Veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dusteyes

Berichten: 127
Geregistreerd: 12-08-12

Veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 19:36

Hoi!

Sinds kort verzorg ik een merrieveulen ze is schichtig. Ik heb nu drie vragen:
Hoe kan ik het beste het vertrouwen van haar krijgen?
Wat zou ik haar op haar 6 maanden oude leeftijd leren?
Hebben jullie verder nog tips voor mij?

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:35

Ik gebruik twee verschillende manieren, hangt een beetje van het veulen af.
In eerste plaats kun je lekker met de merrie gaan borstelen en tutten, het veulen leert van de merrie dat jij niet eng bent. Richt je niet teveel op het veulen, maar op de merrie. Is wel heel moeilijk als ze heel schattig zijn.. Het zal naar je toe komen uit nieuwsgierigheid en zo kun je rustig aan het veulen wat gaan aanraken, kriebelen, aaien e.d. Dit kost soms best veel tijd, maar jonge paarden zijn nieuwsgierig en doe daar je voordeel mee.
Bij anderen zet ik merrie en veulen in de box, vang ik het veulen met mijn armen en geef ik het veulen een verplichte knuffelsessie. Je moet er even handig in worden, zowel het vangen als het halster er snel omheen krijgen. Ben je hier nog niet handig in dan kun je het veulen ook alleen maar banger maken, begin je eraan dan moet je eigenlijk vrij zeker weten dat je het veulen een halster om krijgt en vast kunt zetten.
Heb ik het veulen gevangen en een halster om dan bind ik het aan de muur naast de moeder en dan ga ik het knuffelen, kriebelen e.d. Ze leren vrij snel dat mensen lekker kunnen krabben en dan leren ze een stuk sneller dan mensen erg leuk kunnen zijn!!

Wat heeft een paard nodig wat een half jaar is?
Sommigen zullen zeggen laat het veulen lekker gaan, het is nog jong, maar de basis is wel goed om te leren. Dus halster om, meelopen, vast staan, borstelen, alles op het lijf kunnen aanraken, benen, hoeven, ballen alles, beentjes optillen, niet slaan of bijten. Wellicht leren wat wijken voor druk, dus om gaan als je om zegt, achteruit gaan, netjes door een hekje kunnen, dus door een hek en dan weer naar je toe draaien zodat je rustig het halster af kunt doen.
Houd het kort, wees duidelijk, wat mag mag altijd en wat niet mag mag nooit! Een veulen zal je ook eerder vertrouwen als het weet waar het aan toe is bij jou.

En weet je niet goed wat te doen, vraag dan hulp bij mensen met ervaring!

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:43

Jeskim schreef:
Ik gebruik twee verschillende manieren, hangt een beetje van het veulen af.
In eerste plaats kun je lekker met de merrie gaan borstelen en tutten, het veulen leert van de merrie dat jij niet eng bent. Richt je niet teveel op het veulen, maar op de merrie. Is wel heel moeilijk als ze heel schattig zijn.. Het zal naar je toe komen uit nieuwsgierigheid en zo kun je rustig aan het veulen wat gaan aanraken, kriebelen, aaien e.d. Dit kost soms best veel tijd, maar jonge paarden zijn nieuwsgierig en doe daar je voordeel mee.
Bij anderen zet ik merrie en veulen in de box, vang ik het veulen met mijn armen en geef ik het veulen een verplichte knuffelsessie. Je moet er even handig in worden, zowel het vangen als het halster er snel omheen krijgen. Ben je hier nog niet handig in dan kun je het veulen ook alleen maar banger maken, begin je eraan dan moet je eigenlijk vrij zeker weten dat je het veulen een halster om krijgt en vast kunt zetten.
Heb ik het veulen gevangen en een halster om dan bind ik het aan de muur naast de moeder en dan ga ik het knuffelen, kriebelen e.d. Ze leren vrij snel dat mensen lekker kunnen krabben en dan leren ze een stuk sneller dan mensen erg leuk kunnen zijn!!

Wat heeft een paard nodig wat een half jaar is?
Sommigen zullen zeggen laat het veulen lekker gaan, het is nog jong, maar de basis is wel goed om te leren. Dus halster om, meelopen, vast staan, borstelen, alles op het lijf kunnen aanraken, benen, hoeven, ballen alles, beentjes optillen, niet slaan of bijten. Wellicht leren wat wijken voor druk, dus om gaan als je om zegt, achteruit gaan, netjes door een hekje kunnen, dus door een hek en dan weer naar je toe draaien zodat je rustig het halster af kunt doen.
Houd het kort, wees duidelijk, wat mag mag altijd en wat niet mag mag nooit! Een veulen zal je ook eerder vertrouwen als het weet waar het aan toe is bij jou.

En weet je niet goed wat te doen, vraag dan hulp bij mensen met ervaring!

mooi gezegt ben het hier wel mee eens.misschien is het veulen wel al gespeend.dan zou ik haar een halster aanlaten zodat je ze makkelijk kunt pakken en overal aanraken belonen bv met kleine brokjes.als ze eenmaal om zijn en je vertrouwen zijn ze erg leuk en grappig.als ze niet meer angstig zijn kun je ze het halster af doen

perryxhartje
Berichten: 98
Geregistreerd: 26-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:13

Ik zou lekker gaan tutten met het veulentje om zijn vertrouwen te winnen en alles rustig aan te doen, zodat ze niet van je schrikt, je moet ook geduld hebben een veulentje zal niet binnen een dag je gelijk vertrouwen. Dat heeft tijd nodig. en als zij iets goeds doet een brokje of snoepje geven, en als zei iets fout niet onverwacht een rare beweging maken daar wordt het veulentje alleen maar banger maken.

xx

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:10

Ik zou het halster niet aan laten als het even kan, vind ik te link, stel ze blijven ergens achter hangen of tijdens het krabben met een been erin blijven zitten.. Zolang je erbij bent mag het halster om en een uurtje in de wei is ook niet erg, maar zou het geen nacht zonder toezicht om laten..

Ben eigenlijk ook geen fan van brokjes o.i.d. uit de hand voeren. Zeker bij jonge paarden (hengsten) niet.
Je leert ze dat ze niet mogen bijten en vervolgens mogen ze wel in je hand bijten, onduidelijk! Maakt ze ook weer onzeker en vertrouwen komt uit zekerheid!!
Krabbelen en kroelen is genoeg beloning om daar meer van te komen halen!!!

Dusteyes

Berichten: 127
Geregistreerd: 12-08-12

Re: Veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 16:13

Bedankt allemaal!
Ik ga er zeker wat mee doen!
Het veulen is schichtig dus ze verstopt zich vaak achter de andere 15 jarige Haflinger en krijgt een trap omdat hij het niet leuk vindt dat ze achter hem staat. Hoe moet ik dat oplossen?
Als ik het veulen ga aaien dan loopt ze bang weg. Hoe moet ik zorgen dat ze dat niet doet?

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:59

Dat ze een mep krijgt van de haflinger moet je die twee samen uit laten zoeken. Daar doe je niets aan en moet je misschien ook niet willen. Veulen moet zelf leren met paarden om te gaan.

Wat het aaien betreft, dat gaat echt met hele kleine stapjes. Laat haar eerst aan je hand snuffelen, misschien met je vinger proberen aan te raken.
Wat ook nog wel eens werkt, op het moment dat zij interesse toont, juist niet proberen er dan naar toe te lopen, maar een pasje achteruit doen. Vinden ze vaak ook wel interessant en de beloning voor de interesse is dan dat jij het niet spannender of eng maakt, maar juist eventuele spanning (druk) weg haalt.

Dusteyes

Berichten: 127
Geregistreerd: 12-08-12

Re: Veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 18:08

Als ik haar wil borstelen blijft ze niet stilstaan en ik krijg dan een (missende)trap van haar...
Heb je daar ook tips over? Maar wel erg bedankt voor de handige tips!

BigOne
Berichten: 38307
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:19

Zorg dan eerst maar eens voor iemand die er wel verstand van heeft om je de eerste keren te begeleiden. Zo breng je jezelf ook nog in gevaar en het veulen leert erg verkeerde dingen. Tutten met een veulen is leuk maar slecht opgevoed heb je straks een onbetrouwbaar monster in het land staan, wat zegt de eigenaar er van.

Dusteyes

Berichten: 127
Geregistreerd: 12-08-12

Re: Veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 18:50

De eigenaar zegt dat ik haar zelf mag opvoeden maar dat wil ik natuurlijk wel goed doen ;)

perryxhartje
Berichten: 98
Geregistreerd: 26-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:54

Dusteyes schreef:
Als ik haar wil borstelen blijft ze niet stilstaan en ik krijg dan een (missende)trap van haar...
Heb je daar ook tips over? Maar wel erg bedankt voor de handige tips!


je moet haar vertrouwen winnen, dus laat haar ruiken aan de borstel dan weet ze dat het goed is, dan ga je met de borstel over der hals en als ze dat goed doet heeft je der een snoepje of brokje. en dat elke keer doen dan wend ze der vanzelf aan en dan gaat het vanzelf goed.

x

Dusteyes

Berichten: 127
Geregistreerd: 12-08-12

Re: Veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 19:13

Ik heb vandaag met haar geoefend en ik kan goed met haar wandelen en aaien!:D
Borstelen kan ook wel maar dan loopt ze achteruit en gaat ze draaien... daar moet ik nog wel aan werken.
Maar heel erg bedankt voor al jullie bruikbare tips!

perryxhartje
Berichten: 98
Geregistreerd: 26-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:15

Dusteyes schreef:
Ik heb vandaag met haar geoefend en ik kan goed met haar wandelen en aaien!:D
Borstelen kan ook wel maar dan loopt ze achteruit en gaat ze draaien... daar moet ik nog wel aan werken.
Maar heel erg bedankt voor al jullie bruikbare tips!


fijn om te horen dat het beter gaat, en hoelang verzorg je der nou? Vertrouwen heeft gewoon tijd mee.
x

Dusteyes

Berichten: 127
Geregistreerd: 12-08-12

Re: Veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 19:22

Uhh eigenlijk pas sinds maandag... :o

perryxhartje
Berichten: 98
Geregistreerd: 26-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:29

Dusteyes schreef:
Uhh eigenlijk pas sinds maandag... :o


Okaay dan komt het echt nog wel met mijn verzorgpaardje heeft alles bij elkaar 6 maanden geduurd voordat ik alles bij hem kon doen.