel handig, kan ik even terug lezen hoe het vorig jaar ging ;) We werken met merrie begeleidings papieren, daar staat alle informatie wel op. Maar even nalezen is altijd handig.
Vandaag wordt de derde merrie geinsemineerd :)

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:32

Ik begrijp het wel hoor. Is hier ook derde jaar op rij en heb er nu twee die moeten veulen, jeetje ik heb afgezien vorige jaren, geradbraakt kan je het noemen :7 ondanks dat ik melktest had, cam zodat ik niet uit mijn bed moest en super duidelijke merrie's maar je bent nooit gerust en je begint al vaak te vroeg te waken dus heb ook alarm besteld zowel voor Elsa als voor Flo, gewoon voor de uren dat je wel ligt te slapen.
Is eentje met slaapstand want ik zie op de cam dat Elsa weerom plat begint te slapen, alleen is hij nog niet geleverd := dus Elsa billen toe knijpen aub _/-\o_

Jij bent altijd aardig vulina, :* alleen zeg je de waarheid en die komt soms hard aan bij sommigen, ik kan daar tegen :D waar is waar he

Jij moet nog even geduld hebben faline maar leuke mijlpaal

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:35

Ik meende dat er al een 2018 topic was! Ik blijf hier voorlopig nog wel even hihi, 2 van die drukke topics netjes bijhouden lukt me niet.

Maar denk dat je 'm wel vast mag openen hoor Vulina :j Of Moet Een mod dat perse doen?

Waarheid is ook niks mis mee idd, maar de manier van brengen kan veel verschil maken ;)
Discussie kan juist heel leerzaam en leuk zijn als we elkaar gewoon in waarde laten. :j

Silly1972

Berichten: 14782
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:47

Ja en dat laatste daar schort het hier nog wel eens aan.
Laatst bijgewerkt door Silly1972 op 29-03-17 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:48

Faline, gefeliciteerd met de mijlpaal :D

Kabayo, ik vat het ook niet op als een aanval hoor.. Maar er word een alarm aan de kant gelegd omdat er 10 tot 15 keer vals alarm word gegeven, maar ieder kwartier een wekker zetten, dat kan wel? Daar geloof ik dus helemaal niets van. Dat bedoel ik te zeggen ;) (en dat is dus ook niet naar jou gericht ;) )

Ik kan gewoon niet goed begrijpen dat mensen die wél de "luxe" van een alarm hebben, het een onding vinden... Het is toch juist weer een prachtig extra hulpmiddel voor de uren of minuten die je ligt te slapen?! Dat bedoel ik meer te zeggen.... Ik snap niet dat mensen zeggen dat ze het alarm maar aan de kant leggen en liever ouderwets doen waken. Want 4 weken lang, ieder kwartier je wekker zetten,... sorry... maar ik geloof er gewoon niet in dat er mensen zijn die dat volhouden. Voor een paar dagen red je dat prima, maar zoals mijn merrie nu al 3 weken bezig is?? Ik geef toe dat ik het niet had volgehouden hoor om ieder kwartier te moeten checken, en daar voel ik me niet schuldig over, dat is heel menselijk ;)

Vulina, ik ben best wel benieuwd naar jouw mening hoor :j

DBT 2018 had ik ook al verwacht, maar van mij mag het nog wel eventjes wachten := DBT 2017 is nog zo actief.... ik kan het anders allemaal niet bijhouden denk ik haha!

Ohhh hier ook een mijlpaal :D Jupi zit vandaag op dag 320, de oorspronkelijke uitgerekende datum :D

pretty

Berichten: 4111
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:49

linda2008 schreef:
Ik snap deze reacties echt niet... sorry!
Ik vind juist dat je het alarm als EXTRA moet zien. Je probeerd natuurlijk alles zo goed mogelijk in de gaten te houden, melk testen, uier controleren, eventuele gedragsveranderingen, hars/melk, slappe banden, kling enzovoort..... Maar een mens moet nu eenmaal slapen.....
Sorry dat ik zeg, maar ik hoop echt niet voor jullie dat jullie zo'n merrie als die van mij krijgen.
Regelmatig uit je bed moeten gaan om te checken zouden jullie dan al weken moeten doen.
En let maar op; op het moment dat je eventjes wilt gaan slapen.... dan gebeurd het.

Ik zet ook regelmatig mijn wekker om haar even op de camera te checken. Ik ga niet alleen maar af op mijn alarm... Maar voor de momenten die ik nét even lig te slapen, heb je alleen alarm die je eventueel nog kunt wekken.........................

edit; bij een staande bevalling heb je inderdaad niets aan je alarm.... Maar ik heb mijn alarm EXTRA... ik check ook regelmatig op camera (ook snachts!!) en als mijn merrie een teken geeft dat het écht niet lang meer zou kunnen duren (zoals lekkende melk bijvoorbeeld) dan blijf ik natuurlijk ook gewoon wakker.


Ik ga mee met deze mening. Ik gebruik het alarm nu ook als extra. Uiteraard hou ik ze scherp in de gaten en als ik denk dat het elk moment gaat komen,verlies ik die geen minuut uit het oog liefst. Ik heb bijna alle geboortes op de camera zien aankomen omdat ik bleef kijken,heb niet gewacht op het alarm.
Maar net voor die momenten ervoor,dat je twijfelt en denkt,het zal vast niet,maar het kàn,dan is het alarm ook heel handig!
Ok zelfs met slaapstand gaat het soms 6x per nacht af,maar dat moet ik er maar bijnemen,ik mag er eens over klagen,maar IK heb gekozen hun te dekken dus ik moet het maar er bij nemen. }>

Fotsy Elsa uiert al aardig door! Vera wederom niks,maar zij kan het klusje uieren klaren in 4 dagen. Zo deed ze het altijd al,behalve vorig jaar. :+

DBT2018 mag je zelf ook opstarten,of niet?
Ik ben nu ook aan het schouwen. Ik heb respect voor mijn hengst amai. Er staat er eentje hengstig maar ze is maiden dus alles is nog nieuw. Hij weet maar al te goed wat hij mag doen en niet. Hij heeft ze gisteren een voorspel gegeven waar menig man nog wat kan van leren. :P
En op le moment surprême,mocht hij afdruipen,want madam wilt nog niet. :+

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:50

Nicole opent altijd dat topic dacht ik :) Ach, ik wacht wel even.

Ja, manier waarop is zeker belangrijk. Maar geschreven kunnen dingen soms heel anders over komen. Laatst bedoelde ik iets ook goed, en dat werd me niet in dank afgenomen.
En wat betreft waken heb ik een vrij sterke mening, en begrijp sommige wakers/fokkers dus ook echt niet. Zelfs na al die verdrietige verhalen worden er elk jaar weer veulens in het vlies gevonden. Overal kan wat mis gaan, maar ik wil mezelf altijd recht in de ogen kunnen aan kijken mocht dat gebeuren...

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:50

Hier een alarm (met slaapstand :D ) die het prima heeft gedaan en slechts 1x is afgegaan, precies op het moment dat Carlijn werd geboren. Daarnaast een camera die ongeveer 3 weken voor de uitgerekende datum aangaat, zodat ik 's avonds op stal het gedrag van de merrie een beetje kan leren kennen. Tot slot nog de PH strips, die tot nu toe ook altijd een goede indicatie hebben gegeven.

Dit jaar voor het eerst een alarm erbij, hiervoor alleen met strips en camera gedaan, dat ging maar was absoluut naast een fulltime baan niet geweldig. Omdat we nu een behoorlijk heftige tijd hebben thuis, gekozen voor een stukje zekerheid, dus daarom een alarm aangeschaft.

Je moet iedereen in z'n waarde laten, maar ik vind dat ook iedereen hier zijn mening mag geven en met alleen met elk uur je wekker zetten ga je het niet redden..... Het gaat gelukkig heel vaak goed, maar zoals je hier regelmatig kunt lezen ook goed fout -O-
(Zegt iemand die 6 levende veulens heeft gevangen, 6 dode en 1 dode merrie en bij allemaal aanwezig is geweest)

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31327
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:04

Nieuw DBT wordt meestal geopend als mensen aangeven dat ze aan het dekken zijn voor het volgend jaar, maar nu ik het hier voorbij zie komen zal ik het er wel vast op slingeren :)

pretty

Berichten: 4111
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:07

Ik zet het lijstje van dode veulens hier ook maar niet neer. :o

Ik deed het héél vroeger ook zonder alarm en ook zonder camera,maar inderdaad,ik heb er met schade en schaamte moeten uit leren en het was eerst een investering voor het alarm en nog een eind later voor de camera,maar vooral als je vaker fokt,is dat wel een must vind ik om erbij te kunnen zijn.
De melktesten vind ikzelf ook heel handig.
Maar elk moet een manier zoeken die hem het beste past.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:11

Fotsy schreef:
Jij bent altijd aardig vulina, :* alleen zeg je de waarheid en die komt soms hard aan bij sommigen, ik kan daar tegen :D waar is waar he


Lief van je :j
Typische Fries hè :P Ik bedoel het ook echt goed, maar zoals ik al zei; geschreven ziet het er soms anders uit dan bedoeld. Ik wil gewoon graag gezonde paarden, drachtige merries en veulens! Voor iedereen...

Soezee

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-11-15

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:12

Diane-Basje Ik was vorig weekend naar de hengstenshow geweest en de hengst waar mijn merrie van gedekt is schijnt altijd veulens te geven die te laat komen. Hij zei het is vreemd dat hengsten daar een invloed op hebben maar bijna alle veulens van die hengst worden te laat geboren.

Granoek wat een reus van een veulen. En jah alarmen ze kunnen je inderdaad goed voor de gek houden.

Proficiat Faline met de mijlpaal

Hier vorig veulen de eerste keer met birthalarm. Vroeger sliepen we echt bij hen op stal hoor je echt alles. Maar de laatste 2 keer heeft onze merrie het gelapt om vroeger (zonder ook maar enig teken en felle uier) te bevallen en dit in de weide met de andere en iedere keer veulen onder de draad van de weide en merrie nog in de wei. Dus nu worden ze vroeger apart gezet en met alarm en toch nog erbij slapen.

Wodan08
Berichten: 8
Geregistreerd: 04-12-12

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:17

Hier even snel egopost via mobiel.
Zal vanmiddag weer op iedereen reageren!
Nog geen veulen hier dus ook een fopmerrie..
Was ook een beetje de goden verzoeken om te roepen dat na hars 24-48 uur later het veulen er in principe zou zijn.. Eigen schuld, dikke bult.. _-:(
Mevrouw hier doet dus rustig aan.
Heb een halsteralarm gehuurd zonder slaapstand maar nog geen alarm gehad tot nu toe.. (wel alarm getest hoor)
Camera werkt verslavend en zie er dus ook uit als een spook.. Op m'n werk zijn ze blij met me.. _O-
Nog even snel foto van de uier vanochtend en dan 'spreek' ik jullie vanmiddag weer! :wave:

Afbeelding

Silly1972

Berichten: 14782
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:28

Ooh maar ik weet dat iedereen het goed bedoeld en dat iedereen zijn mening mag geven maar het is aan je eigen om dat te volgen.
En als je dan vervolgens aangeeft omdat niet te doen (met onderbouwing) en je krijgt een enorme hoeveelheid berichten daarover heen voelde nou niet bepaald fijn.
Het is dat ik verder iedereen wel een warm hart toedraag en hoop op gezonde merrie en veulens dat ik hier zo nu en dan post.
Want echt welkom voelde ik mij niet meer (tot er bepaalde mensen naar mij begonnen te vragen, dat vond ik lief)
Maar ik ben heel selectief geworden in mijn updates.

Dit om even aan te geven hoe hard sommige woorden binnen kunnen komen.
En dan excuses maar in hetzelfde bericht er toch over door gaan, voelt voor mij niet als excuses.

Wederom is dit niet om een bepaalde discussie op te starten, maar om even mijn gevoel erover te uiten :o

Diane_Basje

Berichten: 1422
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:32

Soezee ja toch. En op zich niet gek, een hengst zal in zekere mate wel invloed hebben op hoe snel het veulen ontwikkeld. Ik heb ook een merrie, nakomelingen van haar vader zijn veelal 'laatbloeiers' als ze opgroeien. Ik denk dat dat voor een ongeboren veulen niet anders is. Al zal de merrie de grootste invloed hebben

Diane_Basje

Berichten: 1422
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:33

Wodan08 fijn he fopmerries

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:35

Ik merk wel dat mijn merries een patroon hebben. De ene is standaard 2 weken te vroeg, een andere gaat altijd dik 2 weken te laat..

Wodan, handig dat je nu ook kan kijken vanaf je werk. Uier lijkt zo niet echt vol, of vertekend dat?

Diane_Basje

Berichten: 1422
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:44

Vulina schreef:
Ik merk wel dat mijn merries een patroon hebben. De ene is standaard 2 weken te vroeg, een andere gaat altijd dik 2 weken te laat..


O das wel fijn om dat van je merries te weten. Met Dolly heb ik hiervoor nog maar 1 veulen gefokt, dus dat moet ik nog uitvinden.

Nog wel een vergelijkingsfoto van het uier, 2017/2015
Afbeelding

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:47

Het geeft geen garanties hè ;) De ene merrie (zij is inmiddels met pensioen) zetten we altijd dicht. Zij beviel standaard 2 weken te vroeg, dus het was altijd erg belangrijk om die vroeg genoeg weer open te maken...

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:51

Ja zo via internet kan het soms heel anders aankomen dan het bedoeld is. Ik merk dat ook al bij onze stalapp, die heb ik er om die reden ook maar weer uit gesmeten. Doe het liever privé of face to face, dat werkt toch beter.

Wbt alarm, als ik het niet duur hoefde te huren zou ik het misschien nog wel eens proberen, maar voor de ervaringen die ik er mee heb dat het dus niet naar behoren werkt, vind ik het te duur.
Heb nu camera's en kan met meerdere mensen waken, daar vertrouw ik wel op.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:19

Vulina, ik kan je de hand schudden ;) mijn taal word ook niet altijd vriendelijk opgevat, terwijl ik het vaak niet slecht bedoel. Ik heb wel altijd mijn hart op mijn tong. Ik zeg wat ik denk en ik kan slecht dingen voor me houden :o

MaritB

Berichten: 8640
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:22

Bij mij komt het er ook altijd rotter uit dan ik bedoel :P

Gwen zit vandaag op de 295 dagen :) En ik op de 214 :')
Nog 45 en 65 dagen te gaan <3

nine1987

Berichten: 8344
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:26

Vulina ik neem het je niet kwalijk en in feite deel ik doe visie.. Maar als het voor anderen praktisch onmogelijk wordt om aan hun nachtrust toe te komen door mijn merrie, dan gaat dat net een streepje te ver..

En met melk ph meten, temperatuur bijhouden en genoeg mensen die waken dan is het ook goed te doen..

Als ik kijk naar mijn stalgenootje vorig jaar.. Camera aan.. Birthalarm om.. Ze woont vijf min van stal.. Alarm gaat af.. Kijkt op camera, veulen al half eruit.. Toen ze op stal kwam stond het veulen er alsnog naast.. Dus ook dan zou er wat fout kunnen gaan..

En het afbranden van mensen voor hun methode vind ik ook een beetje jammer.. (zeg hiermee niet dat jij dat doet, maar bedoel in het algemeen..)