deze shet drachtig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 

Drachtig?

ja
15 (75%)
nee
5 (25%)

Totaal aantal stemmen: 20


shetbe_oud
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-07-16

deze shet drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-16 16:49

Hallo,

Ik heb een super leuke shetlander die vorig jaar eind augustus en september bij een hengst heeft gestaan.
Met de bedoeling uiteraard dat ze gedekt werd, de hengst is er sowieso op geweest want dat heb ik met eigen ogen kunnen zien xD

Alleen de hele winter/lente heb ik gedacht dat ze niet drachtig was, totaal niet dikker e.d.
Maar nu begin ik toch te twijfelen, ze is voor haar doen veel dikker en staat niks niet meer op de wei als normaal en train ook niet minder enzo. (ik heb haar gemiddeld 2 keer per week voor de kar en verder vrijspringen ect)

De foto's: (sorry, tis zwart/wit)
[img]
Afbeelding
[img]
][/img]
[img]
Afbeelding
[/img]
Nee ze is inderdaad niet heel dik, maar dat was ze bij haar vorige veulen ook echt niet. (2 jaar terug)
Uier heb ik nog niet weer naar gekeken, maar volgensmij had ze nog niks. Wel heeft zo'n ja hoe noem je dat, meer een bult voor haar uier maar dit is vet dacht ik? En misschien heeft ze dat altijd wel gehad maar dat weet ik niet haha.
Ze is eind juli/begin augustus uitgerekend, dus het kan nog prima lijkt mij maar wat denken jullie?? Drachtig of niet?

En nee, dierenarts is geen optie helaas haha, ik moet gewoon wachten en kijken of ze een veulen krijgt ja of nee.

edit: ik maak straks nog wel even nieuwe betere fot;s
Laatst bijgewerkt door shetbe_oud op 04-07-16 17:05, in het totaal 2 keer bewerkt


Simmerr
Berichten: 470
Geregistreerd: 21-06-14
Woonplaats: Limburg

Re: deze shet drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 16:57

Ligt de buik niet te ver naar voren voor een veulen?

Spoiler:
nieuwschierig aagje :P

shetbe_oud
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-07-16

Re: deze shet drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-16 17:01

Geen idee, tis natuurlijk ook niet zo'n duidelijke foto zo half van boven.. ik ga straks nog even kijken

feliciaahh
Berichten: 7
Geregistreerd: 02-07-16

Re: deze shet drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:03

Als je zegt dat ze normaal niet zo dik is en met t vorige veulen ook niet dik was denk ik van wel

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Re: deze shet drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 07:31

KS-MK --> KS

shetbe_oud
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-16 18:36

Ik ben vanmiddag nog met de kar geweest maar dit lijkt ze niet grappig te vinden, ging helemaal steigeren en stilstaan toen ik haar een tik gaf omdat ze niet doorliep, doet ze normaal nooit en later deed ze ook steeds vervelender. Kan dit misschien een teken zijn dat..?

Ariannee

Berichten: 7469
Geregistreerd: 06-02-13
Woonplaats: Strijen

Re: deze shet drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 18:39

Ik zou haar voor de zekerheid laten scannen, dan weet je of ze nog drachtig is of niet :)

17-11-2017 een prachtige zoon gekregen
04-03-2019 - rust zacht lieve Damian! Y;(

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 18:41

Dierenarts is geen optie... Want? :\

Een scan kost geen hol en als je fokt met de bedoeling een veulen te krijgen moet je gewoon een DA erbij halen of niet fokken, klaar.

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

shetbe_oud
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-16 18:45

chimello schreef:
Dierenarts is geen optie... Want? :\

Een scan kost geen hol en als je fokt met de bedoeling een veulen te krijgen moet je gewoon een DA erbij halen of niet fokken, klaar.


Ik ben nog geen 18 he, en de ponys zijn nog steeds in bezit van mijn vader en hij vind dat dat niet nodig is om er een DA bij te halen. Als ik mocht van mn vader had ik dat allang gedaan, dan had in het desnoods zelf betaald. Hij vind gewoon dat ik moet wachten als ik denk dat ze drachtig is en anders moest ik maar gewoon doorgaan met trainen.

Dus aub geen discussie over dat het dom is dat ik geen DA erbij kan/mag halen. Ik vind het ook lastig maar goed, het is nou eenmaal zo.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 19:01

Dat is geen excuus. Ik fokte toen ik 16 was mijn eerste Tinkerveulen uit mijn merrie. Merrie is daarvoor eerst naar de keuring gegaan, ingeschreven in het stamboek, daarna heb ik verder gespaard voor een ggk dekhengst en heb ik mijn veulen gefokt. Beide heb ik nog steeds in eigen bezit 9 jaar later.

Als jij of je vader geen DA wilt laten komen, waarom fok je dan? Je weet toch zelf ook dat er risico's verbonden zijn aan iedere dracht? Niet scannen of uberhaupt iets nakijken verhoogt alleen maar de kans dat er iets mis gaat.

Of je vermeerdert of met papier fok boeit mij verder niet maar doe op z'n minst de moeite om de merrie te laten nakijken. Wij kunnen niet zeggen of ze drachtig is. Dat zien wij niet zomaar. Ze kan ook onder de wormen zitten. En omdat jullie dus niet weten of ze drachtig is zul je dus ook niet goede merriebrok gevoerd hebben of extra controles hebben laten doen lijkt me? Ik kan daar echt boos om worden hoor :n En jij bent niet eens de enige, ik kom te veel van dit soort topics tegen waar er zo laks met een dracht wordt omgegaan.

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

Anoniem

Re: deze shet drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 19:13

Waarom wil je een veulen fokken maar niet laten scannen? Dan snap ik je vader ook niet hoor.

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 19:15

Maar de shet heeft wel bij de hengst gelopen met de intentie haar drachtig te krijgen? waarom heeft er toen niemand de verantwoordelijkheid genomen voor het beestje?
Als ze echt hoog drachtig is is dat door trainen niet zo lekker voor je pony.

shetbe_oud
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-16 19:32

Nou sorry mensen!
Ik open dit topic juist omdat ik dus geen DA kan laten komen. Mijn vader zegt dat ze niet drachtig is. Prima, maar ik denk van wel maar hij vind een DA dus niet nodig. Onder de wormen zit ze niet, laatst nog ontwormt (1,5 week geleden)
Ik vraag gewoon om jullie verwachting, wat denken jullie, drachtig of niet?
Ik hoef geen gezeur over dat ik geen DA kan laten komen, daar heb ik niks aan want mijn vader veranderd toch niet van keus.
We hebben 2 jaar geleden ook veulens gefokt dus hij heeft echt wel ervaring, dus misschien is zijn verwachting van niet drachtig wel echt waar en is ze gewoon dik. Maar ik denk wel dat ze misschien drachtig is.

Sorry, jullie snappen me vast niet maar ik weet ook niet hoe ik dit moet uitleggen.

Alsjeblieft mensen, ik snap heus dat jullie het dom vinden, ik vind het ook stom, maar als ze gaat bevallen en er zou iets mis zijn belt mn vader echt wel! Maar nu niet omdat hij dus denkt dat ze niet drachtig is.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 19:35

Is ze nog hengstig geweest de laatste tijd? Of helemaal niet?

feliciaahh
Berichten: 7
Geregistreerd: 02-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 19:35

Opzich snap ik je vader wel ergens maar ik denk dat het idd niet verkeerd is de DA te laten komen als iedereen twijfelt, wel of niet drachtig

Wat nou als deze poll die je hebt geopend morgen nog steeds meer stemmen heeft voor wel drachtig, zou je dan wel mogen bellen?

shetbe_oud
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-16 19:37

Weidebloem schreef:
Is ze nog hengstig geweest de laatste tijd? Of helemaal niet?

Kan ik niet zien aan haar haha, moeilijk te zeggen ze is nooit echt anders qua humeur ofzo

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: deze shet drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 19:41

Ach het is echt geen ramp hoor als je niet scant.
Gewoon afwachten

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Ariannee

Berichten: 7469
Geregistreerd: 06-02-13
Woonplaats: Strijen

Re: deze shet drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 19:48

Maar waarom wil je dan een veulen fokken als je het toch niet door de DA laat scannen :n En als je door blijft trainen terwijl je shet drachtig is, lijkt me geen goed idee.

17-11-2017 een prachtige zoon gekregen
04-03-2019 - rust zacht lieve Damian! Y;(

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: deze shet drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 20:33

Slotje voor overleg.

Toos Onderschriftloos :D

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: deze shet drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:59

Dit topic is geopend met een SA, dat is nu geband en omdat de TS niet meer kan reageren blijft dit topic permanent op slot.

Toos Onderschriftloos :D


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fleuribelle, Thioro, Trendiction en 33 bezoekers