Het grote DRACHTIGE MERRIE topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 16:43

Yessy"]
[quote="Kimmes"][quote="Yessy schreef:
het paard van een vriendin van mij is nu bijna 5,5 maand (dus zelfde als jouwe) en die heeft er ook last van, zij laten vandaag de dierenarts komen, dus dan zal ik even navragen wat het bij haar is...

Ja,als je me op de hoogte wilt houden,heel graag.
[/quote]
hierbij dan Knipoog

als het veulen groeit, worden andere organen een beetje verdrukt, meestal is dit de blaas, waardoor drachtige merries vaker plassen (dolly plast en mest nu ook veel vaker dan vroeger), maar het veulen kan ook een beetje richting de longer duwen. hierdoor neemt de longinhoud iets af, waardoor het paard soms wat onregelmatig of zwaar ademt.

opzich kan dit dus geen kwaad, maar als je paard er echt heel erg last van heeft zou ik er voor de zekerheid even een DA bij laten komen.
[/quote]

Dank je.Ze heeft er niet echt veel last van.Ik moet gewoon al wat rustiger aan gaan doen.Ik heb gister gereden en wat meer gestapt en minder galop;dat ging goed,ze had nu nergens last van.
Ik heb idd het idee dat het veulen vrij ver naar voren ligt,de singel moet ook al 1 gaatje losser,terwijl ze eigenlijk nog niet zo dik is.

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 16:46

Bij ons gaat een hengst zowiezo weg, merrie hangt er een beetje van af Lachen.

christiane

Berichten: 524
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 20:48

hoop dat Hnata wel echt drachtig is.....
een vriendin van me belde vandaag mijn zus dat ze denkt dat ze hengstig is Verdrietig
maar als ze wel drachtig is hoop ik op een schimmel-merrie *LOL*

shantihdior

Berichten: 500
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 21:50

marloes-joy schreef:
ik fok echt zeker weten helemaal voor mezelf, anders had ik nooit aan begonnen Haha!
Shantidior, je merrie is er dus vroeg bij volgend jaar! Lachen
wij normaal gesproken ook .het eerste veulen dat ik met haar gefokt heb is ook voor mij zelf aleen was de merrie toen nog niet van ons.wij hebben haar toen van de vorige eigenaars overgenomen.ze wilde haar niet meer ze was toen 17 jaar en ik was me aan haar gaan hechten toen ze mijn draagmoeder was.wij hebben haar toen als fokmerrie gekocht zodat wij de veulens kunnen verkopen en zo haar onkosten kunnen bekostigen.het gaat mij ook aan het hart om die kleintjes weg te doen maar dit was de enige manier om haar van de slacht te redden.

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 01:55

Winke krijgt (als het goed is) pas in juni/juli 2004 haar eerste veulen. Wel een beetje laat maar goed. Op deze foto die ik net gemaakt heb, kun je het dus ook niet echt zien
Afbeelding
De kleur is gemakkelijk: het wordt natuurlijk zwart (en anders is er iets goed mis gegaan) Maar hoe heet de vader nu ook alweer? Dacht dat het Jasper was, maar weet het niet zeker.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38702
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 02:31

Wij krijgen in 2004 ook een veulen, als het een merrie is blijft ze!! Haha! Een hengst denken we nog even over na. Onze Doc is gedekt door Jacs On Top. Ze is op 16 juni gedekt, dus reken maar na wanneer wij s'nachts niet meer naar bed gaan.

Het is een dekking van een Red Dun hengst en een Black merrie, er kan, Black, Grullo, Bay, Bay Dun, Sorrel en Red Dun uitkomen.

Over namen denken we nog steeds na, het moet een unieke naam zijn bij de American Quarter Horse Association.

Leuk topic, leuk te lezen wat iedereens verwachtingen zijn en ongelovelijk spannend wat er goed gegokt is Haha!

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 11:39

mijn merrie is eigenlijk draagmoeder,m.a.w. het veulen word na het spenen aan de eigenaar bezorgd;zal ik wel jammer vinden,maar zelf heb ik de mogelijkheid nog niet om een veulen te houden en op te leiden tot rijpaard,ik geniet nu van alle ervaring die ik opdoe en mss binnen een aantal jaar lukt het me wel Lachen
pretty is nu 6.5 maand ver en loopt nog lekker,hoewel ze vaak stijver is,en ik haar wel een 20 minuten instap vooraleer de les begint,dan gaat het al veel beter. ze plast ook vaker,maar nu weet ik waardoor dat komt Knipoog ze heeft gister nog geweldig gereden,de galop enzo gaat ook nog goed,natuurlijk pas ik mn rijstijl al wat aan,ze moet nu diep en nageeflijk lopen en vooral niet slenteren,dan worden de juiste spieren gemotiveerd!
ik voel soms het veulen al zitten,nochtans staat ze niet echt dik,ze is nog lekker in vorm en werkt een uurke of 5 per week Pling

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:19


gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:17

Aurora is in juni gedekt door een mini-hengstje. Niet gescand of zo, dus spannend tot het eind waarschijnlijk!

Ik vind dr buik wel dik geworden, maar ja, shet met wintervacht en voldoende appeltjes he....

Van m'n moeder heb ik een stethoscoop gekregen om af en toe te luisteren. Tot nu toe volgens mij vooral darmen.. Iig nog geen duidelijke extra hartslag. Maar dat schijnt erg moeilijk te horen te zijn.

Hierbij foto van vorige week (dus 6.5 maand).
Prettige kerst ook!
Afbeelding

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 17:02


MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:44

Leuk al die dikke buiken! Haha!

Ik ben er trouwens achter gekomen dat ik dit jaar wat minder vaak de merries hoef te controleren.
Ze lopen nu in een weiland wat bijna grenst aan de tuinen van wat oude boertjes.
Ze stonden vandaag te overleggen en kwamen tot de conclusie dat de bruine toch al wat uier begint te krijgen.

Ik zei al dat ik hoopte dat ze de vos bedoelden, de bruine is de a.s. papa Haha!
Ja die dikke bedoelden ze...
Nou dat "volle" uier zit er nog van het vorige veulen...
Wordt straks nog leuk als de merries echt uitgerekend zijn... Haha!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:29

wat grappig dat ze met je meedenken!
altijd handig Haha!

misschien een leuk topic voor degen die het nog niet gespot hebben :
[FA] veulen voelen bewegen??

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:44

Ik heb ook een drachtige merrie Mareska is nu 7 maanden drachtig van vitano, afgelopen jaar ook al een veulen gehad van dezelfde ouders, en daar kwam me toch een prachtdiertje uit, alleen hij moest weg, omdat het een hengst was, hoop echt dat er dit jaar een merrietje uit komt Lachen
Ik merk het wel een beetje aan dr buik, maar ook aan dr gedrag..

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 12:23


Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 15:33

wij houden het veulen niet. of we het vlak na de geboorte verkopen of pas na een (paar) jaar weten we alleen nog niet. ik ga volgend jaar studeren, dus tijd voor 2 paarden heb ik dan echt niet.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 17:38

dat veulen breng je gewoon naar de opfok Yessy Lachen En na een jaar of drie kijk je of moeder of kind beter is Knipoog

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:44

gomir schreef:
dat veulen breng je gewoon naar de opfok Yessy Lachen En na een jaar of drie kijk je of moeder of kind beter is Knipoog

haha het idee is leuk, maar ik denk niet dat ik zonder Dolly kan leven, dus die keuze is simpel. En ik denk ook niet dat m'n ouders het een erg leuk idee vinden, 3 jaar lang extra kosten iedere maand...

de reden dat we haar hebben laten dekken is ook voornamelijk zodat het later evt nog steeds kan. als ze nu 8 jaar geen veulen krijgt kan het daarna nog, maar ze kan niet op haar 15e haar eerste veulen krijgen, ofja, het kan wel, maar er zitten veel risico's aan..

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-03 23:43

Het veulen van Kim gaat ook naar de opfok;tenzij het al verkocht is voor een goede prijs.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 00:16

Afbeelding

Claudina is hier bijna 7 maanden drachtig. Toch wel een buikje hé? Lachen

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 00:34

Ik heb nog geen idee wat ik met de veulens doe.
Merrieveulens zullen waarschijnlijk opgefokt worden en hengstjes verkocht. Al kan het zijn dat een goed hengstveulen ook blijft voor de opfok.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 08:39

Bij ons worden ze verkocht tenzij we een miljoen winnen voor die tijd Knipoog Sterker nog, ze staan al op de site om een optie te nemen op het aankomende veulen. Als het een merrie word heeft de veulenschetser waarschijnlijk interesse.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 10:29

Wauw mijn paps heeft mij de belofte gedaan dat ze het veulen 3 jaar lang gaan betalen! Dus heb ik nog steeds maar de financiele zorg over 1 paard en kan het veulen lekker blijven! Maar ik had nog een vraagje aan jullie mijn merrie is nu ruim 7 maanden drachtig! ( 22 april uitgerekend!) en hoe zal ik dat met het voer doen? ik wil vanaf februari ( ruim 8 maanden) merriebrok gaan geven, maar moet ik nu al het voeren gaan verhogen? Ze krijgt normaal 2 kilo op een dag, dat is nu al 2,5 en wordt volgende week 3, ze rijdt elke dag toch wel minimaal een half uur / uur.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 10:36

Ik zou gewoon op het oog voeren.
Mijn merries krijgen nu 2,5 of 3 kilo pavo merriebrok per dag (de vos iets meer dan de zwarte) en 2 keer kuil.
Doen ze het super op. Ze lopen wel 24/7 buiten in weer en wind maar er wordt niet mee gewerkt.
Als het hard vriest, voer ik ze nog een keer extra kuil maar ze gaan niet hoger in de brok.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 10:39

Ja normaal voer ik altijd op het oog! Maar dat valt nu niet mee! die dikke buik zit er nml al! Nou heb ik wel een tinker, die hoeven iets minder in het voer te staan! Kuil krijgt ze ook 2 x op een dag! maar ze krijgt een behoorlijke hoeveelheid daarvan!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 10:44

Ik kijk ook naar het vlees op de rug, op de schouders en op de hals.
Bij de cobs merk je het meteen als ze te vet zijn, wordt de manenkam strak van het vet.
Buik kijk ik niet naar, die mag er zitten op dit punt in de dracht.

Overigens probeer ik de vos altijd wat dikker te houden, zij geeft op het laatst zoveel aan het veulen dat er na het veulenen anders weinig overblijft.
De zwarte zorgt prima voor zichzelf en krijgt wat minder omdat ze anders echt te vet wordt.
Winterspek mogen ze hier hebben omdat ze 24/7 buiten staan en het straks nog wel echt gaat vriezen.