Pony 1 dag na dekking hengstig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mabelbohms

Berichten: 728
Geregistreerd: 17-02-13

Pony 1 dag na dekking hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 21:30

Hallo allemaal,

Ik heb een paar vraagjes.
Zelf heb ik een shetlander merrie en een ruin. Mijn vriendin haar verzorgshetlander is een hengstje en ze kwam met hem logeren. We hadden hem in de stal + uitloop gezet en mn eigen shetjes stonden in de wei. Dit hadden we al eens eerder gedaan zo en toen ging het prima. Het slot van het hek gaat ook erg stroef open. Zelf heb ik het hek goed dichtgedaan.

Toen wij `savonds weer thuis kwamen na ong 5 uur te zijn weggeweest stond het hengstje van mijn vriendin bij mijn shetjes is de wei. Hij heeft wel vaker bij mijn ruin gestaan maar dat hij bij mn merrie van 21 stond was natuurlijk helemaal niet de bedoeling. Normaal probeert hij altijd meteen te dekken als er een merrie in de buurt is.

We hebben hem weer achter het hek gezet en er heel veel touwen omheen gedaan maar nu is dus de vraag of mijn merrie misschien drachtig is.

Vandaag was ze wel erg duidelijk hengstig (Heel veel kleine plasjes). Zou ze vandaag dan nog hengstig kunnen zijn als ze gedekt was gister avond of is de kans dan erg groot dat ze niet gedekt is?

We hebben de dierenarts gebeld en over 18 dagen (dan is het pas mogelijk) komt ze voor de zekerheid een echo maken. Als ze toch zwanger zou zijn moeten we kiezen of we haar een injectie geven en het veulen dus weghalen of dat we het gewoon zo aankijken en dan hopen dat alles goed komt met het veulen en de merrie. Jessy is wel al 21 maar ze heeft al eerder 2 veulens gehad. Wel was ze vorige winter erg zwak en was ze toen erg vermagerd. We hadden gezocht naar alle mogelijke oorzaken maar die hebben we helaas niet gevonden. In de lente is ze weer helemaal opgeknapt op het land maar nu merk ik toch wel weer aan haar dat ze weer magerder wordt.

Stel ze is drachtig, zouden jullie het vruchtje dan laten weghalen of het gewoon laten gaan?
Ik vind het zelf wel een erg moeilijke keuze. Ik hoop eigenlijk gewoon dat er uit de echo komt dat ze niet drachtig is omdat de keuze anders wel erg lastig is.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Pony 1 dag na dekking hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:43

Wat vervelend zeg..

Ik zou het weg laten halen.. De merrie zou het veulen ook moeten zogen in de winter. Dat gaat zij zo te lezen niet redden..
Ik hoop met jullie mee dat ze niet drachtig is.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Pony 1 dag na dekking hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:48

Ik zou het idd weg laten halen zeker als de merrie zo vermagerd in de winter.

Patsy

Berichten: 573
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: groene hart

Re: Pony 1 dag na dekking hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 22:09

dat zaad overleeft wel even in je merrie, dus als ze nu nog flink hengstig is en het ei komt er nu af heb je inderdaad goede kans dat het nog bevrucht wordt.
Ik zou het ook weg laten halen, dat is waarschijnlijk te veel voor het beestje.

Namira542

Berichten: 1060
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Re: Pony 1 dag na dekking hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 22:29

Merries die op leeftijd zijn worden meestal wel moeilijker drachtig. Mijn verzorgshet is 24 maar is in het voorjaar van 2016 meerdere malen gedekt maar niet drachtig. Terwijl ze in haar vroegere jaren fokmerrie is geweest. Dus dat kan in dit geval je voordeel zijn.
Over het afvallen in de winter, ik heb laatst een filmpje gezien van een vrouw met hetzelfde probleem met haar paard van 22. Die viel ook steeds in de winter heel veel af. Volgends de DA kwam dit omdat ze het koud had en ze een mindere weerstand had omdat ze al wat op leeftijd was. Nou was dit geloof ik een warmbloed. Ik weet niet of dat ook voor een shetlander geld maar ik dacht ik zet het er toch even bij.

Als jij denkt dat je merrie het niet aankan mocht ze drachtig zijn. Zou ik voor haar kiezen en het weg laten halen.

mabelbohms

Berichten: 728
Geregistreerd: 17-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 22:56

Namira542 schreef:
Merries die op leeftijd zijn worden meestal wel moeilijker drachtig. Mijn verzorgshet is 24 maar is in het voorjaar van 2016 meerdere malen gedekt maar niet drachtig. Terwijl ze in haar vroegere jaren fokmerrie is geweest. Dus dat kan in dit geval je voordeel zijn.
Over het afvallen in de winter, ik heb laatst een filmpje gezien van een vrouw met hetzelfde probleem met haar paard van 22. Die viel ook steeds in de winter heel veel af. Volgends de DA kwam dit omdat ze het koud had en ze een mindere weerstand had omdat ze al wat op leeftijd was. Nou was dit geloof ik een warmbloed. Ik weet niet of dat ook voor een shetlander geld maar ik dacht ik zet het er toch even bij.

Als jij denkt dat je merrie het niet aankan mocht ze drachtig zijn. Zou ik voor haar kiezen en het weg laten halen.


Ze had zoiezo wel bloedarmoede maar we hebben niet uit kunnen sluiten hoezo ze dat had. We dachten eerst aan een tumor omdat dat het enige was wat we verder niet hadden uitgesloten maar in de lente is ze gewoon weer opgeknapt dus het lijkt me nu dat ze dat ook toch niet heeft. Ze heeft verder wel gewoon een goede wintervacht

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Pony 1 dag na dekking hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:17

Goede wintervacht zegt niet alles. Het kan prima zijn dat het haar teveel energie kost om warm te blijven. Is simpel uit te sluiten. Koop een winterspelen voor haar doe hem op en kijk of ze niet meer advalt

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Pony 1 dag na dekking hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:19

ik zou zowiso het vruchtje laten weghalen. Zeker als de merrie al sukkelt met haar gezondheid

mabelbohms

Berichten: 728
Geregistreerd: 17-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 01:36

We hebben een echo laten maken
Gelukkig is ze niet drachtig!

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Pony 1 dag na dekking hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 01:56

Moeder natuur heeft voor jullie besloten :)